Inlägg från: Duchess |Visa alla inlägg
  • Duchess

Kristna seder och bruk

Bra spex.. tja, jag vet inte om det. Jag tycker att frikyrkobröllop brukar se ungefär likadana ut. Man serverar potatisgratäng och fläskfilé i församlingsgården, och sen blir det spårbana och lekar. Lekarna är ofta av typen "låt oss se om bruden känner igen brudgummens fötter om vi ställer upp flera män barfota på stolar".

När man varit med om 30 sådana tillställningar så börjar det bli lite småtråkigt.

Stefan09 skrev 2009-09-30 09:13:08 följande:
    Många bröllop jag har varit på har inte serverat alkohol alls. Det är bättre att satsa på bra spex än att krydda med alkohol.
  • Duchess

Menar du att kyrkan skulle gått i en mer konservativ riktning om den fortfarande hade varit statsstyrd? Hängde nog inte riktigt med där....

Stefan09 skrev 2009-10-01 12:34:29 följande:
    Då fanns det inte politiska styrmedel som det gör nu. Då var det en "kristen" kyrka vilket man inte riktigt kan kalla den nu men sen har den ju alltid gått upp och ner, korstågen var ju mycket värre. Men det fanns mindre liberala präster t.ex.
  • Duchess

Eh.. nej. Enkel matematik säger oss att 0,1% av 9 miljoner invånare är 9000 personer.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg är det närmare en halv miljon människor som är medlemmar i våra mer traditionella frikyrkor samt kyrkor med rötter i andra kulturer. Då har jag inte ens gått in på hur många kristna som finns i Svenska Kyrkan.

Menar du ändå att:
    a) 0,1 % av sveriges befolkning är 100 000 personer
    b) bara 0,1 % av befolkningen är kristen?

Stefan09 skrev 2009-10-03 05:09:44 följande:
    Vill bara förklara att 0,1% kristna är rättså bra för ett land som sverige, det blir ca 100 000 människor. Visst det är lite men inte så lite som det låter.
  • Duchess

Jag var gäst på en ortodox vigsel i somras. Verkligen intressant och annorlunda! Brudparet svarade t ex inte ja på några frågor. Det fick istället frågan "Har du lovat bort dig till någon annan" och svarade "Nej, vördade fader, det har jag inte".

ario skrev 2009-10-02 21:37:54 följande:
    Vi hade kronor på huvudet men tärnan och bestman skulle hålla en kors och ljusstake.Men det tar ungefär 45 min
  • Duchess

Men allvarligt talat: att 0,1% av Sveriges befolkning INTE är 100 000 personer är ingen subjektiv diskussionsfråga. Det stämmer helt enkelt inte. Ta fram en miniräknare och kolla.

09030 bodde det snett under 9,3 miljoner personer i Sverige. Du kan titta på befolkningstatistik här: www.scb.se/Pages/Product____25785.aspx

10% av 9 300 000 = 930 000
    1% av 9 300 000 = 93 000
    0,1% av 9 300 000 = 9 300 personer

Om Sveriges befolkning hade varit 10 miljoner så skulle ändå 0,1% inte varit fler än 10 000 personer.

För övrigt undrar jag hur du är kapabel att skilja på "söndagskristna" och "troende kristna"?

Stefan09 skrev 2009-10-04 20:49:27 följande:
    Alternativ a stämmer ja och jag syftar inte på "söndagskristna" utan troende kristna som lever ut sin tro i vardagen. Jag vill påpeka att här bor närmare tio än nio miljoner i vårt kära land Sverige.
  • Duchess

Jag kan inte skilja på söndagskristna och troende kristna, eftersom jag inte är Gud. Det är bara Gud som till fullo känner alla människors hjärtan.

Du och jag kan inte avgöra hur andra har det ställt med relationen till Gud. Vi kan se hur ofta någon går i kyrkan, hur den personen agerar i vardagen, men aldrig någonsin hur hennes gudsrelation ser ut.

Stefan09 skrev 2009-10-05 14:23:36 följande:
    Skit i nummer jag menade 100 000 oavsett ok. Siffran i sig var inte poängen. Vem skulle inte kunna skilja på dessa två begrepp och vem som är vad? Det är väldigt lätt att se på hur folk lever ut sin tro eller inte. Jag är inte ute efter att ranka hur kristen man är men jag är ute efter vilka som faktiskt lever som kristna och då blir det viktigt.
    Man kan inte vara mer eller mindre kristen men man kan vara kristen eller något annat.
  • Duchess
    Hammerman skrev 2009-10-06 12:19:05 följande:
    Väntar på Duchess...
    Hallå där, jag måste väl få jobba lite också?

Att mannen är kvinnans huvud beror på hur man tolkar ordet "kefale". Ursprungsbetydelsen är inte huvud. Den vanliga betydelsen av kefale är "källa". Mannen är kvinnans källa, vilket rimligtvis syftar tillbaka på skapelseberättelsen där kvinnan skapas av mannens revben.

Texten som svanboet citerade kommer från 1 Korintierbrevets 11:e kapitel, där det i vers 3 står: "Nu vill jag att ni skall veta att Kristus är varje mans huvud, att mannen är kvinnans huvud och att Gud är Kristi huvud." I vers 8 står det också att "mannen kommer inte från kvinnan utan kvinnan från mannen".

Det handlar alltså inte om vem som ska bestämma över vem. Det handlar om var människan har sitt ursprung enligt de bibliska berättelserna.
  • Duchess

Absolut. Jag tillhör de som tror att skapelseberättelsen talar om vem som skapade jorden och varför, men det är ingen vetenskaplig dokumentär. Det som används är symbolik och mytologi. Om man vet att "Adam" betyder "människa" (och inte är ett mansnamn i konventionell mening) blir det ännu tydligare.

Jeez skrev 2009-10-06 14:22:32 följande:
    Man kan ju dessutom tolka skapelseberättelsen med Adam och Eva utifrån att det är Adama (jordvarelse, ej könsbestämd) som skapas. När Gud tar revbenet från Adama namnges Eva först och sedan Adam.
  • Duchess

Slåss behöver man inte göra, men att diskutera är ju intressant, speciellt på ett diskussionsforum

Energy skrev 2009-10-09 10:58:03 följande:
    Lite onödigt att "slåss" jämt om vem som har rätt. Är inte tron det som är viktigare än om vi döps på rätt sätt eller säger amen korrekt? Jag är kristen (Pingstkyrkan) och min man ateist men han respekterar min tro och uppmuntrar den. Det är första gången jag varit med om en ateist partner som gör.
  • Duchess

Jag håller helt med dig om att det bara finns en Gud, men förstår inte riktigt vad det har med den aktuella frågan att göra?

Visst kan vi tycka oss se skillnad på hur människor lever, men det vi ser är bara ytan. Gud är den ende som ser allas hjärtan. Vår uppgift är inte att bedöma vilka som är kristna eller inte - vår uppgift är att peka på Jesus.

Stefan09 skrev 2009-10-12 11:26:22 följande:
    Jag kan förstå dina tankegångar men jag vet ju också att det bara finns en Gud. Sen tycker jag nog att man ser stor skillnad i hur folk lever beroende om de lever i tron eller inte. Jag tycker inte att jag dömer någon genom att säga så?
Svar på tråden Kristna seder och bruk