• baralillajag

Betala för borglig VF??

Från första början hade vi tänkt bli vigda utav min pappa. Men efter den 1 maj så ändrades lagen och han är inte längre vigselförättare. Okej ja efter en del tappra försök och en del sura miner så fick jag ringa till vår kommun och boka en VF. Fick namnet på en, som sen avbokade utan min vetskap. Fick sen en annan. Och idag ringde kommunen och ville kolla lite detaljer med oss och även meddela att VF vill ha ersättning för resor. Hon bor tydligen i en annan kommun men jobbar i vår kommun, så hon vill ha 300kr i reseersättning. Hon måste köra totalt 10 mil. Vilket max kostar 200kr men ändå. Är det någon mer som har behövt betala sin VF? Jag kanske är extra känslig eftersom min plan att bli vigd av min pappa gick i stöpet.

• Svar på tråden Betala för borglig VF??
  • Boomtown

Vi fick inte betala något. Men reseersättningen ska väl ändå gälla från hennes arbetsplats och till er, inte hemmifrån henne, eller? Det får hon väl försöka dra av på skatten som alla andra.

Skit att det krånglar för er.

• baralillajag

Ja det menar också att vi borde betala reseersättning från hennes arbetsplats, dvs 500m då istället, vi har ju ändå bokat henne ifrån kommunen. Men det jag tycker är konstigt är att vi ska betala henne i ett kuvert direkt efter vigseln vilket betyder "svarta" pengar rakt ner i fickan. Känns lite konstigt tycker jag. Att det går till så..

• Tristan79

Det ska definitivt inte kosta annat än ifrån hennes arbetsplats. Vi tänkte ta en vigselförrättare ifrån Kristianstad kommun och det kostar inget om man viger sig i rådhuset, men vill man ha det ngn annanstans får man betala ersättning, vilket jag köper, men inte hemifrån henne????

• lillabruden

kan ni inte välja en annan VF?
    Jag ringde länsstyrelsen och fick hela skånes register via mailen.....

och vi betalade inget för vår underbara VF

• Boomtown

Man ska inte betala deras lön. det får de från länsstyrelsen eller vad det heter. Var lite ful och ring växeln eller hennes chef och fråga summan för reseersättningen och vilket kontonummer det ska in på så kommer det fram! Annars blir det ju svarta pengar.

• KatjaB

ta en vigselförrättare som är från den kommunen som ni ska vigas på, det ska vi ha. Har ju ingen personlig relation till vigselförrättaren så för mig spelar det ju ingen roll vilken kommun de verkar i. Då slipper ni betala för resa, visserligen var det inte så mycket det blev för er, men iallafall

• baralillajag

Tack för era svar. Jag fick som jag tidigare skrev en VF från kommunen men sen var han tvungen att avboka. Då fanns det bara hon kvar. Hon jobbar i kommunen men bor i en annan. Men tycker det känns så konstigt att betala henne för att hon ska köra till sitt jobb. Det är ingen som betalar mig för att köra till mitt jobb. Hon har ju valt att vara VF i en annan kommun dvs hennes val att pendla. Nu är det ju bara tre veckor kvar tills vigseln och känner därför att det kan vara lite svårt att begära en annan närmre VF. Men ska helt klart ifrågasätta detta när jag träffar henne på tors för att gå igenom planeringen.

Jag förstår inte varför inte rådmän inte får lov att viga länge. Hade varit mycket lättare om min egen pappa hade gjort det.. Mycket mysigare men för den delen..

• KatjaB

ja, det låter ju rätt konstigt.. kan det vara så att hon gör detta på sin lediga dag eller nåt?
    Tror de som viger i kommunen vi ska gifta oss i, gör det ideellt. Har för mig att hon sa det när jag pratade med henne och att alla hade "riktiga" jobb annars, eller hur jag nu uttrycker det. Men jag kan minnas fel

• baralillajag

Ja hon gör det på sin lediga dag, men jag menar ändå att jag inte ska behöva betala ska hon få ersättning är det från länsstyrelsen. Inte "svarta" pengar rakt ner i fickan..

• KatjaB

ok, jo det kan man ju tycka. Fast med en sambo som håller på med musik så vet jag att det kan vara svårt att fakturera om de inte har eget företag, så om inte länsstyrelsen sköter det åt dem så blir det svårt för henne att fakturera själv.. går gör det väl men tror det är bra krångligt

• BlomAnna

Låter kosntigt att ni måste bbetala för att VF bor i en annan kommun. Jobbar hon/han i er kommun borde det väl vara det denne utgår från?!

• baralillajag

Ja det var just det vi reagerade på. Vi har ju valt en från vår kommun sen vart hon bor har vi inte med att göra. Hon jobbar i vår kommun och därmed bör hon utgå därifrån. Känns ännu mer olustigt att ingen annan har råkat ut för detta..

BlomAnna skrev 2009-09-05 21:27:14 följande:
    Låter kosntigt att ni måste bbetala för att VF bor i en annan kommun. Jobbar hon/han i er kommun borde det väl vara det denne utgår från?!
  • BlomAnna

Vet att ett kompispar fick betala reseersättning men de gifte sig en bit utanför själva staden så det var ju inte så konstigt.

• Katarina Michael

Resersättning får man betala, från var kan man frågasätta, men om jag inte har fel så får dem inte betalt för att vidga folk....

kyrkligt bröllop utanför kyrkan hade du sluppit betala, men borgligt får man tyvärr...

Kan hålla med om att man akn fråga sätta hur de ska betalas, tycker du ska ringa o höra med skatteverket eller kommunen om.

• vip

Vigselförättare är inget arbete/jobb det är ett förtroedeuppdrag som arvoderas av länstyrelsen.Ersättning för en vigsel är 110:--that`s all.Jag tycker inte det är så konstigt att skall vf åka några mil att denne/a önskar reseersättning.
    Hoppas att Ni får en fin vigsel.

• Zeraphia

Vi betalade 1000:- kronor för vår vigselförrättare, tydligen är det standard på Gotland oavsett vart man väljer att vigas.

Eller ja, vi väntar fortfarande på fakturan som de lovat ska komma

• lillabruden

jag tycker det verkar så konstigt! när jag pratade med länsstyrelsen så sa hon att jag inte skulle betala något. Jag betalade inte ens för resan o vi gifte oss i kommunen hon jobbar och i en park. Ioförsig så tror jag hon bor i kommunen också men när jag frågade Länsstyrelsen var det nästan chockartat att jag skulle betala. Men jag skickade bilder till henne för jag fick underbara bilder på oss under vigseln med henne

Prata med länsstyrelsen innan ni pratar med henne om detta!!! Och du får bara använda dig av en VF inom den kommun du ska gifta dig. Så är det här i skåne iallafall...

• lule
    vip skrev 2009-09-07 07:32:41 följande:
    Vigselförättare är inget arbete/jobb det är ett förtroedeuppdrag som arvoderas av länstyrelsen.Ersättning för en vigsel är 110:--that`s all.Jag tycker inte det är så konstigt att skall vf åka några mil att denne/a önskar reseersättning.Hoppas att Ni får en fin vigsel.
    Från 1 januari 2010 kommer det(iaf i Göteborg) att kosta 500:- för en borgerlig vigsel.
  • bröllopsblomma

Vår vigselförrättare ville ha milersättning och då vi gifte oss utanför vår kommun så gav vi henne 500:-. tyckte att det var rimligt

Svar på tråden Betala för borglig VF??