Inlägg från: Aleta |Visa alla inlägg
  • Aleta

Kristna seder och bruk

Anders Wejryd är en helt underbar människa, varm och humoristisk. Om alla vore som han skulle nog fler dras till kyrkan.

Stefan09 skrev 2009-10-01 23:07:15 följande:
    Ja helt klart. Men jag som trodde att den förre ärkebiskopen var sigig, tvi fick jag. Den nuvarande är ju ännu värre, är det konstigt att kyrkan är på väg utför?
  • Aleta

Nej, jag skämtar inte.

Stefan09 skrev 2009-10-01 23:24:37 följande:
    Jag hoppas att du skämtar nu. Men visst han kan vara en fin människa men han är en av tidernas sämsta ärkebiskopar. Som det ser ut nu gör han tvärtom tycker jag.
  • Aleta

MKAB citerade ditt inlägg nr 34 där du har råkat få in ett av dina svar i den citerade texten. Då kom tyvärr inte den delen med, men du skrev så här:
    "Ja Jesus hade inget emot alkoholen i sig men han såg vad den kunde ställa till med och uppmanade därför oss att dricka med måtta (inte bli full). Sen håller man kanske inte alltid det rådet stenhårt tyvärr men man är ju mänsklig trots allt. "

Stefan09 skrev 2009-10-02 11:39:12 följande:
    Jag förstår inte kopplingen där?
  • Aleta

Jag tror att Stefan09 menar det här:
    sv.wikipedia.org/wiki/Evangelisk_Luthersk_Mission_%E2%80%93_Bibeltrogna_V%C3%A4nner

Men annars står BV för borgerlig vigsel på detta bröllopsforum.
    Stefan09 skrev i inlägg 6 att det beror på att forumet är skrivet för ateister, jag tror att det beror på att det handlar om bröllopsrelaterade saker. Men tro är ju en sådan individuell sak.

wiicky skrev 2009-10-02 11:52:33 följande:
    Vad är BV?
  • Aleta

Jag bor i Småland och har inte hört benämningen BV förut.

shakynose skrev 2009-10-02 15:55:56 följande:
    OT: Det är ganska lattjo, för i Skåne och Småland så känner de flesta kristna till bv. De som är med där tror nog att alla i Sverige är lika bekanta med denna organisation som skåningarna är.
  • Aleta

Njae, men jag umgås i sådana kretsar, har släktingar som tillhör alla möjliga frikyrkor t ex. Här i Småland kommer man inte undan.
    Dessutom finns det enligt Stefan09 bara ca 0,01% kristna i Sverige och det vore ju förmätet av mig att tro att jag skulle tillhöra den exklusiva skaran.

shakynose skrev 2009-10-02 17:58:30 följande:
    Är du aktiv kristen?
  • Aleta

Ja, det är mycket vanligt att folk gifter sig borgerligt.

Stefan09 skrev 2009-10-02 18:57:32 följande:
    Är det vanligt att folk gifter sig borgligt, jag känner ingen som har gjort det nämligen?
  • Aleta

Nej, tillbaka till skolbänken.

Dessutom så skrev du väl att 99,99 % inte var kristna i Sverige?
    "Har ni glömt att 99,99 % av Sverige inte är troende?" (saxat ur tråden "Vänta med sex", inlägg 369).
    Då blir det bara 0,01 % kvar (100-99,99=0,01).
    Om vi säger att det är 9000000 som bor i Sverige och vi ska ha 0,01 % av dem så får vi:
    9000000 x 0,0001 = 900
    (När man ska ha fram en procentsats så måste man dela den med hundra innan man multiplicerar med den önskade siffran. Prova gärna med att ta 1 % av 100. Där vet vi ju att svaret måste bli 1. Om vi multiplicerar 100 med 1 blir svaret 100, dvs 100 %. Så då inser vi genast att procenttalet måste delas med 100 för att vi ska kunna få fram det korrekta svaret.
    Det är nämligen så finurligt att just % betyder en hundradel (pro cent - per hundra).)

Jag antar att ni är just 900 i bibeltrogna vänner eftersom i princip alla andra enligt dig är ateister. Det är ju inte så väldigt många. Kan det vara därför så få har hört talas om förkortningen BV i detta sammanhang?

Stefan09 skrev 2009-10-03 05:09:44 följande:
    Vill bara förklara att 0,1% kristna är rättså bra för ett land som sverige, det blir ca 100 000 människor. Visst det är lite men inte så lite som det låter.
  • Aleta

Visst!

shakynose skrev 2009-10-03 09:28:00 följande:
    Fröken,fröken,föken! Jag hade väl rätt? Visst är det en tiondels promille, fröken?
  • Aleta

Läs mitt inlägg nr 69 igen, där förklarar jag hur man räknar med procent.

Stefan09 skrev 2009-10-04 20:49:27 följande:
    Alternativ a stämmer ja och jag syftar inte på "söndagskristna" utan troende kristna som lever ut sin tro i vardagen. Jag vill påpeka att här bor närmare tio än nio miljoner i vårt kära land Sverige.
  • Aleta

Bra sagt.

FruFlata skrev 2009-10-04 23:52:12 följande:
    Vi är mitt uppe i planeringen av vigsel. Jag är uppväxt i frikyrkoförsamling men är aktiv i SvK. Nu kan vi som par varken ingå eller viga oss i frikyrkoförsamling men vi trivs väldigt bra och tillhör en varm församling.Jag tror fler än jag blir lite trötta av den vanliga mekanismen hos vissa troende att snabbt vilja ranka seriositet enligt gällande normer. Att göra skillnad på söndagskristna och de som lever ut sin tro i sin vardag. Jag tror vi måste vara försiktiga med sånt. Oavsett om vi tycker olika så tror jag att vi alla försöker vara de bästa kristna vi kan vara efter bästa förmåga och förstånd!
  • Aleta

Ja, vi kan bortse från dina motsägelsefulla inlägg om du vill.

Det är inte alls lätt att se vad någon tror eller inte.
    Däremot är det väldigt lätt att döma någon annan.

Stefan09 skrev 2009-10-05 14:23:36 följande:
    Skit i nummer jag menade 100 000 oavsett ok. Siffran i sig var inte poängen. Vem skulle inte kunna skilja på dessa två begrepp och vem som är vad? Det är väldigt lätt att se på hur folk lever ut sin tro eller inte. Jag är inte ute efter att ranka hur kristen man är men jag är ute efter vilka som faktiskt lever som kristna och då blir det viktigt. Man kan inte vara mer eller mindre kristen men man kan vara kristen eller något annat.
Svar på tråden Kristna seder och bruk