• Forever73

"kuvertavgift" för gästerna

Hej alla!

Jag har en fundering.
    vi står lite i valet och kvalet hur vi ska göra på bröllopet med middagen. Det är ju väldigt mycket pengar som ska ut och jag känner lite, att istället för presenter får alla hellre bidra till maten.

Kan man ta ut en kuvertavgift för gästerna vid anmälningen, och hur skriver man på inbjudan??

Väldigt tacksam för svar

• Svar på tråden "kuvertavgift" för gästerna
  • Hemlig2009

Jag tycker i så fall inte att du ska linda i det i något fånigt rim utan rakt på sak skriva att ni har en kuvertavgift som ska betalas om de tackar ja. Denna ska ju naturligtvis vara ganska liten så att hela familjer inte ska behöva tacka nej.

Jag hade valt att dra ner på andra kostnader, men det är jag det.

• SkogsNorpan

Jag tycker inte om kuvertavgift! Jag har bara varit på ett bröllop med kuvertavgift å den var på 750kr/par vilket jag tyckte var väldigt mycket! Min partner hade nästan aldrig träffat de som gifte sig och då är det väldigt mycket pengar som ska ut.
    Jag tycker att bjuder man in på fest så bjuder man och man bjuder på det man har råd med. Jag hade hellre sett ett litet, intimt & personligt "billigt" bröllop är behöva punga ut med en massa pengar för mat som förmodligen inte gör de flesta mätt!

Men det e vad jag tycker å det finns säkert flera som säger rakt tvärt om!

• Forever73

Tackar för era synpunkter.

Nä, det är ju som det är med kuvertavgift. Lutar nog åt bjudning,känns på ett vis bättre. Intressant att höra hur ni andra har gjort/tänker göra etc ;)

• Flygande taxen

Jag tycker kuvertavgift kan vara helt OK.
    Vi ska inte ha kuvertavgift, men jag hade bra kunnat tänka mig att ha det. Detta eftersom vi bott ihop i 6½ år och har just flyttat till ett hus, då vi köpte typ allt nytt. Vi behöver verkligen inga mera saker.
    Då hade gästerna lika bra kunnat ge själva festen i present åt oss Det är ju egentligen samma sak som att be om bidrag til t.ex. bröllopsresan.

Så kuvertavgift är helt OK, tycker jag. Förstås så tycker jag inte att det är OK att slå till med världens värsta, dyra lyxfest och bara tänka på att man inte själv behöver stå för kostnaderna. Kuvertavgiften ska nog inte vara högre än vad man ändå hade lagt ut på en bröllopspresent. Kanske typ 300 kr per person?
    Om man inte har riktigt tajt budget får man nog inte festen betald med endast kuvertavgiften, men den hjälper garanterat till väldigt mycket.

Skriv i inbjudningskortet nåt i stil med:
    Vi har redan allt vi behöver i frågan om materiella saker. Det vi önskar oss mest just nu är att få fira vårt bröllop tillsammans med släkt och vänner, så vi önskar att ni kunde ge oss en härlig fest i bröllopspresent, istället för prylar vi inte behöver.
    Därför vill vi be er betala en kuvertavgift på X kr per person (x för barn) och undanber samtidigt alla övriga bröllopspresenter.

Jo... där kom ju samtidigt fram att jag inte tycker det är OK att begära BÅDE kuvertavgift OCH bröllopspresent...

• CeKe

Jag tycker det är helt ok och även rätt skönt att som gäst inte behöva fundera över vad man ska hitta på i present, hur mycket pengar man ska ge i gåva etc. Vi är i valet och kvalet mellan att önska oss pengar och be om kuvertavgift själva... Jag tycker liksom Flygande taxen att det till suvende och sist är i stort sett samma sak.

Om vi betämmer oss för kuvertavgift, handlar det om 250 kr/person och vi kommer ha en barnfri fest, så det handlar om 500 kr/par.. Den summan är ju en rätt vanlig gåva också (i a f i våra kretsar), så jag tycker det är rätt ok. Vi vill absolut inte heller ha några prylar, det får vi helt enkelt inte plats med i vår lilla lya!

• Forever73

Ungefär lite så jag hade tänkt i resonemanget också..
    Tex att kuvertavgiften ska vara 250-300 kr per person och barn gratis..
    Jag skulle gladeligen betala kuvertavgift om vi var bjudna på ett sånt bröllop.

Ja.. huu är som sagt lite att tänka på .
    Fortsätt gärna att droppa in med synpunkter.

• ayle

Vi kommer nog ha något i stil med denna text på inbjudan...

