• hanko

Budapest, Barcelona eller Prag??

Hjälp!!! Vart ska vi åka på bröllopsresa?

Vi gifte oss för tre veckor sedan och ska åka innan oktober är slut. Alla tre ställena klarar vi en tredagarshelg på vår budget med flyg, hotell och uppehälle. Vart ska vi åka? Vilken stad rekommenderar ni och vad bör man uppleva/se på de olika ställena??

• Svar på tråden Budapest, Barcelona eller Prag??
  • hamish

vi har bokat budapest och åker efter vårt bröllop om 2,5 veckor
    super vacker och romantisk stad

• Fruxo

Gillar man öl så är Prag trevligt. Vi var där som ganska nykära och fattiga. Gjorde en utflykt till Kutna Hora med tåg och tittade på en kyrka som är inredd med benknotor och döskallar, skitkul, men kanske inte så romantiskt :)

Barcelona var vi i förra sommaren, tre dagar. Jättefin stad med strand inne i centrum. Hur vädret är i oktober vet jag inte, men kan man fortfarande bada så är ju det trevligt.Vi tog en sån turistbuss med inspelad guide, och det var faktiskt kul. Parque Guell, Sagrada familia...

Budapest vet jag inget om, men Barcelona vinner min röst!

• hanko

Tack för inläggen!!

Fler tankar och tips någon?

• CeKe

Hm, det beror på vad ni gillar. Alla tre städer är härliga, men rätt olika. Prag i sin litenhet och vackra byggnader skulle jag säga är en väldigt romantisk stad. Det är god, billig mat och öl, en hel massa historiska saker att se. Om ni åker dit, får ni inte missa att gå upp till parken ovanför floden (på den sidan floden som själva centrum inte ligger på) och se solnedgången. helt magiskt. Glöm inte heller att titta uppåt när ni går runt i staden, för husfasaderna är fantastiska!

Barcelona är en stad som har allt, strand, shopping, sevärdheter, storstadsrytm etc och som helt enkelt är mer av en storstad. Finns massor att göra och se, men personligen tycker jag inte att stan är lika romantisk som Prag.

Budapest är en storslagen stad som på vissa sätt påminner om Prag, men allt är i så mycket större skala. Fin, trevlig stad, men enligt mig mindre mysig än Prag... Helt klart ett härligt resmål dock!!!

Jaa, som du nog redan har förstått, rekommenderar jag Prag, eller kanske Barcelona, beroende på vad ni gillar för typ av stad!

• Flygande taxen

Jag har endast besökt Budapest, av de tre städer du räknar upp. Men jag kan verkligen rekommendera en resa dit!
    Var visserligen där med min mamma, så stadens romantik kan jag väl inte säga så mycket om Men man marknadsförde iaf Budapest som östeuropas Paris...

Vackra, gamla byggnader, billig restaurangmat och vin(!), många fina sevärdheter (missa inte parlamentet med den berömda kungakronan), varma bad, gamla stan osv. Finns massa fint att se!
    Tyvärr hann jag inte tillbringa så många dagar i staden, då vi reste vidare till en annan stad i Ungern. Så jag har inte sååå många tips att komma med. Men, jag skulle definitivt kunna tänka mig att besöka stan en gång till! Och det säger ju nåt om stället iaf

• Marjo

Prag är en fantastiskt fin och mysig stad, har varit där 3 gånger och fler blir det nog :) Har inte varit i de andra städerna så dom kan jag inte uttala mig om.

Kan tänka mig att det är lite billigare att leva i Prag eller Budapest, för de har inte Euron.

• BlomAnna

Har varit i både Budapest och Prag i slutet av septeber början av oktober och kan varmt rekommendera båda städerna. Fastnade nog dock allra mest för Budapest.

Vi gick otroligt mycket i både Budapest och Prag så ta på er bra skor och njut av alla vrår i staden/städerna.

Tre dagar låter dock lite tight boka in fler nätter om ni har möjlighet och råd

Ha en bra resa.

