• qelzo

Hur får man till det.........

med alla pengar, egentligen har vi inte råd med ett bröllop, pengarna vi har går till bättre saker än att man ska vara enprinsessa för en dag.

Vi vill ju ha dom närmsta med på bröllopet........sedan de närmta vännerna men då kommer man ju upp i rätt många......ca 60 personer, alldeles för många men det är ju dom vi umgås med.

Hoppas att min far kan bidra med mat kostnaden men jag vill inte överdriva, det ska vara RIMLIGT,
    men sedan har vi ju kläder, ring, hår/smink mm mm mm ,,,,,,,räknat på ca 20 000 när man är klar pengar som inte finns egentligen. Jag vet då kanske det inte är läge att gifta sig men jag vill inte bli för gammal när jag kliver in i kyrkan i vit klänning, vi har varit i hop 12 år och har 2 barn,
    Jag vill på något sätt fixa sparandet men min dröm är att få stå brud till sommaren.2010 det är kort tid egentligen.

Har ni några snålbudget varianter hör av er;))
    VIll köpa min klänning,den är viktigare än ringen,,,,,,,,

• Svar på tråden Hur får man till det.........
  • Martinaa

För det första så gäller det att spara, spara spara. Sätt undan en viss summa varje månad till ett sparkonto som ska gå till bröllopet och som ni inte kan röra. Hur mycket ni sparar per månad avgör er ekonomi, men klarar ni 500 kronor så spara en femhundring. Kan ni spara 2000 så gör ni det.

Bröllopet behöver inte kosta 100 000 för att ni ska bli gifta eller ha roligt. Det finns brudar här på BT med en budget på 10 000 - 20 000 kronor! Gör en budget och räkna lite på vad ni tror ni kan hamna på.

Sedan finns finns det massor av olika poster att spara in på. Beställ klänning från Kina till en femtedel av priset jämfört med att beställa i butik. Hör med släkt och vänner om du har nån som kan sminka dig och fixa håret, om någon kan fixa blommor och bordsdekoration.
    Man kan hyra en enklare lokal och dekorera och piffa till precis som man vill ha det, och fixa lite billigare catering till. Allt måste inte kosta skjortan!

Om ni verkligen vill och försöker så tror jag absolut du kan stå brud till nästa sommar! Lycka till!

• Björnisarna

Är lite i samma situation men känner att ja tycker det är värt å ta ett lån för den stora dagen faktiskt!

• Martinaa
    Björnisarna skrev 2009-09-22 21:28:46 följande:
    Är lite i samma situation men känner att ja tycker det är värt å ta ett lån för den stora dagen faktiskt!
    Det här är ju helt upp till var och en, och avgörs väl lite av ens övriga ekonomiska läge och om man har andra lån på sig, men själv skulle jag aldrig ta ett lån för ett bröllop. Hellre vänta tills jag hade råd...
  • qelzo

Kan inte ta mer lån just nu, lånen ligger på viktigare saker...HUSET;)
    Men man får kämpa, snåla in på onödiga saker och verkligen tänka på vad man lägger alla pengar på;)
    Men gifta mig ska jag;)
    Kram Malin

• Björnisarna

Precis, man får ju gå efter sina egna förutsättningar! Jag har lyckats hålla mig undan från lån hittills så det kanske är dags nu helt enkelt ;)

Som tidigare personer föreslagit så kan man ordna mycket själv och då få ned kostnaderna.. mat och dekorationer tex! Sen verkar ju en hel del bestllät klänningar från Kina här inne, forskar lite i det själv och ska kanske själv också våga mig på det!:)

• Mrs Opp

Vi kommer också att gifta oss sommaren 2010 på en liten budget. Jag tyckte också att det var lite jobbigt först att inte kunna spendera så mycket pengar och kände mig villrådig. Sedan hittade jag en amerikansk bröllopsblogg skriven av en tjej vars bröllop kostade 2000 dollar och som handlar om att fokusera på det riktigt viktiga - er relation och det underbara faktum att ni vill gifta er i sällskap med de som är er allra närmast. Efter att ha bytt tankesätt till detta känns allt mycket enklare och, faktiskt, roligare.

