• KatjaB

Bröllop 2010 del8

ninni84r skrev 2009-11-09 21:46:22 följande:
    2 månader kvar idag - exakt :)vi har bett dem fixa det innan december nämligen - då vill vi fira jul i lugn och ro, sen är det nyår och sen ska vi gifta oss. går fort!min m2b hade sin svensexa i helgen.
    katjaB - ja, lr jag listade ut det rättare sagt ;)
    okej, ja ni har ju ert bröllop ganska snart vad kul med hippa.. du får berätta vad ni gjorde sen. Hade din sambo det bra på svensexan?
  • KatjaB

ninni: okej såg för nåt år sen en kille som fått klä ut sig till ipren-mannen och fick stå och spela ukelele på stan för att få ihop lite slantar. tyckte det såg ut som en rolig svensexa och var rätt impad av kostymen de lyckats få ihop.

ska bli spännande att se vad man själv får för möhippa, har ju varit på några, mer eller mindre taskiga så nu får man väl igen, hehe

Fick hem dekorationsdiamanterna jag köpte på tradera igår, de är jättefina! har nu 20 000st av de små och 500 av dem på en carat, så det borde nog räcka för att få till det snyggt på löparna på alla borden. Tror att det kommer räcka såpass att vi kan dekorera på andra ställen också i lokalen. Kul! Längtar tills det är dags, skulle så gärna vilja dekorera lokalen redan nu, haha

• KatjaB

Men fattar de inte att det är till ett bröllop om ni ska ha en femvåningstårta i tripp trapp-storlekar? Alltså även om ni inte ska ha någon ställning?

tausen: är det första barnet? ofta går man ju över tiden med första barnet, inga garantier förstås med det brukar vara så.
    Själv gick jag över tiden 10 dgr första barnet och 15 dagar med andra. skulle nog ha samma datum ändå, det finns ju inget som säger att det inte blir veckan innan iallafall för dem om man nu ska vara helt krass,

• KatjaB
    Sundance skrev 2009-11-10 15:42:31 följande:
    Nej, ni har nog rätt... Lika bra att säga att det är till ett bröllop. Man skulle ju kunna be sambon ringa och fråga om pris för en liknande tårta utan att säga att det är till bröllop så, om de ska ha mer för bröllopstårtan, kan man ju i alla fall ifrågasätta lite varför den blir dyrare.
    ja fråga kan man ju såklart. Tycker bara att "alla" säger att allt är billigare om man inte nämner ordet bröllop. Men det kanske bara är jag som inte fattat att det faktiskt kan vara det
  • KatjaB

äntligen har simon bestämt sig för vem han ska ha som marskalk Hoppas han vill det också så att han slipper klura i 3 månader till om han ska försöka komma på någon annan, haha

• KatjaB

satt och skrev ner lite saker att komma ihåg för vigsel, fest osv igår. Det blev ju en hel del som ska fixas och tas med till lokalen dagen innan. Speciellt om vi ska ha tyget i taken som jag gärna skulle ha om det är möjligt.

Så nu när jag gjort en realistisk lista på allt så tror jag faktiskt att catering eller kocken är de enda alternativen om vi inte ska behöva tumma på allt vi vill göra i själva lokalen med alla förberedelser.
    Har två olika förslag på menyer som cateringen hade, vad låter godast tycker ni?

Medelhavs buffé

parmalindad kycklingfilé,
    grekiska köttfärsbiffar i tomatsalsa,
    spenatfyllda smördegsknyten,
    marinerade räkor,
    salami,
    couscoussallad,
    pastasallad eller svamplasagne,
    fransk potatissallad eller varm örtpotatis,
    grekisk sallad,
    mozzarellasallad med tomat och basilika,
    ruccolapaj med soltorkade tomater,
    oliver, pesto, grissini, smör, bröd, ostar

Klassisk blandad buffé

Ugnsbakad laxfilé med romsås
    soyamarinerad kycklingfile eller med soltorkade tomater
    marinerad fläskfilé och rostbiff
    grönsallad
    grekisk sallad
    potatissallader eller potatissgratäng
    brockoliädelostpaj
    ruccolatomatpaj
    västerbottenostpaj
    marinerad vitlök, kaprisbär, smör, bröd ostar

