Inlägg från: JustMeAndMyLove |Visa alla inlägg
  • JustMeAndMyLove

Tillskott i familjen

Vad roligt att ni ska få valp! Nu har jag inte läst alla inlägg men jag önskar er lycka till :)

Mitt tips är att läsa på om allt och inget, använd nätet, biblioteket men var kritisk. De flesta uppfostringsmetoder som bygger på tillit och respekt från både dig och hunden är de som jag tycker är bäst. Men varje hund är en individ och det som fungerar perfekt för min hund kankse inte alls går med din.

Läs om klickerträning, det brukar vara något de flesta hundar tycker är kul! Och läs mycket om just din ras (eller raser om det är en blandis) både för att kunna vara uppmärksam på ev. rassjukdommar men också för att veta hur mycket mental träning vs. motion just din hund behöver. I början innan den är fullvuxen är det tex väldigt viktigt att ta hand om hundens leder och skelett som ofta är mjukt. Alltså inte jogga med valpen, springa i trappor etc.

Själv har jag ett motto och det är att hunden, precis som jag måste ha en "mening med livet" och ett "jobb". Det kan vara allt från att hjälpa till att dra hem matkassar i en vagn från affären eller hjälpa till att plocka in tvätt i tvättmaskinen :)

Hoppas det går bra för er!

Svar på tråden Tillskott i familjen