• Mrs Opp

Måste bara tillägga att jag som sagt tyckte att det var jobbigt först också, så jag förstår precis vad du menar. Tror att det är en fas man måste igenom! Ville bara säga det så att du inte tror att jag kommer med moralpredikningar!

• qelzo

Ta
    Mrs Opp skrev 2009-09-22 22:38:33 följande:

Måste bara tillägga att jag som sagt tyckte att det var jobbigt först också, så jag förstår precis vad du menar. Tror att det är en fas man måste igenom! Ville bara säga det så att du inte tror att jag kommer med moralpredikningar!
    Tack goa du, inners inne vet jag att vi vill ha ett lugnt och stillsamt bröllop med dom närmsta. Får ajg minvilja igenom så betalaroch fixar min far med maten men det är resten.........alla små utgifter som blir stora!
    Vill ha ett VITT bröllop, Shabby chic.....några av mina vänner har denstilen i sina hem så man får väl låna till sig inredningsdetaljer hemmifrån dom och oss för att få ihop utsmyckningen av lokalen som antagligen blir bygdegården som kommer kosta ca 1800 för 3 dagar.
    Den dyra biten blir kläder och dricka
    Tack igen
  • Mrs Opp

Oh, vilken smart idé att låna heminredning, den har jag inte tänkt på. Kan nog bli otroligt läckert om ni får ihop sådana grejor som dekoration. Tack för tipset, nu fick jag hjälp också!

• KatjaB

kläder kan ni hitta billigt i Kina, min klänning med frakt går på 2500 kr.. sen finns det ju rea runtom i landet nu, så det kan vara värt att kolla.
    Min kusin som gifte sigför 2 år sedan hade 80 gäster, de lade ner 3000 kr på maten och 3000 på drickat. Kallskuret, potatissallad, sallader och ostar. (tårtan inte inräknad)
    dryck handlade de på ålandsbåten.
    Vi har hittat en bygdegård för 1200 kr med servis, uppläggningsfat, ljuslyktor o allt. tycker det var helt okej pris med tanke på vad man får.

• hoppetozan

Jag sitter i samma sits, men min sambo vill inte fria förrän jag har pengarna undanlagda...Och jag vet hur jag funkar; jag samlar inte ihop pengar förrän jag vet att d blir av... Har siktet inställt på september -10, men jag vet inte hur jag ska få ihop pengarna...Är arbetslös, vi har 2 barn och ett huslån... Vi har varit ihop i 10 år i december och har bott ihop i 9.5 år. Våra barn är 7 och 8,5 så d börjar bli dags!!!
    Får panik varje gång jag tänker på det!!!

Finns det snabba pengar???

Kram hoppetozan

• qelzo
    hoppetozan skrev 2009-09-28 11:26:15 följande:
    Jag sitter i samma sits, men min sambo vill inte fria förrän jag har pengarna undanlagda...Och jag vet hur jag funkar; jag samlar inte ihop pengar förrän jag vet att d blir av... Har siktet inställt på september -10, men jag vet inte hur jag ska få ihop pengarna...Är arbetslös, vi har 2 barn och ett huslån... Vi har varit ihop i 10 år i december och har bott ihop i 9.5 år. Våra barn är 7 och 8,5 så d börjar bli dags!!!Får panik varje gång jag tänker på det!!!Finns det snabba pengar???Kram hoppetozan
    Käner så igen mig......men pengarna som jag skulle samla ihop skulle han säkert vilja lägga på annat som han anser vara viktigare än att jag skulle få uppleva min största dröm.....vet inte hur jag ska lägga uppp och få ihop så att det räcker,........

kram Malin
Svar på tråden Hur får man till det.........