• lyckans lycka

vilket namn???

vi har problem med att välja namn vad tycker du?

Pettersson ( min blivandes efternamn )
    Hagman ( Mitt efternamn )
    Pettman ( Blandat efternamn, vi kallas familjen Pettman av våra vänner)
    Ramsdahl ( Min mormors flicknamn )

vi kan inte bestämma oss

• Svar på tråden vilket namn???
  • jofmanytalents

Ramsdahl, lite classy och mycket vackert. Hagman, nej fy då tänkte jag på Hagamannen (förlåt!!!!) Pettersson, ett gammalt ex till mig så jag får lite ont i magen och Pettman, ja, egna sammanslagningar är ju alltid originellt Men som någon tidigare skrev, man kan råka associera till något ganska intimt

• Stefan09

I regel tar man ju sin mans efternamn eftersom man har gått ifrån att ta sin pappas eller mammas namn och lägga på son eller dotter, finns mest kvar på island nu.

• FramtidaFruSandberg
    Stefan09 skrev 2009-09-27 09:47:33 följande:
    I regel tar man ju sin mans efternamn eftersom man har gått ifrån att ta sin pappas eller mammas namn och lägga på son eller dotter, finns mest kvar på island nu.
    Tack gode gud att den regeln inte finns annat än i folks huvud. Om hon har ett finare och mer originellt namn så tycker jag definitivt att de ska ta hennes. Jag röstar på Hagman.
  • Kossan

Jag tycker att Hagman blir bäst! Det är ju kul om det är någon av er som heter det redan tänker jag? =) Vi ska ta mitt efternamn, eftersom det kändes bäst för oss båda. Spännande att heta samma namn!

• 1 Grevinnan

Jag skulle nog ta Hagman, fint namn.
    Ramsdahl påminner om en plats nära min sommarstuga som heter Ramsdal, men det går väl att heta. Lite kul med ett udda efternamn.

Vi har inte heller bestämt ännu, men vi ska iaf. ha samma efternamn, det är väl lite vitsen med att gifta sig?
    Troligtvis tar vi min blivandes efternamn eller hans gammeelmormors flicknamn som inte finns längre, men då måste vi kångla med PRV etc...

• Miss Biii

haha, när jag läste "Pettman" så skrattade jag lite... skönt o se att flera tänkte lite som jag... låter lite snuskigt :) haha
    Ramsdahl tycker jag va fint, o inte så jättevanligt, o det är väl kul o föra det namnet vidare från din mormors sida..

• emelieochlinus

Hagman eller Ramsdahl! Båda är fina. Kanske är roligt att båda byter till ett nytt gemensamt namn istället för att den ena tar den andres. Så gjorde vi. Vi bytte båda till min makes mors flicknamn.
    Håller också med om att Pettman ger assosiationer till nåt man gör under täcket

• 090208

???
    1 Grevinnan skrev 2009-10-25 18:03:02 följande:

men vi ska iaf. ha samma efternamn, det är väl lite vitsen med att gifta sig?
Svar på tråden vilket namn???