Inlägg från: Energy |Visa alla inlägg
  • Energy

Kristna seder och bruk

Lite onödigt att "slåss" jämt om vem som har rätt. Är inte tron det som är viktigare än om vi döps på rätt sätt eller säger amen korrekt?

Jag är kristen (Pingstkyrkan) och min man ateist men han respekterar min tro och uppmuntrar den. Det är första gången jag varit med om en ateist partner som gör.

• Energy
    Duchess skrev 2009-10-09 11:55:24 följande:
    Slåss behöver man inte göra, men att diskutera är ju intressant, speciellt på ett diskussionsforum
    Det var inte just i den här tråden jag tänkte. Utan mer hur det brukar bli irl. Olika samfund som försöker hävda att just deras sätt är det enda rätta och gör man inte som dom är man dömd till helvetet. Sånt tröttar ut mig. I den här tråden kan jag inte direkt säga att det är slagsmål i.

Bråk och diskussioner är ju två olika saker.
  • Energy
    Moirie skrev 2009-10-09 11:52:58 följande:
    Samma för mig och min BM. Skönt att vara med någon som inte försöker övertyga mig om att inte tro utan kan se min tro som något jag mår bra av.
    Härligt!!! Och det är underbart!

Jag har sett tjejer och killar som gift sig med någon som inte är okej med deras tro och efter deras Ja så visar dom det tydligt. Jag har själv haft partners som gjort sig roliga över min tro och inte varit okej med det. Och det är så ledsamt.
  • Energy
    Duchess skrev 2009-10-14 14:27:19 följande:
    Jag håller helt med dig om att det bara finns en Gud, men förstår inte riktigt vad det har med den aktuella frågan att göra?Visst kan vi tycka oss se skillnad på hur människor lever, men det vi ser är bara ytan. Gud är den ende som ser allas hjärtan. Vår uppgift är inte att bedöma vilka som är kristna eller inte - vår uppgift är att peka på Jesus.
    Håller med jag också. Står ju om "flisan i din broders öga men inte bjälken i ditt eget" till och med i bibeln. ^^
  • Energy
    JollyO skrev 2009-10-14 22:25:17 följande:
    Är besviken på inriktningen på den här tråden och de som dragit den OT. Det var väl meningen att den skulle handla om de speciella traditioner som finns i olika kristna grupper = subkulturer till övriga samhället. Alltså kyrkliga bröllop för de som är aktiva i kyrkan på något sätt.
    Men var inte det TS som började med OT? Appropå OT: Gäller det alla även TS? Eller hur räknas OT? Jag känner mig trött och vimsig och utan koll.
Svar på tråden Kristna seder och bruk