JollyO skrev 2009-11-12 12:32:43 följande:
KatjaB skrev 2009-11-12 09:29:10 följande:
Från BT "Idag är det också vanligt att brudparet står för hela kalaset och på så sätt själva blir värdpar. I vissa fall utser brudparet ändå en eller flera andra värdar för bröllopet för att underlätta med allt det praktiska på bröllopsdagen. De kan då kallas för vicevärdar.Värdarnas huvudroll är framförallt att vara ett stöd för brudparet under själva bröllopsdagen och se till att allt flyter enligt planerna.Brudparet ska nämligen inte behöva oroa sig för någonting på sin bröllopsdag utan ha möjlighet att bara kunna slappna av och njuta.Värden/värdparet är också den som för brudparets talan under festen och håller välkomsttalet. Om det är brudparet som är värdar kan de välja att hålla välkomsttalet själva eller låta någon vicevärd hålla det å brudparets vägnar."Tycker att det visst går bra att kalla dem för värdar, hade jag iförsig tyckt även om ovanstående text inte funnits så :)
jo den där texten har jag också läst, varpå jag tyckte att värdar är vi ju själva och det är en toastmaster/madame vi ska ha, elelr vicevärd om man nu väljer att kalla det för något mer svenskt.
Jag ser det ju som att den som bjuder till fest oavsett tillställning alltid är värd. Som vid födelsedagar, fester eller vad det nu kan vara. Och då skulle det kännas lite knasigt för mig att kalla någon annan för värd/värdinna. Det är ju vi som bjuder till bröllop och ingen annan. Men det är ju som sagt en tolkningsfråga, det jag funderade mestpå var om fler ser det som jag gör, eller om man ska kalla toastmaster för värd eller ha en värd och en toastmaster