rosesarered skrev 2009-11-19 15:46:41 följande:
Karlstadtös,Grattis till fotograf och toasmasterpar!Nu blev jag väldigt nyfiken på att du är kortmakare. Inbjudningarna är en av dom viktigaste sakerna för mig med gällande bröllopet. Däremot så kan jag inte påstå min vara nån kortexpert. Har du några bra tips till oss som ska pyssla egna kort?Vi har tänkt göra kort som har en ficka som man kan lägga infokort i.Har köpt en såndär grej man gör vikningar med och sen pappersskärare.Ös på med tips!!
Visst kan jag komma med tips! Jag har ju gjort flera tusen bröllopsinbjudningar (om man slår ihop alla, dock likadana) så nog har jag lite erfarenhet i alla fall... =) Det första jag tycker man ska göra är att investera i en pappersskärare, precis som du har gjort. Att sitta och klippa blir varken speciellt snyggt och det tar dessutom väldigt lång tid. Det brukar finnas ganska enkla skärare för ett par hundra om man letar lite. Sedan är ett tips att planera för monteringen av kortet. Se till att använda en bra dubbelsidig tejp som sitter ordentligt för stora ytor på kortet. Använd aldrig lim om det inte är något speciellt ni vill sätta på som kräver det. Det blir oftast inget snyggt alls, syns igenom och i värsta fall så blir det bubbligt, om pappret inte tål fuktighet. Vad kan jag mer tipsa om... Kanske att leta runt ordentligt på nätet efter det ni vill ha. Många känner bara till Panduro och de tar oftast dubbla priser på det mesta.
Layout-mässigt får man nog mest känna sig fram. Köp hem lite provpapper i olika nyanser och provlägg dem mot varandra för att försöka få en harmoni i färger och en balans i kortet.
Jag tycker själv att det är viktigt med inbjudningarna eftersom de ger ett första intryck hos gästerna och talar lite grann om vad man som gäst kan förvänta sig av festen. Därför väljer jag ofta ett kort efter att ha pratat med brudparet om deras mål och planer för bröllopet och matchar färger och stil efter det.
Sorry för mycket text, men jag hoppas att jag kunde hjälpa lite. Det kanske är lättare om ni frågar mig specifika saker, så kan jag svara lite kortare... =)