• BlomAnna
    Fruxo skrev 2009-09-08 20:11:24 följande:
    Gillar man öl så är Prag trevligt. Vi var där som ganska nykära och fattiga. Gjorde en utflykt till Kutna Hora med tåg och tittade på en kyrka som är inredd med benknotor och döskallar, skitkul, men kanske inte så romantiskt :)Barcelona var vi i förra sommaren, tre dagar. Jättefin stad med strand inne i centrum. Hur vädret är i oktober vet jag inte, men kan man fortfarande bada så är ju det trevligt.Vi tog en sån turistbuss med inspelad guide, och det var faktiskt kul. Parque Guell, Sagrada familia... Budapest vet jag inget om, men Barcelona vinner min röst!
    vi åkte också till Kutna Hora eller Sedlek som byn där kyrakn ligger i heter. Väl värt tågresan. Kyrjan är en häftig upplevelse och Kutna Hora riktigt mysigt.
  • BlomAnna
    BlomAnna skrev 2009-09-09 11:02:09 följande:
    vi åkte också till Kutna Hora eller Sedlek som byn där kyrakn ligger i heter. Väl värt tågresan. Kyrjan är en häftig upplevelse och Kutna Hora riktigt mysigt.
    Oj så illa jag stavar... Förlåt
  • jaao

Jag älskar budapest, underbar stad, underbar mat, underbara människor.

• Shiri Mai

Prag, utan tvekan! Vacker, billig, trevligt folk - och den i särklass mest romantiska staden av dessa tre!!! Barcelona kan jag absolut inte rekommendera (men det är bara en subjektiv åsikt förstås!), och medan Budapest också har sina fördelar så tror jag att ni som bröllopsweekend får ut mest av att åka till Prag.

• PennyJenny

Vi var på bröllopsreda i Barcelona och älskade det. Har iofs inte varit i de andra städerna, men som sagt, vi tyckte om Barca. Jag älskar Gaudi och all hans arkitektur och nattlivet var najs. Många fina ställen att gå ut och äta på.

• hanko

Kul att så många tar sig tid att hjälpa oss. Vi har fortfarande inte bokat resa. En månad som gifta idag, men vi räknar med att komma iväg i oktober

• shakynose

Prag är mysigt och romantiskt, Budapest är också charmigt och i oktober brukar det vara typ sensommar där har jag för mig.

Barcelona känns inte lika romantiskt, men är också en härlig stad.

För en riktigt romantisk weekend rekommenderar jag dock Prag eller Budapest!

I Prag ska man kyssas på Karlsbron, och i Budapest får man inte missa att besöka "Gerbaud" och ta en lyxfika.

• KatjaB

lite nyfiken.. ni som tänker åka till prag på en 3 eller 4 dagars weekend, vad räknar ni att er resa kommer gå på inklusive allt (fickpengar hotell )

• BlomAnna
    KatjaB skrev 2009-09-15 20:07:59 följande:
    lite nyfiken.. ni som tänker åka till prag på en 3 eller 4 dagars weekend, vad räknar ni att er resa kommer gå på inklusive allt (fickpengar hotell )
    Skulle gissa på att våran resa gick på kanske 5000/person inkl allt vi var där i 5 dagar 4nätter. Flygbiljetterna var rätt dyra eftersom vi ville flyga direkt och bokade sent.
  • hanko

De resor till prag eller budapest som vi hittat kostar runt 6000 för två personer. torsdag till söndag, dvs 3 nätter.

• hanko

Inte inräknat fickpengar utan flyg+hotell (inklusive frukost). Vi fick 10000:- i bröllopspresent (helt ovetande av varandra gav våra föräldrar lika mycket pengar (5000:- var). Så vi räknar med att ha resten av pengarna för mat, mm

• shakynose

Vart går resan nu då? *nyfiken*

• hanko

Det blir Budapest! Tack för alla tips och förslag på vad man kan se.

Svar på tråden Budapest, Barcelona eller Prag??