• polkadots

får en tärna säga ifrån?

Jag ska snart vara tärna på min bästa väns bröllop vilket är jätteroligt och verkligen en ära, och hittills har jag glatt sagt ja till alla den blivande brudens uppslag, idéer och arbetsuppgifter. Problemet är att det börjar springa iväg lite, budgeten för min del är redan uppe i cirka 10000 kronor som det kommer att kosta mig att gå på bröllopet, med resa(vi bor i helt olika landsdelar), hotell, möhippa (med resa till o från den också) present o dyl, och då har jag ändå försökt få allt att hålla sig på budgetnivå. Jag hade räknat med att lägga cirka 1000-1500 kronor på brudtärnklänningen, skor, hår o dyl. Eftersom jag ändå hade velat köpa en ny klänning till henne bröllop så är det ju helt okej att jag ska betala min egen klänning nu när jag ska vara tärna. Nu har dock hennes idéer börjat springa iväg och hon har valt en klänning åt mig för 3000 och vill att jag reser till henne någon helg innan bröllopet för att planera (vilket iofs låter jättetrevligt men då går det ännu mer pengar)och hon vill att jag kommer till staden där bröllopet ska hållas två dagar innan, dvs två extra hotellnätter... Jag vill så gärna ställa upp för henne så att hon får precis den dagen hon vill, men det blir så otroligt mycket pengar för min del och jag och min sambo planerar vårt eget bröllop och behöver egentligen spara. Hur säger jag till henne att sakta ner lite utan att göra henne ledsen eller besviken? Får man ens lov att säga ifrån sm tärna? Och jag vill helst inte berätta att vi också ska gifta oss, tänkte vänta med det tills efter hon gift sig så hon verkligen får sin tid i rampljuset som hon förtjänar!

• Svar på tråden får en tärna säga ifrån?
  • Superskrutt

Vilken fin vän hon har i dig, det hör jag. Men det är ändå inte meningen att tärnan ska bli ruinerad på kuppen. jag tycke ratt du ska hinta till henne att det börjar dra i väg med kostnaderna...Är du säker på att hon inte har tänkt att betala för ex din klänning?

• AlaM

Försök ta upp de konkreta poster som du själv tror är möjliga att påverka kostnadsmässigt. Och du behöver absolut inte skämmas för detta!

Jag ser det som väldigt oförskämt att ställa krav på vad en tärna ska ha för kläder osv. Den tärnklänning du pratar om är dyrare än mångas brudklänningar. Angående att ni ska ses, kan du inte få sova hos de? Om man har väldigt nära släkt eller hedersgäster så känns det brukligt att hjälpa de att hitta vettiga boenden.

• Mrs Opp

men polkadots, gumman då, du måste säga i från! Jag vet att det känns svårt, jag är själv värdelös på det. Du verkar, som Superskrutt sa, vara en underbar vän och om hon är en lika underbar vän till dig så kommer hon att förstå. Mer än så, eftersom ni verkar ha en sådan fin relation så måste du vara ärlig annars kommer det ligga mellan er och nöta. Om du bara talar om det för henne som du talade om det till oss kommer det säkert att gå jättebra.

• stellastella

Tycker att du ska säga på ett bra sätt, sakligt, precis som du gjort här, att det börjar bli mycket pengar och att du gärna kommer upp helgen innan men pga ekonomin ser det för tillfället svårt ut...Tycker det låter som att du är en riktig toppenkompis/tärna som verkligen gjort mycket mer än man kan förvänta sig. Jag vet det är jättesvårt när det kommer till pengar men det är ju även ett liv efter hennes bröllop för dig...

• Moirie

Klart att du får lov att säga ifrån. Det låter ganska saftigt med alla kostnaderna. Förklara hur roligt du tycker det är att vara med och hur gärna du vill att det blir så bra som möjligt, men att du behöver tänka på ekonomin just nu. Be henne hjälpa dig att hitta sätt att få ned kostnaden. Kanske kan du bo hos någon hon känner och spara in hotellnätterna? Kanske finns det någon liknande billigare klänning? Fundera över var din smärtgräns går för hur mycket du vill lägga ut. Om det är riktigt viktigt för henne att du ska bära en viss klänning och komma ned tidigare för att hjälpa till så tycker jag det är hennes ansvar att se till att det blir möjligt för en rimlig kostnad. Du verkar vara en jättebra vän.

