• Fenixx

Bröllop 2010 del8

Nu närmar sig årets sista kvartal och 2010 närmar sig med storsteg!
    Alla vi som planerar bröllop 2010 samlas här för att ge tips och dela med av oss våra underbara planer!

Några av våra tidigare trådar:
    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3197178.html
    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3321400.html
    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3445474.html

2010-tråden

Januari 2010:
    Ninni84r: 9/1
    Mariavw: 23/1
    Karin längtar: 30/1

Februari 2010:
    Elbe: 13/2
    Selma2010: 20/2

Mars 2010:

April 2010:
    Molnis: 17/4
    Daaling: 24/4
    Pandis81: 24/4

Maj: 2010:
    maj2010: 15/5
    Zavannah: 15/5
    Lill larsson: 22/5(pingstafton)
    Therese Ericsson: 22/5(Pingstafton)
    Miapia 34: 22/5(pingstafton)
    Bluebride: 22/5(pingstafton)

Juni 2010 :
    yatzy86: 5/6
    emelieochjohan: 5/6
    05juni2010: 5/6
    bettertogether: 19/6
    Lina o Peter: 19/6

Juli 2010 :
    Krystal: 3/7 (ev 7/7)
    Tokisen: 10/7
    kullabert: 10/7
    periwinkle: 10/7
    Lycklig81: 17/7
    Hante: 24/7
    suzem: 24/7
    Sarahkka: 31/7
    Clea: 31/7
    sajperpillan: 31/7
    Diz: Skiftet juli/augusti

Augusti 2010 :
    Sunzhine: 7/8
    Sundance: 14/8
    zorken19: 14/8
    cire: 21/8
    humlan66: 28/8 ( ev 21/8)
    workoutgirl: 28/8

September 2010:
    Fenixx: 4/9
    Asfaltblomman: 25/9
    FruHögstadius: 25/9

Oktober 2010:

November 2010:
    Divina73: 10/11

December 2010:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-08 13:51
    en till för juli 2010:
    brudjuli2010: 10/7

• Svar på tråden Bröllop 2010 del8
  • Humlan66

Hej hej

Vi har fått ett problem , känner mig så himla ledsen och nere just nu och går med en knut i magen konstant *suck*.

Vi har kommit på att det är ca 9 mån kvar tills våran månad och vi har ännu inte hittat våran lokal, sen är det det här med pengar. Eftersom vi just inte har något sparat så måste vi börja spara nu och vi vet inte hur vi ska hinna få ihop alla pengar vi behöver. Hade ju tänkt köpa lite då och då, men det blir en del stora utlägg som tex min brudklänning + hans kläder och tärnans klänning ( systerdotter som lever på csn bidrag på 1000 kr/mån )

Dels är det ju det att varje månad läggs det en massa pengar på resor eftersom vi fortfarande bor 60 mil ifrån varandra och sen blir det jul och många fyller år för mig i familjen i Nov + Dec. sen kommer Nyårer och då vill man ju alltid hitta på nått även om det inte är nått större. Ja vi tror inte att vi kommer att få ihop det tills nästa år faktikst och Låna pengar känns inte så lockande.Är det någon har någon bra ide ?

• Bluebride

Det får faktiskt fixa ett budgetbröllop med rätt små medel ändå om ni kan låta bli att ha såna krav.

Begagnad Klänning
    Kyrkans församlingshus (där får man inte ha sprit)
    kostym (kanske din m2b) har redan

Vi har inget undanstoppat alls, utan jag tar än så länge 2.000:-från mina mammapengar varje månad. Har turligt nog inte så mycket kvar nu. De största posterna nu är mat och tårta

• pandis81

Hej hej

Vad har ni tänkt nu att din klänning och mannens kläder och tärnas kostar??

Det jag kan säga till dig. Är det som jag själv har gått igenom nu.
    Eftersom vi själva har haft samma problem att vi inte visste om vi skulle få ihop dom pengarna.
    Vi letade efter saker som vi ville ha, men på sajter där man kan hitta dom till en billigare peng.

Vi har våran familj 20 mil från oss och vi har också många som fyller år nu i okt,nov,dec som vi vill fira.
    Och då även jul och nyår.

