• Luring

Ni med budget på max 20.000 kr samlas här

Vi kommer hamna under 20 000:- Det blir en intim vigsel kl 16 den 4 december som är dagen före vår nyfödde sons dop. (Samma kyrka och samma präst) Vi blir 19 personer varav 5 är barn. Min mamma betalar maten som kommer att tas från en väletablerad cateringfirma för 160 kr/kuvertet. Vi bjuder på ett glas bubbel till skål och sen vin till maten, kommer inte ha någon bar eftersom vi lånat lokal i kyrkan för middagen. En god vän gör håret. Likaså foto. Brudbuketten och den blivande makens ros beställde jag idag, blev 695:- totalt - kom ner bra i pris eftersom jag valde en liten, mer tärnlik bukett bestående av 10 mörkröda rosor i bollform med hjärtan på tråd och vita stenar.

Klädbudgeten fanns redan avsatt till sonens dop så vi kompletterar bara den med en klänning till mig. Är rätt nyförlöst, sonen är endast 2 veckor ännu så jag väntar lite med att leta... tänkte få liiiite snyggare format först men tänkte kolla butiker som Mq, Sisters, Joy och liknande efter en cremefärgad enkel klänning. Blivande maken kommer att ha mörk kostym. Ringarna köper vi från 24karat.se - detta blir den klart största posten för oss eftersom vi ännu inte är förlovade. Men tre ringar, varav vigselringen med 7 stenar för 11500:- tycker jag känns helt okej. Vi valde att ta dem i Palladium som är så gott som underhållsfritt vilket ju också får räknas in i totalekonomin. Klart slut.

• Luring
    Bluebride skrev 2009-09-22 23:18:48 följande:
    är jag ensam om att inte ta kuvert avgift? jag tycker inte om ideén alls, det tar emot att begära det.
    Jag håller med dig! (Med all respekt för er som väljer att göra det) Bjuder man på bröllop så bjuder man ju inte säljer. Men jag kanske är gammaldags? Har själv aldrig varit på ngt bröllop med kuvertavgift men det kanske är vanlig?
  • Luring
    Bluebride skrev 2009-09-23 12:52:45 följande:
    hur många kycklingfiléer går det åt 50 pers? Kyckling är väl ok att bjuda på, men vad ska vi göra för sorts kycklingrätt?
    Man brukar räkna med 70-100 g/pers men jag tycker ni ska överväga fläskfilé också, vilket är billigare och verkar lite lättare att beräkna?
  • Luring
    Bluebride skrev 2009-09-23 13:18:21 följande:
    är det billigare? jag kan få 6 kycklingfiléer för 40krmen vi får se hur det blir, om vi får något älgkött
    Oj vad billigt! Då är nog kyckling billigare för dig. Jag brukar göra fläskfilé i ugnen, har även gjort det med kycklingfilé vid ngt tillfälle. Man försteker de hela filéerna och stoppar dem med soltorkade tomater, färsk basikika och fetaost sedan ugnssteker man dem i en härligt fettig blandninga ab creme fraiche och grädde som man toppar med basilika och soltorkade tomater. Till det gör man klyftpotatis och en sallad bestående av sallad, rödlök, svarta oliver, fetaost, gurka och tomater med olja och flingsalt över. Funkar varje gång! Tips?
  • Luring
    elnnon skrev 2009-09-25 09:51:25 följande:
    Vad roligt med denna tråden! Vi tänkte oss också en maxgräns på 20 000 kr. -Vi ska gifta oss på nyårsafton 09, borgligt med efterföljande fest på en liten bygdegård (billig hyra) inne i stan. -Vi önskar oss inga presenter utan ordnar ett knytkalas tillsammans med gästerna. Tänkte ha chokladtema på menyn, vi skickar ut uppgifter och recept till gästerna (blir lättsamt för gästerna och vi får en buffe som vi vill ha). Känns lite lyxigt med chokladtema! Tårtan står vi för. Har hört att det är otur om bruden bakar tårtan, men jag har ett recept som är så fantastiskt bra. Blir nog min blivande som bakar och jag garnerar. Han är en hejare på att baka han också! -En av mina vänner är frisör och en annan makeup artist, så deras uppgift blir att fixa mig och behöver då inte bidra till knytkalaset. Får själv känslan av att det blir en mycket trivsam tillställning! Så eg är våra kostnader lokalhyra, dekoration, blommor, kläder och ring. Tror att vi klarar 20 000kr... men man vet ju aldrig.
    Låter som en blivande supertrevlig fest! Tycker chokladtema låter jättecoolt.
  • Luring

