• plötsligt bröllopstokig

Tankar kring inspiration från olika kulturer/länder/religioner för en vigselceremoni

Skulle vilja bolla lite idéer..
    Vår tanke är att gifta oss borgerligt. Det känns naturligt med tanke på att vi inte är kristna.
    Vigselakten samt det som följer därefter har vi relativt klart för oss hur det ska se ut, men jag har fastnat lite i en tanke..
    Vår vigselceremoni är ganska simpel och jag ser inte mig själv i någon vit prinsesskapelse; men ändå: eftersom vi väljer att inte gifta oss kyrkligt känns det småknasigt om vi liksom "kopierar" den kristna vigselakten mer eller mindre rakt av i utförande..
    Att inspireras och skapa en akt man anser känns rätt är ok. Eller allt är självklart ok! Men tanken nu är för mig att lära lite om olika seder och bruk..olika religioner..olika kulturer..
    Hur ser olika vigselceremonier ut i olika länder/religioner/kulturer?
    Roligt att lära..
    Ni får hemskt gärna kasta tankar, inspiration samt idéer och erfarenheter på mig

• Svar på tråden Tankar kring inspiration från olika kulturer/länder/religioner för en vigselceremoni

någon med funderingar?

• emilou77

Vi kommer först "vigas" av en imam (min m2b är muslim) och därefter ha en borgerlig vigsel. Jag vet inte riktigt hur den muslimska vigseln kommer gå till utan har överlämnat det ansvaret till min blivande :)

www.brollopssidan.se/planering/

scrolla ner så kan du läsa om muslimsk, katolsk och judisk vigsel

• emilou77

Jag kommer ju t ex ha två (eller tre) klädbyten på den stora festen vi har dagen efter :)

Å tack ska genast läsa!

• Legacy

Man kan göra otroligt fina borgeliga vigslar utan att behöva kopiera de kyrkliga. Titta in på hemsidan så kan ni få lite ideer om hur det kan se ut. www.italiensktbrollop.webs.com
    Brukar vid bröllop bryta upp den borgeliga texten och lägga in bitar där familj eller nära vänner läser nån fin symbolisk text som passar er. Samt gärna någon sångare eller band som bryter in med två av er valda sånger. Gärna utomhus i amerikansk stil utan att överdriva!

Åh..puffar lite här tror jag

Svar på tråden Tankar kring inspiration från olika kulturer/länder/religioner för en vigselceremoni