får en tärna säga ifrån?
Jag ska snart vara tärna på min bästa väns bröllop vilket är jätteroligt och verkligen en ära, och hittills har jag glatt sagt ja till alla den blivande brudens uppslag, idéer och arbetsuppgifter. Problemet är att det börjar springa iväg lite, budgeten för min del är redan uppe i cirka 10000 kronor som det kommer att kosta mig att gå på bröllopet, med resa(vi bor i helt olika landsdelar), hotell, möhippa (med resa till o från den också) present o dyl, och då har jag ändå försökt få allt att hålla sig på budgetnivå. Jag hade räknat med att lägga cirka 1000-1500 kronor på brudtärnklänningen, skor, hår o dyl. Eftersom jag ändå hade velat köpa en ny klänning till henne bröllop så är det ju helt okej att jag ska betala min egen klänning nu när jag ska vara tärna. Nu har dock hennes idéer börjat springa iväg och hon har valt en klänning åt mig för 3000 och vill att jag reser till henne någon helg innan bröllopet för att planera (vilket iofs låter jättetrevligt men då går det ännu mer pengar)och hon vill att jag kommer till staden där bröllopet ska hållas två dagar innan, dvs två extra hotellnätter... Jag vill så gärna ställa upp för henne så att hon får precis den dagen hon vill, men det blir så otroligt mycket pengar för min del och jag och min sambo planerar vårt eget bröllop och behöver egentligen spara. Hur säger jag till henne att sakta ner lite utan att göra henne ledsen eller besviken? Får man ens lov att säga ifrån sm tärna? Och jag vill helst inte berätta att vi också ska gifta oss, tänkte vänta med det tills efter hon gift sig så hon verkligen får sin tid i rampljuset som hon förtjänar!