Mina budgetfynd den sista veckan:

Halva reapriset på Elegantens bröllopsbutik i Sundsvall - hittade drömklänningen och betalade ...750 spänn.

Grävde fram ett gammalt pärlhalsband i mormors smyckeskrin som stämde exakt i färg med brudklänningen men tyvärr visade sig vara både oäkta och trasigt. Med med en omträdning av pärlorna hos guldsmeden för ynka 240.- blev det ett vackert och billigt brudsmycke.

Bokat tid för brudfrisyren hos en lärling på ett erkänt bra ställe i stan för 950:- sminket gör en annan lärling på samma ställe för 320:-

Bokat tid hos samma tjej ngr veckor innan för toppning och toning till lärlingspris.

Inbjudningskorten köpta i ark på bokhandeln, dekorerade med blingbling för 95.- från Panduro och upptryckta i vaktmästeriet på syrrans jobb.

Ringarna beställda från 24karat.se - kom på att jag kunde välja en slät förlovningsring och en likadan vigselring med en princessten. Enkelt och stilrent och fullt mjligt att sedan kombinera med drömringnen, en helallians, som jag kan sätta emellan dem. T ex senare när jag t ex fyller år eller maken har varit i Dubai på genomresa. Vi kom ner åtskilliga tusenlappar på så sätt.

Pärldiadem inropat på tradera för 78:-

Hittade ett par oanvända ljusbeiga stay-ups från en extremt lyxig leverantör i England som legat och skräpat några år pga av de varit för ljusa för att användas. (Fått av en gammal beundrare - "nånting fått")

Bokat lokal intill kyrkan - helt gratis gnm pastorsexpeditionen - för middagen. (Mamma står för cateringkostnaden)

Ekiperat den blivande maken med ny kostym, väst och slips från Brothers för 2 500:-

Kvar att fixa:
    - Tårta (ska ringa konditorgymnasiet)
    - Brudskor
    - Strumpeband
    - Underkläder
    - Bordsdekorationer (Lutar åt glaslyktor från Indiska, såna med krakelerat gnistrande glas och silver alternativt guldhjärtan från Panduro som ska strös över bordet. Endast. Punkt. Hör du det mamma! )

• Luring

Vår catering kostar 160:-/pers för tvårätters, vilket känns mkt prisvärt. De gör även bröllopstårtor för 25-30 kr/bit men vi ska kolla upp andra alternativ som kanske kan bli ännu billigare. Men en annan viktig aspekt för oss är att det inte bara ska vara billigt, det ska vara smidigt också. (Vi gifter oss 4 dec 2009)

www.lassesmatstuga.se/brollop1.htm

• Luring

Sådär! Då har jag bockat av ytterligare ett par poster.

Köpte de sista paret i hela stan av pumps i cremevitt, visserligen är det en öppen tå men skit samma - alternativet hade varit mörkare skor och det vill jag bara jag inte. Brudskor är över min budget så det fick bli dessa. Perfekt i färg till klänningen också och ingen kommer ju se dem ändå eftersom klänningen går ner till golvet. Har en idé om att ev sätta en sidenros/rosett i klänningens tyg som täcker peeptoehålet men det är två månader kvar så vi får se.

Tårtan bokad! Det blir en vit prinsesstårta i två våningar med hallon och chokladfyllning med röda marsipanrosor och gröna blad på samt ett miniatyrbrudpar i kristyr på toppen. 644:- för 17 bitar kändes som att det sved lite i budgeten men jag tänkte ändå att det var värt det. Hann sen bara lägga på luren så ringde pappa, som hade hört att mamma skulle stå för maten (De är skilda) och att det minsta han då kunde få göra var att stå för tårtan. Tihii.

