Inlägg från: Svanboet |Visa alla inlägg
  • Svanboet

Dubbel efternamn

I Sverige verkar det vara vanligast att man behåller sitt gamla namn som mellannamn när man tar ett nytt. Det innebär att man kan använda sitt nya ensamt men inte det gamla ensamt... skulle jag tro.

• Svanboet

Kanske det blir så snurrigt när man tar varandras efternamn... men jag har bestämt för mig att man kan göra om sitt eget efternamn till mellannamn om man vill ha mannens efternamn som sitt, dvs utan att han byter. (eller vice versa)

grisbjörnen skrev 2009-10-01 15:10:09 följande:
    Jag trodde bara man kunde ta det nya som mellannamn om man inte vill "ta bort" sitt gamla... Men som sagt så har jag bara hört från andra som gift sig. Jag har ett kompis par som gifte sig och de båda ville behålla sina efternamn men då kunde de inte få dem i samma ordning utan det fick bli exempelvis:Pelle Andersson(gammalt namn) Fick heta Pelle Svensson Andersson och honLisa Andersson SvenssonHoppas du förstod vad jag menar? Snurrigt! ;)
  • Svanboet

Jag har samma situation hos mig... typ liksom.

Jag har förvisso bara ett vanligt son-namn och vill byta. Allt ok - so far. Sambon heter inte ett son-namn men jag tycker inte det fungerar lika bra internationellt och det är trots allt ett ganska vanligt namn, typiskt ortsnamn dessutom. Jag ville helst skapa ett helt nytt och har då föreslagit att vi byter till "R..." men det vill inte min sambo för H är ju hans namn. Jag har då försökt säga att hans personlighet sitter ju itne i namnet, det sitter ju i honom oavsett vad han kallar sig själv.

Jag tror att det hela hänger lite ihop med att hans släkt är från en ganska gammal gård och ingen av hans systrar kommer föra namnet vidare, de har redan bytt. Så under en längre tids begrundande har jag kommit fram till att om det är viktigt för mig att vi heter samma, jag vill byta bort mitt och han vill behålla så kan jag ju ta hans helt enkelt. Inget är bestämt och jag kommer nog försöka få igenom en ändring till mitt förslag eller annat förslag men om han är stenhård så ger jag mig för det finns så mycket annat i livet som är viktigare än vad man kallar sig själv vid för namn.

Marialia skrev 2009-10-05 17:06:47 följande:
    Hej!Har ett liknande problem, fast ändå inte. Finns kanske ett speciellt forum även för denna slags diskussion så ni får gärna skjutsa mig vidare dit om ni anser att jag inte "hör hemma här" :)Det är så¨att jag har dubbel efternamn sen liten: Maria Lundgren Persson. Mina föräldrar heter båda enbart Persson. Lundgren kommer från min mammas enda bror som i sin tur inte har några barn med sin fru. Alltså. Om jag skulle ta bort "Lundgren" ur mitt fullständiga namn så blir jag den sista i vår släkt att heta så, vilket skär i hjärtat på mig. Samtidigt känns det som om livet vore enklare med endast 1 efternamn. Men vid giftermål förvärvas ÄNNU ett; Johansson.Har tagit upp saken till diskussion med min blivande man som inte kan tänka sig något annat sin egen del, än sitt eget efternamn. Han påpekar att det är ju HAN, o ingen annan. Men samma sak gäller ju för mig, mitt namn står ju för mig, lika mycket som hans.Har försökt föreslå att vi byter helt o hållet, då jag e sisådär också till att ta hans namn (han har 2 bröder till, som för deras vidare), så mitt förslag har varit att ta ett från längre bak i någon av våra släkter, eller "göra" ett helt nytt, som står för just oss.Några tips eller nån som varit i en liknande situation?
Svar på tråden Dubbel efternamn