Det som vi själva har gjort är att, fira andra som fyller år med saker som man själv har gjort som inte kostar så mycket pengar. Det är väldigt uppskattat och det man behöver lägga ner själv är mer tid än pengar. Och för en billig peng kan man komma på massor med roliga saker, tex billigt rea papper, och lite kort som man har liggande hemma, (ett hemma gjort album) eller en billigt vin och göra en snygg etikett och ge bort.

Jul: Vi har gjort så att vi vuxna kör ett paketlotteri och då får du en att handla till och så brukar vi sätta en symbolisk summa på ca 100 kr. Och så är det ju till barnen. Men till barnen så kan man ju köpa många små saker och slå in. Och då behöver det inte bli så dyrt. Dom är glada om dom får paket.

Och DU tänk på att DET ÄR TANKEN SOM RÄKNAS INTE SUMMAN

Nyår: Så behöver man inte göra så mycket, laga en god tre rätters för en billig peng. Det finns mycket billigt och gott som man kan göra för små enkla medel och det behöver inte alls vara dyrt. Eller det behöver inte ens vara tre rätters. Bjud hem vänner och dom tar med sig varsin rätt så har ni ett mysigt buffebord som alla har bidragit till..

Det finns så mycket man kan göra och på så sätt spara pengar. Du ska se att det inte alls är omöjligt.
    Du måste ha tålamod och lusten uppe för att det ska funka, Vi har klarat det och kommer ni också att göra.
    Det vet jag.
    Styrkekramar.

Humlan66 skrev 2009-10-18 19:16:00 följande:
    Hej hej Vi har fått ett problem , känner mig så himla ledsen och nere just nu och går med en knut i magen konstant *suck*.Vi har kommit på att det är ca 9 mån kvar tills våran månad och vi har ännu inte hittat våran lokal, sen är det det här med pengar. Eftersom vi just inte har något sparat så måste vi börja spara nu och vi vet inte hur vi ska hinna få ihop alla pengar vi behöver. Hade ju tänkt köpa lite då och då, men det blir en del stora utlägg som tex min brudklänning + hans kläder och tärnans klänning ( systerdotter som lever på csn bidrag på 1000 kr/mån )Dels är det ju det att varje månad läggs det en massa pengar på resor eftersom vi fortfarande bor 60 mil ifrån varandra och sen blir det jul och många fyller år för mig i familjen i Nov + Dec. sen kommer Nyårer och då vill man ju alltid hitta på nått även om det inte är nått större. Ja vi tror inte att vi kommer att få ihop det tills nästa år faktikst och Låna pengar känns inte så lockande.Är det någon har någon bra ide ?
  • Humlan66

Tack så mycket för stödet. Men det känns som att det kommer att lossna lite den här klumpen i magen om vi bara hittar den där lokalen. Den är så pass viktig så jag inte vill att vi hyser in oss var som helst typ och jag vill verkligen ha den fest jag /vi drömt om. Det ska erkännas att det är viktigare för mig än honom.
    men det känns som jag vridit och vänt på varenda vrå i stan med omnejd för att hitta lokalen, men nääe. Nu funderar vi åter igen om vi ska söka på hans ort ( Göteborg )eller i närheten där jag bor, men jag va lite orolig för min pappa som nyss hade en stroke om han skulle orka komma, och sen blir det krångligt för då måste man hitta hotell osv . frågan är om min familj har råd att göra det. Dom är nämligen inte lika täta som m2b's fam

suck va svårt. Tiden går ju och alla lokaler blir uppbokade

• KatjaB

humlan: kolla vad allt ni vill ha kommer gå på, och hur mycket ni har möjlighet att spara. Att handla under hela året och strö ut utgifterna på det sättet är bra, ifall man vet med sig att man har svårt att låta bli att nalla från sparkontot. Sen om din sambo inte har kostym redan så är det ju allra billigast att hyra, och hyra skor. Eller att tex köpa från dressman. Där kan ni få en kostym för 1000 kr. Din klänning blir nog billigast från kina/begagnat eller på rea.
    Maten måste inte bli så vansinnigt dyr, allt beror ju på vad ni väljer att bjuda på och hur mycket ni är beredda på att göra själva/be släkten om hjälp med.

