Inlägg från: feministbrud |Visa alla inlägg
  • feministbrud

Malaysia

Jag vet, jag är redan gift och har redan åkt på bröllopsresa, men nu funderar jag på nästa resa. Vi har funderingar på att åka Singapore - Malaysia - Bali i februari och det vi skulle vilja veta mer om är vad ni tycker om Malaysia. Eventuellt skippar vi Bali och satsar på Malaysia enbart istället.

Kuala Lumpur. Tips? Hur många dagar ska man vara där?

Penang. Någon varit där? Hur är det med turism kontra vackra stränder. Vi gillar när det är lite fart (dock ej så mycket som på Kuta Beach på Bali).

Lätt att ta sig runt?

Vi vill ha alla tips vi kan få!

Mer tips?

• Svar på tråden Malaysia
  • feministbrud

Tack för tipsen! Det kommer att bli lite väl dyrt att ta Borneo den här resan så det tänkte vi skippa, men annars är det ett drömresmål.

• feministbrud

Nej, det är inte dyrt att flyga till Borneo, men det vi vill göra där blir för dyrt och därför spar vi det till en egen resa.

Tack för tipset om fastlandet! Det står mellan Malaysiska fastlandet och Bali, men av olika anledningar är vi lite skeptiska till Bali (regnperiod, partyö osv).

• feministbrud

Jo, det var så vi tänkte med valet av Bali framför Borneo. Det är mycket billigare boende där och mindre avstånd om man vill göra utflykter. Borneo blir ett eget resmål när vi har mer pengar

• feministbrud

Jag har gjort en budget på vad det skulle kosta att göra följande resa:

Stockholm - Singapore tor
    Singapore 2 nätter
    Kuala Lumpur 2 nätter
    Kuala Lumpur - Bali
    Bali 6 nätter
    Bali - Singapore
    Singapore 3 nätter

(Vi räknar med att ta en buss mellan Singapore och KK och det kostar inte mer än någon hundralapp, tror jag)

Det skulle gå på 10000 kr per person. Det låter sjukt billigt, men det går att komma undan med det. Då bor vi hyfsat billigt (ca 200 kr per natt och person) fram till de tre sista nätterna i Singapore då vi drar på lite mer. Flyger med Air Asia och flygbiljetter från Sverige går inte på mer än 7000 per person. Men det tillkommer så klart mat och utflyktskostander.

Vi åker i slutet av februari och då är det toppenväder i Singapore och Malaysia, men regnperiod på Bali. Efter lite surfande har jag sett att det nog inte är några problem med regnet. Någon som har erfarenhet?

• feministbrud

Tack för alla tips, Kullaberg! Det var bra det där med att omprioritera mellan KK och Singapore. Min man har dock länge velat åka till Singapore så några dagar ska vi ändå vara där.

Nu drabbades vi av panik: Vi höll på att boka resan under de två veckor vinter-os pågår För oss skulle det vara en katastrof att missa

• feministbrud

Hur är prisläget i KK resp Singapore när det gäller mat och dryck. jag fattar att det är dyrare på skybarer och liknande, men genrerellt?

Och finns det backpackingkvarter där man absolut måste bo? Och finns det ställen där man absolut inte kan bo?

• feministbrud

I see. Men var tycker du att man ska bo om man vill bo finast?

kullaberg skrev 2009-09-15 11:25:55 följande:
    Generellt är det billigare i KL än i Singapore. Både mat, dryck och boende. Tyvärr är jag inte rätt person att fråga om Backpacker-ställen i KL, då jag inte har bott på några sådana när jag varit där. Jag har haft turen att ha föräldrar som bott där under många år och har således inte behövt bo på hotell eller backpacking, iaf i KL.
  • feministbrud

Tack för tipsen, även om 1000 kr är lite väl i överkant! Ska kolla upp de andra!

Jag bor också hellre bra, men backbackerkvarter kan vara ritkigt mysiga att hänga i på kvällen. Jag vet att jag är 32, men kunde man inte resa när man var 20 får man ta igen det när man är 30+

• feministbrud

Tack för alla tips! Emmibob: Bomba på du bara, det är tråden till för! Jag vill också veta.

Jag kommer att boka allt själv via nätet. Reseguiden.se tar fram det billigaste förslaget när det gäller både flyg och hotell. Jag har fixat en rundresa i Sydostasien förut samt en rundresa i Kina på det sättet och det funkar kanon!

Glasögon var ett bra tips på saker att köpa, ska jag säga till min man som borde skaffa sig nya.

• feministbrud

Jag puffar upp denna tråden lite då semesterplanerna verkligen börjar bli på allvar.

Nu är den största frågan Bali eller bad i Malaysia, men det löser vi nog inte än. Vi kommer att åka de två första veckorna i februari, så det verkar som att Tioman går bort.

En fråga till er som varit på Cameron Highland: Finns det organiserade resor dit från KL, eller hur har ni åkt dit?

• feministbrud

Och Kullaberg: Tack för hotell-tipsen. Vi har nu hittat ett vi tror på. Det är inte Swiss inn, men ett i närheten som har pool

• feministbrud

Tack, Kullaberg! I Ssaigon fanns det ju tusen och en resebyråer som ordnade resor till lite varsatns (Mekon-floden och andra spännande resmål). Tänkte att det kanske kunde vara lite samma sak här.

Nu har vi kommit så långt i planeringen att vi nog bokar flygresan i helgen. vi har ännu inte bestämt oss för om det blir Bali eller något ställe i malaysia, men det ska få växa fram.

• feministbrud

Nikitakatt: Tack infon! vi kan verkligen inte bestämma oss för bara Malaysia eller Bali. Det slutar väl som det alltid gör för oss med att vi klämmer in allt och är två dagar på varje ställe Vi skulle försöka undvika det den här gången. Får se hur det går.

• feministbrud

Vi tänkte inte stanna en vecka eller så i KL, men två-tre dagar hade vi tänkt. Hm, tål att tänka på det där med Bali!

• feministbrud

Nu har vi bokat!!! Det blir förmodligen Langkawi istället för Bali. Tips om det, någon?

Det känns helt fantastiskt nu!

• feministbrud

Pini: Vi har inte bestämt än var vi ska bo och är öppna för förslag. Cenang är det som låter mest spännande just nu. Vi är inte dem som vill ha det folktomt omkring oss, men inte heller dem som vill parta på nattklubb hela natten lång. Det hotellet jag spanat in heter Holiday Villa.

Cltsp: Precis som vi då, men vi åker i början av februari. VI ska vara borta två och en halv vecka. Vad har ni planerat att göra?

• feministbrud

Vi hade tänkt att göra lite dagsutflykter. Ska ta och beställa en guidebok nu när jag ändå håller på!

Svar på tråden Malaysia