Inlägg från: FruFlata |Visa alla inlägg
  • FruFlata

Kristna seder och bruk

Vi är mitt uppe i planeringen av vigsel. Jag är uppväxt i frikyrkoförsamling men är aktiv i SvK. Nu kan vi som par varken ingå eller viga oss i frikyrkoförsamling men vi trivs väldigt bra och tillhör en varm församling.

Jag tror fler än jag blir lite trötta av den vanliga mekanismen hos vissa troende att snabbt vilja ranka seriositet enligt gällande normer. Att göra skillnad på söndagskristna och de som lever ut sin tro i sin vardag.
    Jag tror vi måste vara försiktiga med sånt. Oavsett om vi tycker olika så tror jag att vi alla försöker vara de bästa kristna vi kan vara efter bästa förmåga och förstånd!

• FruFlata

Nu är det långt ifrån någonting nytt med splittringar inom olika grupper/minoriteter.
    Ofta finns det så starka motsättningar INOM en grupp att diskussionen aldrig når utanför den egna gruppen för att man är fullt upptagen med hårklyverier.

Jag vill bli respekterad i min TRO, även om många av mina kristna systrar och bröder inte håller med eller förstår min tolkning av bibeln.
    Så kom igen nu alla kristna polare, nu förenas vi i att vi tycker olika men att det är skitkul att vi ändå lyckats träffas här på bröllopstorget. Vi lever trots allt i världens näst mest sekulariserade land så vi behöver hålla ihop!

Guds frid!

• FruFlata

Rumänien. Om de uppgifter jag fått stämmer.
    Man ställer sig ju också gärna frågan hur man mäter ett lands religiositet? Men när jag kommer tillbaka till Sverige efter att ha varit utomlands, nästan oberoende av land, så slås jag alltid av hur sekulariserat sverige är.

Svar på tråden Kristna seder och bruk