Betalbar till självkostnadspris kan ju vara en idé, då slipper ni lägga ut flera tusen på det. Och festlokaler går att hitta billigt. Bygdegårdar och föreninslokaler brukar inte vara dyra, och så har ju kyrkan församlingshus om ni gifter er kyrkligt

• pandis81

Om dom vill och kan komma så kommer dom lösa allt praktiskt kring boende och allt runt erat bröllop, och vill dom sova så kommer dom att ha chansen att spara pengarna också som behövs. Från att dom får sina inbjudningar.

Det tror jag inte du ska lägga så stor vikt i. Utan det löser dom.

Att ni vill hitta just DEN lokalen det kan jag verkligen förstå för det är viktigt.
    Men vart letar ni ???
    Och vad har ni för krav på lokalen???

Humlan66 skrev 2009-10-18 20:10:53 följande:
    Tack så mycket för stödet. Men det känns som att det kommer att lossna lite den här klumpen i magen om vi bara hittar den där lokalen. Den är så pass viktig så jag inte vill att vi hyser in oss var som helst typ och jag vill verkligen ha den fest jag /vi drömt om. Det ska erkännas att det är viktigare för mig än honom.men det känns som jag vridit och vänt på varenda vrå i stan med omnejd för att hitta lokalen, men nääe. Nu funderar vi åter igen om vi ska söka på hans ort ( Göteborg )eller i närheten där jag bor, men jag va lite orolig för min pappa som nyss hade en stroke om han skulle orka komma, och sen blir det krångligt för då måste man hitta hotell osv . frågan är om min familj har råd att göra det. Dom är nämligen inte lika täta som m2b's famsuck va svårt. Tiden går ju och alla lokaler blir uppbokade
  • KatjaB

men kan inte släkten få bo hos de andra släktingar som bor där? så brukar man väl ställa upp för varandra?
    Så har iallafall vi gjort varje bröllop som min stora släkt haft, och det har aldrig varit några problem.
    Sen är det ju så att folk förstår säkert att ni inte har råd med både bröllop och dyra saker till alla som fyller o vid jul. Att ha paketlotteri är nåt som vi gör i min familj.. alla är så trötta på att "byta pengar" i form av presenter och leta halft ihjäl sig i julstressen för att hinna med alla.
    Sen om någon frågar vad ni önskar er kan ni ju alltid önska er saker till bröllopet, som tex presentkort hos frisör osv..

• Blivandefrueriksson

Åh vågar nästan inte skriva detta med åenga tanken som förekommer.

Men var hos mormor idag för hon hade en sak hon vile ge mig, saken var pengar och inte lite utan min del till bröllopet är fixat, så egentligen kommer jag inte behöva spara. Men ska ta dem och sätta in på aktier/fonder och endå spara.
    Men tycker det var så gulligt av henne, hon vet endå inte om bröllopet så hon vet ju inte vad de kommer gå utan hon har gett sina 4 barnbarn ett för tidigt arv som hon sa.

• Bettertogether
    Blivandefrueriksson skrev 2009-10-18 20:49:45 följande:
    Åh vågar nästan inte skriva detta med åenga tanken som förekommer. Men var hos mormor idag för hon hade en sak hon vile ge mig, saken var pengar och inte lite utan min del till bröllopet är fixat, så egentligen kommer jag inte behöva spara. Men ska ta dem och sätta in på aktier/fonder och endå spara. Men tycker det var så gulligt av henne, hon vet endå inte om bröllopet så hon vet ju inte vad de kommer gå utan hon har gett sina 4 barnbarn ett för tidigt arv som hon sa.
    Så gulligt! :D Det är ju ett bra ändamål det går till, utan hennes vetskap då ;)
  • Bettertogether

Ni ska tro att det gladde mej när jag hittade min fästman på youtube... letandes efter låtar till bröllopet! :D En sånt litet engagemang kan betyda så mycket!

Svar på tråden Bröllop 2010 del8