Ljuslyktor och övriga bordsdekorationer visade sig finnas att låna på cateringfirman helt gratis så den punkten bockar jag av direkt.

Återstår att fixa:
    Underkläder - ammar så en bustier/korsett med kapacitet för mina boobs i den axelbandslösa brudklänningen kommer att kosta lite men med tanke på ovanstående tårtaffär kommer den att få lova göra det!
    Strumpeband

• Luring
    lexiwed skrev 2009-10-05 20:42:50 följande:
    Vad kul att tårtan är avprickad!! Jag ammar också och vill ha någon sorts bustier som håller boobsen på plats! Har en jättefin Nixa klänning som ska läggas in (förhoppningsvis) i mitten på november och då bör underkläderna var inköpta. Såg att dom hade en fin som gick ner lite över revbenen på Lindex, vet dock inte vilka storlekar den finns i. Ska kolla i veckan tänkte jag!!
    Jag har också datum för inläggning av klänningen i november. Hur gammal är din bebis? Min är 4 veckor så jag hoppas kunna bli rätt mkt mindre innan det är dags. Massa barnvagnspromenader blir det... Sitter och kollar lite på olika underklädessiter men det lutar åt en tur till triumphbutiken om några veckor. Alternativt om jag hittar en biilligare på nätet som jag provat i butiken och vet sitter bra.

På tal om champagneglas så är det som många säger billigt både på IKEA och ÖB. Har också sett annonaser på Blocket tidigare men då ska man iofs ha en väldig tur att de finns i samma stad.
  • Luring

Kollade också Triumph idag, blev guidad till deras systerbutik "Sköna Under" tvärs över gatan där det fanns det mer. Hittade 5 olika modeller varav 4 i ivory och en kritvit. men priserna... från 1100:- och uppåt. Lutar åt nätbeställning för min del...

2 månader för oss med! Såg att ni skulle gifta er den 5 dec, vi gifter oss den 4 dec.

lexiwed skrev 2009-10-06 10:15:30 följande:
    Bebisen är tre och en halv månad och tycker mycket om att äta, så en del har redan försvunnit. Hoppas kunna få bort lite till med barnvagnsrundor upp och ner i backarna Magen är ju fortfarande mjuk och oformlig eller lös som brudklänningstanten sa .Var på Triumph och provade deras torsletter eller vad det nu heter i veckan. Satt så där! Dom var ganska korta i modellen så om man har lite midja och höfter så kommer det liksom ut under den..... Inte jättesnyggt. Dom hade en cremefärgad som var bättre än den vita, men jag letar vidare tror jag! Bara två månade kvar för oss nu......!
    [/citat]
    Blivandefrueriksson skrev 2009-10-06 14:43:10 följande:
    [citat]
    Luring kollade på blocket men fanns inget just nu, kollade på hela sverige. Men jag håller ögona öppna för 1 kr st.Ev ska vi kolla på en till lokal som sambon är sugen på, jag vet inte om det skulel funka men han vill att vi ska kolla på den ialla fall och får väll göra det då
    Hoppas du hittar glas alternativt ännu bättre, det finns champagneglas i lokalen!
  • Luring
    Nyårsdagen2011 skrev 2009-10-06 23:51:47 följande:
    ja jag har ju bränt halva 20 tusen budgeten på min 10 tusen ring så nu är det lite knapert. :) men det gör bara utmaningen desto roligare! jag SKA klara det. bål verkar inte så dumt till välkomstdrink. sen blir det ju "dryck medtages". respekterar helt att inte vilja ha alkohol, men jag tror vi vill ha lite sådär vanlig feststämning. hans släkt är ju ändå finnar ;)
    ...och vi har bränt närmare 15 på våra tre ringar. *host* Men jag köpte väldigt billiga skor på blocket nyss. Endast 250:- (De jag köpte i söndags för 150 måste jag göra mig av med, det går inte att gå i dem och de gnekar. Ingen hit i en kyrka med ååång altargång)
  • Luring

Zia 20090618 skrev 2009-10-07 07:50:24 följande:

