Tips för att spara pengar till bröllopet
Är det någon som har bra tips på hur man kan spara undan lite extra pengar för att ha till tex, bröllopet eller bröllopsresan.
Hur gör ni för att spara pengar helt enkelt?
Är det någon som har bra tips på hur man kan spara undan lite extra pengar för att ha till tex, bröllopet eller bröllopsresan.
Hur gör ni för att spara pengar helt enkelt?
Sätt undan pengar på sparkonton med autoöverföring såfort ni får lön - se till att vissa pengar helt enkelt inte finns tillgängliga för konsumtion under måanden så ni kommer åt dem från bankomaten/betalkorten etc. Det tror jag är det enskilt viktigaste - oavsett om ni klarar att spara 100 kr eller flera tusen varje gång.
Att se över sina utgifter, fundera på vad man betalar för elen, telefonen eller försäkringarna är också klart värt det.
Små bidrag som kan vara större än man tror över tid är att lägga undan t ex alla växelmynt man får och sätta in på ett sparkonto, eller alla panter på flaskor man lämnar in.
anne på grönkulla skrev 2009-09-11 11:58:52 följande:
Vi har "veckobudget" varje vecka, dvs vi ser till att ha en specifik summa var att leva för varje vecka, resten av pengarna när räkningar etc är betalda sätter vi in på sparkonto. Veckobudgeten kan man ju anpassa efter vad och hur mycket man gör av med, men det är smart att ha en fast summa att leva efter varje vecka. Är pengarna slut kan man helt enkelt inte gå och fika med kompisarna eller köpa en tröja på impuls...
Mitt tips är att sprida ut utgifterna för bröllopet. Att tex köpa material till inbjudningskorten ena månaden och skorna nästa, så behöver man inte spara ihop en så stor summa i slutändan.
förutom sparande på ett konto så har vi även en 1,5liters flaska där vi ligger alla 10-kr. blir ändå några tusenlappar om den fylls.
Det bästa för oss var att göra en budget och sedan räkna ut hur mycket vi var tvungna att spara varje månad. Sedan måste man vara noga att inte nalla från dessa sparpengar när man vill göra något annat kul. Vissa saker inkluderade vi inte i budgeten, såsom smink och servetter och dessa saker spred vi ut och köpte under året.
vi har gjort en bugdet så vi vet vad vi ska handla och vad det kommer att kosta. Det vi kan köpa långt innan handlar vi, vi har köpt nån grej varje månad nu.. som brudskor, grejor till inbjudan, lakan att drapera över stolarna, osv..
Sen har vi ett konto hos riksgälden, det tar en vecka att få pengarna överförda till sitt vanliga konto om man vill ta ut, vilket gör att för oss blir det inte lika lätt hänt att man "bara ska låna lite" från de pengarna.
Alkohol kan ni också handla i förväg, dock kanske inte om ni tänkt att ni ska kunna lämna tillbaka det som bli över, då är det 30 dagar som gäller.
vi har öppnat ett konto i en ANNAN bank.. som man måste ringa för att föra över pengar.. ;)
man kommer alltså inte åt dem så himla lätt :)
vi hade kapitalet när vi bestämde oss för att gifta oss..
blir ett lågbudget, men ingen av oss vill ha ett bröllop med pompa och ståt..
det ska vara litet och personligt med våra närmsta vänner och familj.. vi lagar maten själva osv..
Jag och min fästman har lagt alla (och då menar jag verkligen alla) mynt i burkar sedan 1 år tillbaka. Satte in dem på banken nu för några veckor sedan och det var strax över 4000.
Det är ändå bara "lösa kronor" så det gör ingen enorm skillnad för vardagsekonomin, men när man samlar ihop det så blir det iaf en liten slant =)
passa på att handla när det är billigt, leta även begagnat....köpte mina bröllopsskor på rea 50:- kunde ju inte låta bli
Jag har räknat på våra utgifter och inkomster.
Tagit bort allt onödigt som vi lägger pengar på. Kom fram till att vi kommer kunna lägga undan 5000:- i månaden
Så nu ska vi öppna ett separat konto och sätta in varje månad.
Sen kommer jag fixa någon slags sparbössa som vi kommer lägga alla mynt i och annat löst som pant etc i som man kan sätta in på banken sen när den blivit full!
Jag startar varje 25:e med att fort lägga undan den summan som jag har bestämmt att jag ska lägga undan.
Har jag sedan pengar över den 24:e dagen innan löning ser jag till att de också hamnar där. detta gör jag på internet banken och oftast funkar det bra utan att jag behöver nalla. OM jag nallar ser jag till att den summan som jag nallade lägs in extra månaden efter. (då ska det vara för saker som måste fixas, som ex tandläkar räkning som jag fick lite plötsligt och som inte var planerad)
Såhär långt har det funkat. Det extra som blir över den 24:e blir bara som en extra bonus som förbättrar summan som finns där och är inget som hade räknats med.
Vi tömmer våra plånböcker varje kväll på småpengar och lägger i spargrisen.
Varannan månad åker vi och pantar våra brukar/flaskor och den summan tar vi ut i kontanter (växlar inte in den för att betala våra varor). Och de pengarna hamnar sedan i spargrisen när vi kommer hem. Ibland är vi tjuvar och snor våra föräldrars pant också. De blir iofs glada att de slipper panta.
Har även ett "hemligt" kuvert hos min mamma där jag lägger några sedlar i varje vecka. Denna lilla budget vet inte min sambo om, så det ska bli kul att överraska honom sen =) (vet att min mamma också lägger i några sedlar då och då)
Har gjort årsbudget.
Varje månad hamnar 9-12.000 kronor på olika sparkonto, varav ett heter bröllop.
Nema problema.
9-12 000 kr. Jisses vad mycket pengar... tacksamt att kunna spara så mycket!
sms å fotboll skrev 2009-09-15 15:40:49 följande:
Vi kommer att lägga undan alla småpengar , samt ev skatteåterbetalning o liknande (nu får vi säkert restskatt bara för det ) samt sätta in en summa varje månad på ett konto som vi båda disponerar o måste vara båda två för att ta ut pengarna, då blir det lite mer krångligt så då är risken större att man inte nallar av kontot i onödan