Inlägg från: JustMeAndMyLove |Visa alla inlägg
  • JustMeAndMyLove

Kommer aldrig bli av..

Har jobbat arslet av mig i Norge sen April, köpte en diskmaskin och laga bilen, resten skulle in på ett konto där vi ska spara till bröllopet.
    Hann inte ens ordna ett konto fören jag fick en enkel infektion i tandköttet. Den gav inte med sig så idag var jag hos tandhygienisten.

6 hål och visdomstanden måste dras för annars kommer jag bara få nya infektioner.

Great, 2009, vad ska man säga..

• Svar på tråden Kommer aldrig bli av..
  • JustMeAndMyLove

Tack :(

Flodis Hjärtat skrev 2009-09-30 17:20:39 följande:

Usch va jobbigt! Styrkekram
  • JustMeAndMyLove

Finns det högkostnadskydd? Det fanns det inte förra året?

Första tanden ska jag laga på Torsdag, den var i dåligt skick och jag vill inte behöva göra en ny rotfyllning, min senaste kostade ca 6000 efter alla misstag och skit som gjordes.

Nicossambo: Försäkringskassan?? :O Det har jag aldrig hört. Men de betalar bara tänder som behövs för att kunna tugga. Det är billigare att dra än att laga och jag vägrar dra 7 tänder när jag bara är 23 :(
    Min kompis drog 10 st nyligen, hon är 20.. men det var billigast så.

Har ialla fall köpt flourskölj och tandtråd, fick ordination om att använda det varje kväll. Och så har jag själv inför NOLLsocker kost på mig själv. Är redan jobbigt, haha

Sen fick jag höra att tandlossning är genetiskt. Great, min pappa hade inga egna tänder kvar när han var 45. Känns ju kul

Just nu känns bröllop som en önskedröm. Men jag och M är överrens, vi ska ha vår drömdag, eftersom vi inte har barn så finns det inga lagliga skäl (om man kan säga så?) att gifta sig bara för att vara gift så vi väntar. Men vist känns det surt :/

didis skrev 2009-09-30 18:38:28 följande:
    Visdomstanden bör du ta snarast men fråga om du kan vänta med att laga tänderna. Beroende på hur de sitter (bland annat) går processen olika fort och ibland kan man med intensiv tandborstning, fluorsköljning och förståss bra kost avvakta upp till ett halvår-år om angreppen inte är stora.Eller laga en tand i månaden eller så. Upp till ca 3000 kr betalar man allt själv och sedan är det ca 50% rabatt över det, det finns alltså ett hägkostnadskydd som inte fanns tidigare.Om du har gått till din gamla vanliga tandläkare kan de se hur snabbt kariesangreppen utvecklar sig, det är svårare om man går till en helt ny som inte känner till dina tänder.Hoppas ni får ihop till bröllopet, jag vet att ni har planerat länge.hälsar didis, tandläkare som inte längre har kvar sin privatpraktik så jag kan inte hjälpa dig mer än såhär, tyvärr
  • JustMeAndMyLove

Det där hade jag ingen aning om! Men hur ansöker man om högkostnadskyddet egentligen? För förra året la jag många tusen på tandläkare..

Ska prata med de som jobbar på folktandvården nästa gång jag är dit, de har säkert några brochyrer. Men 50% efter 3000 låter ju hur bra som helst.
    Satt och räkna lite på ca vad det skulle gå med bara hållagningen och det blir mellan 5500 - 7800
    Då har jag inte ens hört vad det kan kosta att da visdomstanden men vanlig krongelfri tanddragning kostade ca 1000kr hörde jag sist.

Tack för länken! :)

feministbrud skrev 2009-09-30 21:54:02 följande:
    Här kan du läsa om regeringens tandvårdreform:www.regeringen.se/sb/d/10161
  • JustMeAndMyLove

Är det Försäkringskassan som ska betala ut skiten så är det ingen ide att hoppas.

Men jag ska prata med min tandläkare! Skulle vara underbart att slippa låna ihop hur mycket som helst igen. Blev liksom skuldfri för mindre än 1 månad sen. Kändes så jävla bra!
    Och så det här.

didis skrev 2009-09-30 22:17:08 följande:
    Är du inskriven på Fk så kommer avdragen automatiskt. Och du är väl inte skriven i Norge?DEt är inte fullt så enkelt som det låter med avdragen (det är det aldrig!) men sköts av journalsystemen som kommunicerar med Fk, det är alldeles för krångliga regler för att hålla reda på utan datorer!!All tandvård räknas samman under 1 år, även om du går hos andra tandläkare.
  • JustMeAndMyLove

Aha, men gud va skönt ändå, det gör ju enorm skillnad på pengarna!

älskarlivet skrev 2009-10-01 06:24:05 följande:
    Det dras automatiskt!
Svar på tråden Kommer aldrig bli av..