• KatjaB
    emspems skrev 2009-11-11 09:42:04 följande:
    Hejsan! Nu tänker jag också hoppa in i tråden. :) Hoppas så innerligt att jag kan få lite råd här. Jag och sambon gifter oss 4/12 nästa år och jag är så vilse. Kommer inte från Örebro så vi skulle behöva lite tips på festlokaler där man kan få ta med sig egen mat och dryck. Vi va och pratade med Naturens Hus igår men jag känner mig väldigt osäker på att ha buffé, och alkohol är något vi sagt att vi bestämt vill bjuda på och det blir helt klart billigast om man köper det själv.
    det finns massor med bygdegårdar runtom örebro, så det tycker jag ni ska kolla upp. Walldorffs fritids har ett fint hus som man får hyra, det är väldigt fint där och vi var lite inne på det. Då är det kök och en stor sal som man får tillgå, samt en stor terass fast den kanske är lite väl kall på vintern förstås. Gällersta forngård är populärt men ganska dyrt, 6000 tror jag hyran låg på. Sen finns det ju en hel del föreningslokaler som man kan hitta om man ringer runt, googlar osv. Herrgården är ju förstås fin, men där är det ju inte egen mat och dryck som gäller.
    Vi ska ha festen på edsbergs bygdegård, en bit utanför stan, där finns allt porslin också så det var ju en stor fördel.
  • KatjaB

ja, först så tyckte vi båda att nr 2 lät mer gångbar... men nu när jag tittar på menyerna tycker jag att nummer 1 känns roligare.. kanske för att jag är lite småhungrig, hehe
    Dricker nutrilett nu för att bli av med några extrkilon så nu är man ju sugen på precis allt

• KatjaB
    Sundance skrev 2009-11-11 18:20:05 följande:
    Om du känner att du kan vänta lite med bröllopet kanske det är en god idé att bo tillsammans först. Få den där underbara, tråkiga, mysiga och hemska vardagen tillsammans. Då man är sitt bästa och sitt sämsta och sitt verkliga jag. Hur hade ni gjort... Vi har ju nu hittat en duktig solist som gärna sjunger på vårt bröllop, utomhus, så nu är vi tillbaka och planerar utomhusvigsel. Men där där vi ska ha själva vigseln är det grusplan och det känns lite svårt att trava upp längs "the aisle" i grovgrus. jag vill ha röd matta men det kostar ju en del. Rör sig ju bara om 20 min typ. Några andra förslag?
    har hittat en röd matta, vet inte vad det är för material, men den ska funka både inom och utomhus.. www.celebrations.se/shop/ gå in på temafester, hollywood och skrolla ner så ser du den. 140 kr för 5 meter lång matta
  • KatjaB

humlan: men för att mötas på halva vägen var, kan ni inte flytta ihop tidigare än ni tänkt då? Ni kan väl flytta ihop nu snart och ändå planera för bröllopet? Då vet ni ju hur det är att bo ihop och skulle det kännas för snart med giftemål sen så är det väl bara att flytta fram det?

Själv skulle jag nog inte vilja gifta mig innan jag bott ihop med någon, men det är ju olika det där. Vi flyttade ihop väldigt tidigt efter en vecka bara, han höll nämligen på att flytta när vi träffades och hans beställda soffa och säng (han hade sålt möbler o skulle köpa nytt) blev försenat så han var utan soffa och säng. Jag tyckte att han kunde bo hos mig tills att han fått hem möblerna men det blev förseningar, så när de väl kom efter två månader ville vi inte flytta isär
    Så istället bodde vi i min lägenhet ett tag till, behöll hans lägenhet lite som säkerhet och så började vi efter ett tag att leta ny lägenhet. Efter ett halvår flyttade vi in i nya lägenheten men då hade vi ju bott ihop hela tiden.

Svar på tråden Bröllop 2010 del8