Inlägg från: Stefan09 |Visa alla inlägg
  • Stefan09

Kristna seder och bruk

Eftersom det konstigt nog är väldigt ovanligt med kristna på denna sidan tänkte jag att det var enklast och bäst för alla att vi kunde diskutera våra traditioner på en egen tråd. Berätta om era traditioner oavsett om det är en frikyrka eller svenska kyrkan ni kommer ifrån. Har ni gift er eller är ni mitt uppe i planeringen?

• Svar på tråden Kristna seder och bruk
  • Stefan09

För mig handlar vigseln om att enas till ett kött, det är äktenskapet för mig. Att börja på nytt med en människa man älskar och vördar och i respekt inför Gud. Att välsigna vår kärlek inför alla våra vänner och släkt.

Jag vill ha en vacker brudmässa där Gud får ta plats och inte bara rusa igenom vigseln för att få det gjort utan att verkligen få lägga våra liv i Guds hand innan vi säger Ja till varandra.

Jag har själv ena foten i pingst (frikyrka) och andra i BV (svenska kyrkan) så jag har ganska många varierande traditioner och vissa krockar med varandra ibland.

• Stefan09

Jag vill nog mest gifta mig i kyrkan eftersom det är en speciell plats för mig där jag kan vara närmare Gud. Men såklart är Gud med oavsett byggnad:)

Ja synen på den helige anden t.ex. I BV predikar man om honom men praktiserar inte samma sak.

• Stefan09

Nej haha jag menar inte borglig vigsel utan Bibeltrogna vänner som är en friförsamling inom svenska kyrkan. Dumma förkortningar bara men de har ju gjort dem utifrån en ateists perspektiv.

• Stefan09

Min fästmös pappa kommer förresten att vara vår präst, det blir lite mer personligt så. Han är pastor inom EFS kyrkan. Vilken församling tillhör du själv?

• Stefan09

Ja vi är ju inte släkt än haha

• Stefan09

Vi vill ha en längre mässa därför väljer vi en brudmässa= mässa plus nattvard, då tar det ca en timme lite beroende på antal gäster i kyrkan.

• Stefan09

Jo precis AlaM vi vill också att Gud kommer först och inte vi. Skulle det inte vara för Gud så skulle man ju inte behöva gifta sig utan lika väl vara sambos.

Håller även med JollyO om att de flesta kristna är uppväxta i en kultur med restriktivt användande av alkohol och där många inte dricker alls. Många bröllop jag har varit på har inte serverat alkohol alls. Det är bättre att satsa på bra spex än att krydda med alkohol.

• Stefan09

Det skulle jag inte direkt kalla bra spex Duchess men ok. Har nog aldrig varit på ett bröllop med ett så tråkigt spex faktiskt.

• Stefan09

Fast jag nämnde inget om barn utan jag syftade på de två gifta.

Varför skilja på staten och kyrkan, det blir bara krångligt, se hur det blev när kyrkan inte blev statlig längre. Det fungerar ju rätt kasst anser jag. Men visst om man inte tror på Gud är det en väldigt vettig idé.

Svar på tråden Kristna seder och bruk