Inlägg från: Niini |Visa alla inlägg
  • Niini

Tillskott i familjen

Vi har en sheltie, ca 1½ år nu :)
    Mitt tips e att ta med en handduk eller nånting att gnugga mamman så valpen får något välbekant med hem (vissa uppfödare ger även med leksak eller dylikt). Ta bort mattor, kuddar, filtar.. ALLT! ni inte vill ska bli söndertuggat/påkissat. Köp en valphage, bra att ha valpen i under nätterna så ni vet var ni har honom och hör bättre ifall ha börjar gnälla. Sen är det även bra att köpa "sladdskydd" eller nån form av stängsel så vapen inte slipper åt kablar. Är väl vad jag komer på såhär på rak arm ;)

• Niini
    mrsJR skrev 2009-10-03 20:37:50 följande:
    Vart har ni låtit valpen sova första tiden? Vi funderar på att ha den i vårt sovrum men känner mig lite osäker. Jag har läst vissa råd om att man ska ha den nära sig så att man kan trösta den när den gnäller och andra råd om att man ska vänja den vid den sovplats man tänkt ut redan från början. Har ni något bra tips?
    Vi hade honom i hagen brevid sängen, bara att sticka ner handen så han vet vi är närvarande ifall han började gnälla! INTE DALTA OCH TRÖSTA, man ska inte göra en stor sak av det hela. Tycker hunden ska få sova brevid sängen hela tiden, iaf vår sötnos gör det :)
  • Niini
    mrsJR skrev 2009-10-06 11:49:32 följande:
    Han kommer få sova i vårt sovrum men inte i sängen, det blir så dels för att vi vill ha honom nära men också för att vi helt enkelt inte har något annat passande ställe. Hade helst lagt honom i ett lite lungt hörn i köket men vi har inget hörn "ledigt", är fullt med möbler överallt så då får det bli sovrummet. På torsdag får vi träffa uppfödaren och valparna, då ska vi också välja ut den hund som ska bli vår. Det finns tre hanar i kullen så en av dem kommer bli lilla Charlie. :)
    Ett tips är att låta valpen välja er :)
  • Niini
    mrsJR skrev 2009-10-06 15:27:05 följande:
    Det tänker vi absolut göra! Hoppas någon av dem vill ha oss bara ;)
    Nog tror jag ni ska duga åt nån ;)
Svar på tråden Tillskott i familjen