• Mamli

Hedra med ett ljus?

Min mormor dog för 5år sedan och min sambos morfar dog i år.

Skulle man kunna börja cermonin med att prästen tänder två ljus för dom, jag är troende och jag tror att både mormor och hans morfar är med oss i kyrkan den dagen. Så tänkte man kunde tända ett ljus och visa att vi tänker på dom och saknar dom?

Sen är jag så ledsen för en sak. Min pappa är alkolist, jag önskar över allt annat att han kunde få se mig den dagen, jag är hans enda barn men det går verkligen inte att han kommer, han skulle vara full och jag klarar inte det.
    Finns de nåt man kan göra bara för han? vi tänder ljus för de döda....han är inte död...men han är inte där..

• Svar på tråden Hedra med ett ljus?
  • kärahjärtanes
    perfektionista skrev 2009-09-11 20:23:33 följande:
    Åh, vilken fin tanke med ljusen för de bortgångna! Då får de ju vara med under ceremonin fast de har lämnat jordelivet. Blev bara så rörd när jag läste det.
    tycker oxå att det är en fin ide, men varför inte tända ljusen själva?
  • flopsy32

Jag med! Tårögd bara jag läser det, hur ska det gå på BRÖLLOPET????

perfektionista skrev 2009-09-11 20:23:33 följande:
    Åh, vilken fin tanke med ljusen för de bortgångna! Då får de ju vara med under ceremonin fast de har lämnat jordelivet. Blev bara så rörd när jag läste det.
  • Chrisse och Jonas

Min älskade underbara mamma gick bort ett år innan bröllopet och min underbare morbror bara ett par veckor innan.. kände att vi absolut måste "ha med dem" på något sätt i kyrkan och då bestämde vi ihop med prästen att jag skulle tända ett ljus för min mamma och min man ett för min morbror. Hon tog det precis i början när vi kommit fram och sen satte vi igång med vigseln medan de små ljusen fladdrade på... det var jättefint tyckte jag och jag som lätt bölar klarade det galant.. tyckte bara det var så fint och jag kände det i hjärtat liksom.
    Var också rädd för att gråta en skvätt under vigseln, men enda gången jag inte kunde hålla igen riktigt var under min mans systers solosång.. det blev för mycket.. men där var ju lite tid att hämta sig.. annars gick det mycket bättre än vad jag hoppats.. mina tärnor fick stå för mesta skvalet.. hihi.. men det kändes jättefint att tända ljusen.

• a n n a

Vi kommer att tända ett ljus för min pappa som avled i mars iår. Eventuellt kommer vi även att hedra hans minne i form av en solros (som var hans favoritblomma o den blomma som prydde hans kista) i festdukningen. Den skär sig helt emot vårt färgtema (svart, vitt och rött), men vad gör det - pappa hade helst velat vara där i sina snickarkläder, så han kommer att njuta :)

• Mamli

min "styvmorfar" dog imorse...så nu är de 3på min sida jag vill ska närvara som inte kan. och en på sambons sida...

+ pappa

• Åsa Erika

Kanske tända ett ljus för att symbolisera de alla? Fin tanke!
    Vi funderade själv på det men valde att inte göra det. Vi visste att de fanns med oss ändå. Vi tände ljusen efteråt strax innan vi klev ut på trappan.

• Mamli

hopp..ikväll dog min sambos mormor...alla bara försvinner

• MimmiMama

Mamli vad är det som händer? Stackars er som har så mycket sorg omkring er..... skickar kramar

• ElinDaniel

Många bra förslag för att hedra de som inte längre är med er. Jag tycker att det kanske skulle passa att prästen nämner något, i stil med, att alla inte kan dela er dag på plats. Sen om det beror på sjukdom eller bortgång, det är mindre betydande...

Det är er dag o ni ska fokusera på er. Din pappa bär du med dig i hjärtat o tanken du skänker verkar ge mer än vad han ger er... Att bjuda någon som man vet kommer bidra till tårar, är ingen bra ide´. Även om det är nära släkt.

Lycka till!

• ElinDaniel

Kära nån... Läst nu alla inlägg i tråden... Skickar en kram till dig mitt i all sorg. Då den lags dig ska ni fokusera på glädjen och kärleken.

• elnnon

Låter mycket sympatiskt. Man behöver inte tända ljusen inför alla gäster, det kan göras av brudparet för att hedra minnet av de anhöriga som inte finns med längre. Jag är mycket för att inte blanda ihop saker och ting. Min pappa avled i januari i år och min farmor i juli. Jag vet att det hade önskat av hela sina hjärtan att vara med och fira med oss, men nu är det som det är. Ett bröllop är en lyckans dag och jag vet i mitt hjärta att pappa skulle ha varit där och ställt upp till 100%. Så jag känner inget behov av att hedra deras (pappas och farmors) minne i just den stunden vi ska bli man och hustru, då ska vi fokusera på hur det är just nu. Men deras minne kommer alldeles säkert leva under festen. Kommer nog att pratas många minnen och både tårar av sorg och glädje kommer nog att fällas. Vi gifter oss på nyårsafton och det känns extra fint. Vi har haft ett tufft år och det blir ett fint slut på -09 och en fantastisk början på -10. Men det är ju olika, kan även ha med synen på liv och död att göra... jag vet inte...

Åsa Erika skrev 2009-09-12 22:25:27 följande:

Kanske tända ett ljus för att symbolisera de alla? Fin tanke!Vi funderade själv på det men valde att inte göra det. Vi visste att de fanns med oss ändå. Vi tände ljusen efteråt strax innan vi klev ut på trappan.
  • Mamli

Tyckte om det att prästen tänder ljus för de 4st som inte kommer vara hos oss innan vi kommer in.

För 5år sedan dog ju min mormor, samma månad dog min morbror. Och denna helgen dog min styvpappas pappa och min sambons mormor.

Då kommer de stå 4 ljus som lyser för oss när vi kommer in.

• Miserere

Vi gifte oss för ett par månader sedan och tände då ett ljus för döda släktingar (ej namngivna) som vi hade velat ha med oss den dagen. Det blev jättefint och när vi pratade med folk efteråt så hade var och en sina tankar på både avlidna personer och andra som inte hade möjlighet att vara med.

Jag kan dock hålla med dem till viss del som skriver att man inte ska blands ihop saker och att bröllopsdagen ska sikta framåt och fokusera på brudparet.

Svar på tråden Hedra med ett ljus?