Inlägg från: Moirie |Visa alla inlägg
  • Moirie

Kristna seder och bruk

Kan inte du börja med att berätta själv? *funderar över vad som egentligen räknas som en kristen tradition*

• Moirie
    Stefan09 skrev 2009-09-28 13:26:37 följande:
    Att börja på nytt med en människa man älskar och vördar och i respekt inför Gud. Att välsigna vår kärlek inför alla våra vänner och släkt.
    Stämmer bra med min egen uppfattning och det känns viktigt med kyrkbröllop för mig. Min blivande make är inte troende så vi har diskuterat ingående vad för sorts vigsel vi ska ha. Jag hade kunnat tänka mig BV eftersom jag tror att Gud är med mig den dagen hur jag än gifter mig men jag är glad att BM inte hade något emot kyrklig vigsel.

Vad är det för traditioner som krockar med varandra i Pingst och Svenska Kyrkan?
  • Moirie

Jag blir lite förvirrad över förkortningen BV... på det här forumet brukar det stå för borgerlig vigsel men jag tror du använder det för att syfta på något annat?

• Moirie

Jag tillhör en "vanlig" församling i Svenska kyrkan. Vad fint det låter att ha en nära släkting som kommer vara er präst.

• Moirie
    Alexxxi skrev 2009-09-28 19:39:11 följande:
    Misstänkte det=D Helt ok, våra ortodoxa kunde sträcka sig runt 2-3 timmar förr i tiden, hehe. Otroligt länge!
    Det vore väl nåt för tjejen i en annan tråd som ville ha tips på hur man kunde få vigseln att vara längre . Hur orkar man man med det fysiskt undrar jag? Antar att det är lite variation på stående och på knä men i alla fall?
  • Moirie

Fast antalet liberala präster borde inte ha något med separationen från staten att göra utan snarare vara ett uttryck för samma samhällsanda som gjorde att separationen blev av.

Stefan09 skrev 2009-10-01 12:34:29 följande:
    Då fanns det inte politiska styrmedel som det gör nu. Då var det en "kristen" kyrka vilket man inte riktigt kan kalla den nu men sen har den ju alltid gått upp och ner, korstågen var ju mycket värre. Men det fanns mindre liberala präster t.ex.
  • Moirie

Jag instämmer helt men undrar vilket land som är det mest sekulariserade?

• Moirie

Samma för mig och min BM. Skönt att vara med någon som inte försöker övertyga mig om att inte tro utan kan se min tro som något jag mår bra av.

Energy skrev 2009-10-09 10:58:03 följande:
    Jag är kristen (Pingstkyrkan) och min man ateist men han respekterar min tro och uppmuntrar den. Det är första gången jag varit med om en ateist partner som gör.
Svar på tråden Kristna seder och bruk