• Lina o Peter

Smyckestillverkning! Dela med er av tips och kloka råd.

Panduro är tokdyra, -tycker jag...

Jag gör egna smycken och stansar namnsmycken i silver mm.

Mina favvisar bjuppar jag på här:

www.pagoni.se

www.fruparla.se

www.lillaparlan.se

www.smyckerian.se

För att stansa behöver du en riktigt bra hammare (Hultafors är kanon), ett flackjärn (finns på Pagoni) och stansar. (Finns på bl.a Clas Ohlsson, bra att börja med.) Ska du även pärla behöver du minst dessa tänger: Plattång, rundtång och avbitartång.

Köp inte riktigt silver utan silverpläterad metall och dylikt tills du får till rätt knyck på hammaren. Vet inte hur mycket jag tog sönder i början...

Glöm inte heller att köpa ringar att fästa tagsen i så du kan trä dem på kedjor/läderband osv.

Jag ska stansa "Lina & Peter" och bröllopsdatumet på några större hjärtan och fästa i sidenband på blomsterarrangemangen i borsdukningen. Hade tänkt stansa alla gästernas namn på små namntags och fästa med sidenband i glasen, och så blir det en slags "favor" som de kan ta med sen.. Men då vi nog kommer bli närmare 80 pers så blev det lite väl dyrt och tidskrävande... :-P Ska lägga ut bild i galleriet snart.

Tips!
    För att fylla i svart i bokstäverna kan du ta en permanent marker (cd-penna) och stryka över det du stansat, sen polera bort överflödet med polerduk eller mjuka sidan av en scotchbrite. Prova dig fram. På riktigt silver kan du oxidera tagsen med t.ex leversulfit. Sen polerar man hela brickan.

Hör av dig om du har frågor, eller kika på min lilla hemsida om du vill ha inspiration!

Lycka till!

smycken.infoom.se

• Lina o Peter

Vassego! Va så lite så.

• Lina o Peter

Ja just ja, har lagt in några bilder förresten.

Svar på tråden Smyckestillverkning! Dela med er av tips och kloka råd.