Bali-resenärer del 3
INTE Sanur, enligt mig. Nusa Dua är galet dyrt men har finfina hotell, men en bröllopsresa ska väl kosta! (inte dyrt i svenska priser mätt utan i indonesiska/Balinesiska priser)
INTE Sanur, enligt mig. Nusa Dua är galet dyrt men har finfina hotell, men en bröllopsresa ska väl kosta! (inte dyrt i svenska priser mätt utan i indonesiska/Balinesiska priser)
Har tyvärr inga egna erfarenheter från just Nusa Dua. Alla är ju olika men jag kan tänka mig att det kan bli lite trist i längden att vara på samma ställe. Men boka en vecka i Nusa Dua och en vecka på ett annat ställe då, kanske Sanur om ni nu va sugna på det? Många gillar Sanur, men inte jag ;) men det kommer komma in andra i tråden som talar gott om det. Sen får du ju avgöra själv... :))
Ja precis, det va jag :)
Sanur är sömnigt, tråkig ful strand... Finns en del fina hotell vid stranden, där det finns pooler så man behöver ju inte vara på stranden men för mig är det viktigt att det finns bra strand, nu är ju inte Bali känd för sina stränder utan jag rekommenderar folk att åka till Gili Islands istället..... om det är just stränder o snorling som lockar...
Läste din andra tråd... Det är regnperiod där i januari men det är mycket sol ändå, "behaglig" temperatur, även om jag föredrar temperaturen och solen under högsäsongen (maj-sept) men det är absolut inte fel att åka till Bali under andra månader... Men Kuta-Legian-Seminyak i dec-jan är inte jättekul... smutsig strand o MKT svenskar ( av nån anledning så blir många svenskar högljudda o jobbiga när de kommer utomlands...man skäms!)
För mig och min familj passar det att vara där hur länge som helst, jag har varit där max 1 vecka i streck och det är paradiset på jorden. Lugnt o skönt, speciellt den tiden på året, inte så mkt folk, många restauranger att välja mellan, snorkling & andra utflykter. Så man kan välja om vill ha full aktivitet eller bara ligga vid poolen och njuta av paraplydrinkar och ta lååånga promenader på stranden. Jag har bara bott på Gili Air, man går runt ön på 1.5 timme tror jag det var (?) strand runt om. Men jag skulle rekommendera att ni bor kanske först 3 dagar på hotell på Bali, sen 1 vecka på Gili, sen sista dagarna åter på Bali. Om ni nu vill se Gili, som jag tycker ni ska ;))
Anna Panna skrev 2009-09-30 11:56:03 följande:
Jag kan rekommendera att bo på Gili Air (det finns 3 öar = Gili Trawangan som är störst och det är dit man kommer m båten från Bali, Gili Air som är mellanön och Gili Meno som är minst och inte riktigt likia utvecklad) Men när ni bor på ena ön kan ni åka båt emellan o besöka de andra oxå, på Meno finns sköldpaddsuppfödning bl.a.
Jag har alltid bokat genom att ringa hotellet "Gili Air". Se hemsidan hotelgiliair.com
När du bokar rum så boka en häst på en gång... man åker häst m vagn (liten liten charmig vagn) från båten till hotellet. Finns olika kategorier på hotellet men ta en av de finnare, ni som är på bröllopsresa!!! Nämn även det på hotellet för de gillar att uppvakta
Fråga hur mkt du vill, kul att kunna hjälpa till!
Hur menar du m vad ni ska tänka på?
Ta minst 2 nätter på Gili för annars hinner ni inte njuta ordentligt... Snorklingen är underbar, man simmar m jättesköldpaddor!!
Det som jag brukar säga till vänner som ska dit är att det är väldigt viktigt att pruta, pruta, pruta!! Svårt i början men man lär sig. Som kvinna ska man tänka på att man ska ta meed tamponger (om man nu har sån otur under just semesterveckorna) för det finns knappt att köpa och de som finns är värdelösa och SVINDYRA!! Ska ni till Gili så rekommenderas malariatabletter, jag äter alltid det där trots att vi aldrig sett en mygga där, min m2b äter inte sånna tabletter när vi är där så ni får väl välja själva men...
Antar att ert hotell har airport pickup, vi brukar inte bo på sånna fina hotell och när man ska ta taxi från flygplatsen gäller det att gå till "taxiluckan" annars får man betala överpris!!!
Generellt m taxi så ta ALLTID taxameter!!!!!! Om chauffören inte går med på det så är det bara hoppa ur, balineserna försöker ju självklart lura av oss turister pengar men det ska man inte gå på! tyvärr gör ju många det.....
Perfekt, då har du det i dig! Ska fundera lite till, om jag kommer på nått speciellt så säger jag till... Säg gärna till när du bokat ;))
kram
Ja Sanur kan nog va bättre än Nusa Dua.... visar något bättre bild av Bali kanske....(?) Jag har inte varit i Nusa men jag gillar inte det där överdrivet turistiga...
Ni kan boka resa till Gili därifrån absolut, först bil sen båt.
Hej Flisa80! Du kan ju dela m dig av dina upplevelser
Flisa80 - kul o höra att tipsen kom till nytta jag vill att alla ska bli lika förälskad i Bali/Indonesien som jag!
Hej!
Jag säger bara NEJ!!!! till att åka charter ner. Du ska absolut boka flygstol ner. Det är ju låååång flygtid så kosta på er ett "bättre" bolag. Se till att ni får egen tvskärm tex. Sen när ni kommer ner så kan ni ha ett hotell bokat nga nätter så kan ni gå runt o hitta ett alternativ för resten av vistelsen. Många tyccker det är lite läskigt att inte ha hotell bokat. Men så länge man inte vill bo på budgethotell så är det LÄTT att hitta rum!!! I Svenska mått mätt till en billig peng. Du kan alltid kolla runt på hotellsajter på nätet och antingen boka eller ringa ner till hotellet. Man kan oftast deala lite m priset!! Om ni nämner "long-stay-price" så brukar de kunna sänka beloppet! :))
JA, Bali är underbart!
Hotellpriserna varierar ganska mycket. Vissa hotell har svenska priser dvs 1500-2000 men det tycker jag personligen är otroligt onödigt för ni kan hitta finfina hotell för 500-1000 kr/natt. Just Nusa Dua har aldrig lockat mig så jag har aldrig varit där, men det finns fruar här på BT som varit på smekmånad på hotell just där så vänta och se om de kan dela med sig av sina erfarenheter till dig!
Det finns mkt o se på Bali men sol o bad är ju ngt vi svenskar erftersträvar oftaste och då gillar jag Kuta/Legian/Seminyak, tre "byar" brevid varandra längst en lååång strand. För smekmånad rekommenderar jag Seminyak som är ett lite "finare" och lugnare område! Men jag tycker även ni ska ta en tur till "Ubud" som är en by innåt landet. EN kulturell plats där många konstnärer från hela världen bor o verkar. Mkt konst o underbara restauranger m GOD mat. Underbart vacker natur m risfält. Antingen tar ni en dagstur eller så bor ni över, finns fina små privata hotell.
Maj till september är högsäsong... skiftet okt/nov börjar regnperioden lite smått.... (men december, jul/nyår, räknas oxå till högsäsong för då är det sjukt mkt turister på ön!)