Jag tycker kuvertavgift kan vara helt OK.
Vi ska inte ha kuvertavgift, men jag hade bra kunnat tänka mig att ha det. Detta eftersom vi bott ihop i 6½ år och har just flyttat till ett hus, då vi köpte typ allt nytt. Vi behöver verkligen inga mera saker.
Då hade gästerna lika bra kunnat ge själva festen i present åt oss Det är ju egentligen samma sak som att be om bidrag til t.ex. bröllopsresan.
Så kuvertavgift är helt OK, tycker jag. Förstås så tycker jag inte att det är OK att slå till med världens värsta, dyra lyxfest och bara tänka på att man inte själv behöver stå för kostnaderna. Kuvertavgiften ska nog inte vara högre än vad man ändå hade lagt ut på en bröllopspresent. Kanske typ 300 kr per person?
Om man inte har riktigt tajt budget får man nog inte festen betald med endast kuvertavgiften, men den hjälper garanterat till väldigt mycket.
Skriv i inbjudningskortet nåt i stil med:
Vi har redan allt vi behöver i frågan om materiella saker. Det vi önskar oss mest just nu är att få fira vårt bröllop tillsammans med släkt och vänner, så vi önskar att ni kunde ge oss en härlig fest i bröllopspresent, istället för prylar vi inte behöver.
Därför vill vi be er betala en kuvertavgift på X kr per person (x för barn) och undanber samtidigt alla övriga bröllopspresenter.
Jo... där kom ju samtidigt fram att jag inte tycker det är OK att begära BÅDE kuvertavgift OCH bröllopspresent...