• nano86

Självklart har du rätt att säga ifrån, personligen hade jag själv stått för klänning (om den var så dyr och det promt ska vara den), boende (om jag kräver att tärnan ska vara där tidigare) och om det blir extra resor. Sen skulle jag absolut inte kräva present av någon som redan lagt ner så mycket pengar.

Det är nog ingen bra ide att säga det för skarpt till henne men hon har nog svävat iväg lite högt upp bland molnen och blivit lite "blind" på att alla andra nog inte vill lägga ner lika höga summor som hon. Det är ju hennes bröllop, inte ditt

• Korallbruden

Oj! 10.000 kr för att hjälpa din vän med hennes bröllop... det är mycket pengar... berätta för henne om dina upplägg. Det skall ju vara kul att hjälpa sin vän och inte hamna i situvationen "livegen slav/tärna" bara för att det är ett "hedersuppuppdrag". Våra tärnor skall inte betala ett öre... det är ju en heder för mig att de vill hjälpa mig med vår dag.

• KatjaB

jag tycker det låter helt vansinnigt att du ska behöva resa så mycket fram och tillbaka. Och du är ju helt underbar som ändå gått med på det.
    Man blir ju rätt chockad över kraven på tärnorna..

Min tärna bor också på rätt långt avstånd så hon har inga krav på att komma hit för möhippa, planering eller nåt innan dagen före bröllopet egentligen.
    Vill hon det, så är det ju jättekul, men hon måste absolut inte och jag har full förståelse för att de har sitt liv och en tös på 1 år som såklart tar tid.
    Jag kommer beställa klänning från Kina, så det blev jätte billigt. Eftersom tärnklänningarna ändå är billiga där (4-500 kr)så erbjöd jag tärnan att få en uppsydd där som jag betalar. Det blir ju bara en frakt, så det kändes inte så farligt.
    Vi hörs på mail o telefon och bollar idéer. Hon är helt underbar och kommer med massa tips om vad de gjorde till sitt bröllop o så.
    Väl på bröllopsdagen så kommeer tärnan följa med till frisören, hjälpa till med påklädnad av klänningen, dricka lite bubbel o lugna mina nerver Sen under själva vigseln så håller ju hon i buketten.

• erica1982

tycker helt klart att du kan säga ifrån! Hon är ju din kompis och naturligtvis förstår jag att du vill ställa upp på henne, men du måste ju säga ifrån om det inte går!
    Det är ju bara att du säger att du verkligen skulle vilja göra som hon vill men att det av helt enkelt av ekonomiska själ inte går! Det kan säkert vara jättesvårt, men eftersom du oxå ska gifta dig så måste ju din kompis förstå att det behövs alla pengar man kan spara!
    försök att prata med henne, annars kommer det bara bli kobbigt för dig.
    lycka till!

• kikki kikki

Men säg rakt ut när hon frågar tex om du kan komma två dagar innan att du inte har råd!!!

• Tristan79

Jag kan tycka att om bruden har krav på vilken klänning du ska ha så borde hon faktiskt stå för den....

Kanske är svårt att framföra men hade jag gjort så mot min tärna så hade jag betalat den.

• MKAB

ja.om bruden väljer ut tärnklännig så står hon för den,väljer du ut en sj så betalar du sj för den.

tala om för henne att du verkligen vill vara vid hennes sida men du har ej råd o vill hon bidra ås gör du precis som hon vill:)

• shakynose

10000kr är galet mkt pengar och du inte bara kan utan MÅSTE säga ifrån så att det inte blir mer än du har råd med. Din vän kan få en fantastisk dag utan att du bor på hotell i två nätter extra, fråga om du kan bo hos henne de två dagarna om du ändå vill åka dit och hjälpa henne.
    Om hon vill träffa dig för att planera så kan väl hon lika gärna åka hem till dig i din stad? Kanske kan ni gå ut och leta efter en klänning till dig som är lite billigare i samma veva?

Svar på tråden får en tärna säga ifrån?