I XXX kyrka ska bröllopsmarschen ljuda
    och vi " Namnen "
    har den stora äran att
    I "kavaj" kläder bjuda

Den X kl X är det dags
    Då fyller vi kyrkan till max
    Den bästa gåva för oss va
    om ni som bröllopsgäst innan den X tacka ja

Men på förfrågan utav er
    om vi en önskelista skrivit ner?
    Att önska oss något till hemmet är inget vi vill,
    då vi bor så litet att de räcker till

En önskan vi dock har
    är att kunna bjuda alla och en var
    därför vi be alla som komma kan
    att sätta in valfri peng per man

Med middagsbuffé, tårta dans och sång
    i XXX från kl X vi fröjda oss natten lång...

fick den av en annan tjej här på BT tycker att den är kul och fin
    kan ju ändra lite om man vill det...

• CeKe

Hehe, kul att du gillade den! Gillar er idé för hur önska pengar, kanske lånar den delen av er =)

• heartsonfire

Hej!

Efter mycket funderande bestämde vi oss för att skriva så här: "Det vi blir gladast över är om ni kommer! Men om ni vill ge oss något så önskar vi oss bidrag till vår kommande bröllopsresa."

Kuvertavgifter är inte ovanliga här i norra Sverige, men smaken är som baken och själv kände jag att vi ville ge gästerna frihet att bestämma gåvan själva.

Jag tycker för övrigt att det känns bättre att önska bidrag till en resa än till festen. Det bästa är ju om de känner att de blir bjudna på festen, men att de sedan ger oss en present i form av något annat... Så det inte blir de som bjuder på fest :)

Men detta är bara mina åsikter och alla ska göra som de vill. Vi oroar oss nog för mycket om vad andra tycker...

• Imma

Jag är inte speciellt förtjust i kuvertavgift, då jag anser att det är bättre att "mätta matsäcken efter munnen" och bjuda till en fest som man faktiskt har råd med. Jag äter hellre varmkorv med bröd, eller tar med mig knytismat än betalar kuvertavgift. Om jag blev bjuden på ett kuvertavgiftsbröllop skulle jag ändå gå , men jag hade tyckt att det var lite märkligt för BJUDEN på bröllop blir man ju faktiskt inte. Jag har förstått att det är olika vanligt i olika delar av Sverige.

Om man väljer kuvertavgift tycker jag ändå att det är bättre att skriva rakt ut i inbjudan att det är det man har. En liten gullig dikt tycker jag blir som ett inlindande för att man själv tycker att det är lite pinsamt att man har avgiften.

Jag tänker även på att 600 kr för ett par kan vara mycket pengar även om brudparet (självklart) avsäger sig presenter. En present har man ju ändå möjlighet att lägga olika mycket pengar på och ändå ge något riktigt fint (typ något man gjort själv eller så) om man inte har så mycket pengar att röra sig med.

Dock har jag full förståelse för par som har festen på restaurang eller liknande som bara har råd att bjuda gästerna på dryck till maten och där gästerna sedan får betala övrig dryck själva.

Vi valde att ha ett mindre bröllop på en hembygdsgård där i hade buffé från ett cateringföretag. Dricka köpte vi på finlandsfärjan och på systembolaget. Det passade vår budget och vi hade möjlighet att bjuda gästerna på allt hela kvällen, vilket var viktigt för oss.

Så, det blev lite långt, men det var mina tankar.

• Duchess

Vi valde en lösning där de gäster som ville fick ge oss en valfri gåva. Såhär skrev vi om presenter på hemsidan:

Det sägs att man ska önska sig något när man gifter sig. Vi önskar oss att så många som möjligt av våra gäster har möjlighet att komma och glädjas tillsammans med oss på vår bröllopsdag. Det finns ingenting som skulle glädja oss mer än er närvaro!
    Däremot önskar vi oss inga saker. Vi har redan mer än vi behöver.

Kliar det ändå i fingrarna?
    Det vore kul om ni tog med er ett gratulationskort med en personlig hälsning till oss, och lämnade det i postlådan som kommer att finnas i bröllopslokalen. På så vis får vi ännu fler glada minnen från vår stora dag.

Kliar det fortfarande?
    Vi har öppnat ett bröllopskonto där vi sparar pengar för att kunna betala det praktiska runt bröllopet. Där har även du som gäst möjlighet sätta in ett valfritt festbidrag. Kontot finns hos Swedbank (här skrev vi ut kontonumret) Om du vill vara anonym eller skriva avsändare bestämmer du själv.

• Forever73

Många bra synpunkter här :)
    Jag tycker absolut att man ska anpassa festen efter vad man har råd med.Vi kommer att göra det som är billigast, en buffe. Antingen anlitar vi en catering, som är väldigt billig faktiskt, eller fixar allt själva. Vi får se. Blir nog lite blandat.
    Väldigt bra ide´det där med att önska bidrag till resa tex.

Svar på tråden "kuvertavgift" för gästerna