Inlägg från: Nyårsdagen2011 |Visa alla inlägg
  • Nyårsdagen2011

heter det myrten eller myrtel?

jag har alltid sagt myrtel men det blir fler träffar på nätet på myrten... vad heter det man har i brudkronan? finns otroligt få bilder på nätet av det. jag ska ha min mormors klädd.

• Svar på tråden heter det myrten eller myrtel?
  • Nyårsdagen2011

jaha ok. tack :) jag ska ha en enkelt bukett då för att hålla mig till budget. kul att du tycker det är så fint, jag har aldrig sett det. vill bara ha min mormors krona för hon också gifte sig på nyårsdagen och hon var så oerhört viktig för mig.

• Nyårsdagen2011

www.brollopslycka.se/blommor/brudbuketten/brudbukettens-historia

läste just om brudbukettens historia och att förr hade man ingen bukett i handen, utan i kronan. kanske struntar jag i handbukett och har bara i kronan. det kan faktiskt bli lite mycket med både och. jag ska ha faux fur över axlarna för kylan och en läcker klänning i taft tänkte jag - hur mycket prylar ska man hänga på sig liksom? nej, jag hoppar handbuketten och satsar bara på kronan, fint hår, pälsen, klänning, stövlar och inneskor... ja jäklar, det blir en hel del ändå alla ska stirra på haha.

• Nyårsdagen2011

jaha ja det visste jag inte att det var så mycket jobb. myrtenkrona ska jag hursomhelst ha eftersom den var min mormors. jag gifter mig hellre i jeans än inte har råd med kronan :) undrar om den floristen klarar det? jag ska fråga henne om hon har gjort det förut. hon ska faktiskt baka tårtan också, kan bli lite mycket?

buketten låter oerhört vacker som du beskrev och jag kopierade ditt inlägg till mina Anteckningar, men jag lär inte ha råd med mer än kronan om det nu är så dyrt. jag ska hålla mig till en 20 tusen budget. tänkte även att jag hellre håller hand med min blivande än håller i blommor när jag går gången fram. eller så kanske man inte gör? hm, om blommorna inte kostar mer än 300 kan det väl gå.

passionsblomman skrev 2009-09-24 14:19:57 följande:
    Myrtenkrona är väldigt vackert och ett oerhört handarbete. Det tar en hel dag att klä en krona-minst, så det kostar ett par tusenlappar att få en sådan gjord. Det är långt ifrån alla florister som ens behärskar att göra en så den blir fin och definitivt inte alla som tar på sig det pilljobbet.Jag tycker det är skitroligt (jag vet, jag har något fel och blev mer eller mindre idiotförklarad i min klass när jag gjorde flera stycken frivilligt)Jag tycker det vore jättekul om du valde att låta klä den och visade bilder sedan.I handen kan du ju om du vill ha något mycket litet och enkelt.Tulpaner och anemoner i vitt kanske och lite Myrtenslingor i det och en fin vintrig bladmanschett.
  • Nyårsdagen2011

jag bor nära västerås. det här är ju inte förrän om över ett år! :)

Svar på tråden heter det myrten eller myrtel?