Inlägg från: Bettertogether |Visa alla inlägg
  • Bettertogether

ALLT om Brudbuketter!

Hej! jag håller på att skriva slutarbete om brudbuketter och behöver alla möjliga tips man kan få angående länkar till sidor med information om brudbuketter. Typ hur det var förr, vad som är vanligt nu osv... INFO helt enkelt :)
    Så jag vore väldigt tacksam om ni postade länkar här eller till mej där jag kan hitta allt jag behöver för ett fint arbete :)

TACK!

• Svar på tråden ALLT om Brudbuketter!
  • Bettertogether
    Aleta skrev 2009-09-24 15:50:16 följande:
    Vi hade en rolig tråd för ett tag sedan som byggde på en etikettbok som jag har. Den är 60 år gammal och jag skrev flera inlägg med bröllopsetikett ur den.Bl a skulle den fästmön i efter förlovningen få blommor av alla som gratulerade till förlovningen.Brudgummen fixade brudbuketten och överlämnade den utanför kyrkan.Detta skulle ske på själva bröllopsdagen:"Marskalkarna hämta vanligen tärnorna i deras hem, varvid varje marskalk överlämnar en tärnbukett och får i utbyte en marskalkkrans, en myrtenslinga med vita och röda band att fästa på vänstra rockuppslaget. Alla tärnors buketter och marskalkarnas kransar böra vara lika.Bruden bära vitt, vit klänning, vita handskar (som inte tages av i kyrkan, ringen trädes utanpå), vita skor, lång vit slöja samt myrtenkrans men sällan några smycken. Vid borgerlig vigsel bruka klänning och slöja vara kortare och myrtenkramsen ersättes av en slinga.Vanligen anträdes färden till kyrkan av bruden och hennes föräldrar utan brudgum. Denne väntar dem vid kyrkan. Och där står nu vår brudgum, agronomen Allan Tistelblom, med sin brudbukett av röda rosor med vita band, något nervös är han kanske, ty - aj, fingrarna glida ner i västfickan - nej, tack och lov, där är den, ringen - tänk, om han hade glömt den! Den är likadan som förlovningsringen men med följande gravering inuti: "Allan 16/11 1949 Eva"Här är tråden i sin helhet:www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m3292559-1.ht...Annars rekommenderar jag Passionsblomman som varande expert i allehanda blomsterfrågor.
    Ja, den minns jag! Och jag frågade efter den tråden i en annan tråd! :D Men det var du som satt med den boken! Härligt! Du har inte tillgång till en skanner och kunde skanna in allt vad där står om bröllopsblommor? :) Annars kan jag ta det ur tråden också om det blir för mycket jobb för dej!
    TUSEN TACK!
  • Bettertogether
    Aleta skrev 2009-09-24 16:07:16 följande:
    Jodå, det skulle jag kunna göra, men inte just nu, det hinner jag inte, är det bråttom?Du kan inboxa din mailadress till mig så fixar jag när jag får tid, antagligen i nästa vecka.
    Det är inte alls bråttom! :) Men jag hoppar på dej om det börjar dröja väldigt länge ;) Inboxar dej!
Svar på tråden ALLT om Brudbuketter!