Hmm..vi har ju inte börjat spendera än, och knappt börjat planera:P Är 2 år kvar till bröllopet men tror inte att vi kommer hamna under 20.000:- Det för att vi ändrat oss i matfrågan, vi kör nog på resebidrag istället för kuvertavgift som vi tidigare sagt. Och då blir det ju genast typ 10.000-15.000:- dyrare..Well, får se när det närmar sig, vi vet att det förmodligen inte blir några problem att samla ihop pengarna, handlar mer om att lägga pengar på en enda dag..
    Har ni så långt som 2 år kvar till bröllopet så tycker jag ni definitivt ska köra på att önska er resebidrag istället. En femhundring i månaden är allt ni behöver stoppa undan för att täcka maten, men jag ställer mig frågande till att det ska gå på så mkt som 10-15 000:- för maten. Vad hade ni tänkt er för meny då? En ordinär catering med bröllopsmeny går på ca 160/kuvert - s jag tror ni kan komma ner bra mycket där. Eller ska ni ha väldigt många gäster? En bar till självkostnadspris brukar ju vara standard på bröllop då det behöver ni inte bjuda på. Jag skulle ha gjort så iaf om vi haft två år istället för tre månader att planera bröllop på.
  • Luring
    Nyårsdagen2011 skrev 2009-10-07 09:57:49 följande:
    haha, alla billiga skor i världen lär inte hjälpa en återstående bröllopsbudget på 5000 :)blir det knytis? nu blev jag lite kaxig som har 10 000 kvar - jag kan slå på stort jag. ;)
    Tihii - då är jag lite kaxig jag med:
    Brudklänning köpt på halva reapriset för 750:-
    Brudbukett + corsage 690:-
    Smink 370:-
    Brudgummens kostym 2 200:-

Mamma betalar cateringen för 20 pers (strax över 3000 och pappa tårtan (640
    Syrran betalar brudhåret bara för att hon så gärna ville vara med och titta (990:- hos en duktig lärling)

Lokalen lånar vi gratis

Har alltså cirkus en tusing kvar att lägga på underkläderna men då jag fick barn för 4 veckor sedan vill jag inte köpa dem ännu, vill bli liiiite mer fit först.

Check!
  • Luring
    Bluebride skrev 2009-10-07 18:19:11 följande:
    min ena tärna har avsagt sig rollen... Usch, har knappt lust att bjuda henne på bröllopet heller, hon vill inte ens komma hit längre. Vilken gudmor min dotter fått
    ?! Oj, vad har hänt?
  • Luring
    Bluebride skrev 2009-10-07 18:44:45 följande:
    jag vet inte, hon vill ju inte ens komma hit, hon säger bara att de ska åka någon annanstans. Vet inte vad som hänt.Hon gav ingen förklaring
    Men fy vad jobbigt.
  • Luring
    Bluebride skrev 2009-10-07 20:03:35 följande:
    japp. de påstår att vi inte frågat dem ens mewn det gjorde vi innan dopet och då tackade de ja, de kommer på söndag så ska vi prata om det, för det börjar kännas olustigt
    Men vad skumt! Du måste uppdatera oss på vad som händer. Verkar ju helt knasigt ju. Stackars er.
  • Luring

Nu har jag hittat och beställt mina underkläder!

www.bhteamet.se/1/1.0.1.0/79/1/&group=prod_prod_grp-s1/33

Korsett, strumpebandshållare, trosor och strumpor för under 1000:- Hoppas strl passar men om inte så var det fri returfrakt.

Fick hem servetterna jag beställde till middagen idag och de var jättefina: www.123minsida.se/servettryckeri

Återstår att fixa:
    Strumpeband med ngt blått i

6 veckor kvar. IIIIIIIIiiiiiiiiiiiiiiiii

• Luring

Fick underkläderna från BH-teamet idag - blixtsnabb leverans och superfina lyxiga små plagg. Ska byta korsetten till en strl mindre dock men som sagt, supersnabb leverans och mkt trevligt bemötande per mejl. Rekommenderas varmt.

Svar på tråden Ni med budget på max 20.000 kr samlas här