• SecretWedding

Jag vill INTE ha en möhippa...

Jag vill INTE ha en möhippad. Varför?

Jag har anordnat ett antal möhippor och vet vilket slit det är att få ihop aktiviteter och få alla nöjda och glada.

Jag tycker det känns obekvämt att någon av mina vänner ska behöva slita så för min skul. Jag vill hellre träffa de allra närmaste, gå på SPA, äta gott och snacka skit och bara ha det väldigt mysigt och trevligt.

Jag har inget behov av att kusiner, svägerskor, släktningar och ytliga bekanta ska rumla runt i paintball, måla kroki eller vad det nu kan vara...

MEN hur säger man detta utan att verka otacksam? Vi ska ha ett hemligt bröllop och jag vet att jag med 100% säkerhet kommer att få en fruhippa så fort detta ha avslöjats.

Snacka om I-lands problematik or what, men jag kan inte hjälpa det, oroa mig lite ändå.

• Svar på tråden Jag vill INTE ha en möhippa...
  • lillalyckan

Kanske har du någon av dina vänner som du står närmre, nån som antagligen skulle vara med och anordna ev. möhippa. I så fall kanske du kan förklara för den direkt efter bröllopet hur viktigt det skulle vara för dig att slippa en "klassisk" hippa.

Eller så kanske du kan bjuda hem alla dina närmaste på en tjejmiddag el. liknande efter bröllopet och säga att det är för att de "inte fick chansen" att hippa dig.

• Rebellen75

Jag fick en hippa med spa och middag. Säg bara till att du ej vill ha några pinsamheter.

• SecretWedding

Grejen är det att jag har en stor bekantskapskrets och att de "vilda och galna" ni vet, hoppa fallskärm, åker jorden runt, fixar och donar och tycker liksom, äsch-klart att du vill ha det så, bara att du inte vet om det ännu.

Jag vet inte om man är övertydlig men jag tänkte, efter vigseln och när festinbjudningarna går ut, kan man då på ett fint sätt skriva att man inte vill ha en fruhippa, eller är det konstigt?

• Rebellen75

Tycker inte du ska skriva ut det bara prata med de berörda. Lycka till

• Tessthemess

Jag känner likadant som dig. jag vill inte heller ha en traditionell möhippa. Kan tänka mig att själv styra upp en kväll med mina närmaste vänner där vi tex hyr en bubbelpool, går på ett dagspa eller bara går ut och äter. Kanske till och med bara är hemme hos nån av oss och äter gott och pratar. Mina närmaste vänner vet om detta och skulle aldrig göra något jag inte ville.

• Red Scarlet

Jag tror att du måste vara VÄLDIGT övertydlig med de som står dig närmast som du kan tänka dig skulle anordna och planera hippan. Jag trodde att jag själv var väldigt tydlig när jag sa att jag inte behövde ha någon möhippa alls, det hade räckt med en trevlig middag ihop med tjejkompisarna, och att jag absolut inte ville bli utskämd (för jag tycker att det är rätt jobbigt). Dock blev jag ju ändå utklädd och utskämd lite grann för tjejerna hade ju annan uppfattning om vad 'utskämd' betyder, man kanske uppfattar saker olika för att man har olika personligheter. Dessutom märkte jag att de hade svårt att sätta sig in i hur det var för MIG (Jag fick tex. gå runt på stan och intervjua folk), de tyckte att det var jätteroligt att jag gjorde det men hade aaaldrig vågat det själva. Det blir lite konstigt då.

Nu hade jag ändå en jättebra möhippa som mina vänner slitit väldigt mycket med så jag uppskattar den som sjutton, men hade nog egentligen också gärna haft en lugnare dag utan för mycket tramsigheter, sprit och en massa pengar som slösades av mina älskade vänner. Men de resonerade ju så att man "MÅSTE" ha ditten och datten på en möhippa... då gäller det att sätta ner foten om det är viktigt för en

• älskarlivet

Man behöver väl inte ha med alla? Jag hade inte med min mamma eller svärmor eller en massa kusiner. Hade med mina systrar och de närmsta vännerna! Var en urmysig dag!

• SecretWedding

Nej, man kanske inte måste ha med alla. Men jag har en stor umgängeskrets samt umgås en del med mina kusiner, det hade varit ytterligare en sak, hur drar man gränsen?

Tack snälla för Era tankar,det uppskattas. Jag får helt enkelt vara äckligt tydlig och verklig berätta hur man kan tänkas vilja ha det.

Som även andra har tagit upp, hur man definiera saker stämmer förmodligen inte överrens med vad jag anser trots man är fantastiskt goda vänner.

Det är klart att man uppskattar en hippa,men jag skulle uppskatta mer den lugna varianten ;-D Då skulle man också få chansen att faktiskt snacka med alla som är med och som man kanske inte har träffat på länge.

• nano86

Jag pratade häromdan om min egen möhippa med min bästa vänninna. Hon frågade om jag ville ha nån och jag sa vad jag skulle uppskatta och hon frågade också vilka jag ville skulle komma. Är väl inte så man "ska" göra men det struntade vi i, jag kommer iaf inte veta exakt vad det blir, bara att det inte blir nåt skämmig.

Prata ordentligt och övertydligt med dina närmaste vänner, tror det är det ända som funkar. Eller bjud in dem du vill ha trevlig med själv på middag eller liknande

• CicciA

Hej!
    Du ligger ju steget före! Du vet ju att du ska gifta dig men inte dom! Bjud själv in till en möhippa där ni går på spa och har det mysigt tillsammans. de blir nog bara tacksamma för att de slipper planeringen och allt!

• kärlekspar

Kan man inte bara skriva på inbjudningskorten...möhippa o svensexa avböjes vänligt men bestämt och sen kan man prata med den närmsta vännen att gå ut o käka eller relax skulle vara trvligt???

• MKAB

jag har sagt till mina 2 systrar o närmaste vänner att jag ine vill ha en möhippa men som du skrev...ses,äta gott,spa o bara umgås.
    sa att jag vägrar att klä ut mig.o att dem skulle göra mig mer ledsen än glad.o dem har respekterat det,så nu ska dem bara göra så att vi går ut o äter o myser:)

Svar på tråden Jag vill INTE ha en möhippa...