• Mamli

Hedra med ett ljus?

Min mormor dog för 5år sedan och min sambos morfar dog i år.

Skulle man kunna börja cermonin med att prästen tänder två ljus för dom, jag är troende och jag tror att både mormor och hans morfar är med oss i kyrkan den dagen. Så tänkte man kunde tända ett ljus och visa att vi tänker på dom och saknar dom?

Sen är jag så ledsen för en sak. Min pappa är alkolist, jag önskar över allt annat att han kunde få se mig den dagen, jag är hans enda barn men det går verkligen inte att han kommer, han skulle vara full och jag klarar inte det.
    Finns de nåt man kan göra bara för han? vi tänder ljus för de döda....han är inte död...men han är inte där..

• Svar på tråden Hedra med ett ljus?
  • Linadesign

Ni bör nog prata med prästen om detta. Vår präst pratade mycket om att det är vår dag, och att den handlar om att vi valt varandra och vill leva tillsammans, inte våra föräldrar eller någon annan. Så det kanske blir lite konstigt om ni då börjar tända ljus under vigselceremonin för de som inte längre finns hos er. Jag tror absolut att de kommer finnas med er den dagen ändå.

• Paljetten

Vi gjorde så att prästen hade tänt 2 st ljus innan cermonin, så visste vi att de var menade för våra föräldrar som inte finns i livet längre. Gällande din pappa har jag inget bra förslag, svårt när han finns, men inte är där. Jag hade inte tänt ett ljus i alla fall.

• shakynose

Jag skulle inte vilja tända ett ljus för en levande, men det andra låter jättefint. Tycker att du ska fråga er präst hur ni kan ordna ceremonin så att ni får med alla saknade familjemedlemmar på bästa sätt, och så att det passar just er situation. Det är sådant de är till för!

• Cantaton

På ett bröllop jag var på hade de tänt ljus och på ett annat hade de valt psalmer tillägnade dem som saknades.

• Jeez

Mitt förslag är att utöka den förbön som finns för er som gifter er med att också be för alla dem som inte kan vara med av si och så skäl (hur man formulerar det beror ju på) och för alla familjer och vänner... det borde prästen kunna tota ihop på ett bra sätt!

• Gotlandsmamman

Ingen av mina föräldrar är kvar i livet och så här gjorde vi: Kyrkvaktmästaren hade lagt två röda rosor framme på altarringen och sen eftet vigseln tog vi med dem ut (eller snarare vår 2-årige son som nästan hade hunnit förstöra dem...) och gick och lade dem i minneslunden.

• MimmiMama

vi skrev en rad i festhäftet att våra tankar var hos min mamma som gått bort...minns inte exakta formuleringen....
    något om att hon bevittnade dagen från himlen...

• Mamli

allt låter ju jätte fint!

min sambos mormor är även dålig nu..så kanske kommer saknas 3personer hos oss.

just det med pappa är sås vårt...samtidigt som de känns så viktigt

• Tequila Sunrise

Vi gifte oss förra helgen och innan cermonin började (när vi stod i vapenhuset) så tände präste två ljus och berättade för gästerna att vi ville tända varsitt ljus för de som skulle ha varit med men som tyvärr lämnat oss. Min mans mamma gick bort för ca 10 år sedan och min pappa gick bort för 1 år sedan.
    Alla tyckte att det var jättefint, det var rätt bra att han gjorde det när vi väntade i vapenhuset för annars hade jag nog gråtit mer...
    Det kändes så bra när vi gick in i kyrkan och det stod två ljus på varsin sida där framme. Då var dom där lixom...
    Lycka till och hoppas att ni får en jättefin dag!

• perfektionista

Åh, vilken fin tanke med ljusen för de bortgångna! Då får de ju vara med under ceremonin fast de har lämnat jordelivet.

Blev bara så rörd när jag läste det.

Svar på tråden Hedra med ett ljus?