• Imma

"kuvertavgift" för gästerna

Jag är inte speciellt förtjust i kuvertavgift, då jag anser att det är bättre att "mätta matsäcken efter munnen" och bjuda till en fest som man faktiskt har råd med. Jag äter hellre varmkorv med bröd, eller tar med mig knytismat än betalar kuvertavgift. Om jag blev bjuden på ett kuvertavgiftsbröllop skulle jag ändå gå , men jag hade tyckt att det var lite märkligt för BJUDEN på bröllop blir man ju faktiskt inte. Jag har förstått att det är olika vanligt i olika delar av Sverige.

Om man väljer kuvertavgift tycker jag ändå att det är bättre att skriva rakt ut i inbjudan att det är det man har. En liten gullig dikt tycker jag blir som ett inlindande för att man själv tycker att det är lite pinsamt att man har avgiften.

Jag tänker även på att 600 kr för ett par kan vara mycket pengar även om brudparet (självklart) avsäger sig presenter. En present har man ju ändå möjlighet att lägga olika mycket pengar på och ändå ge något riktigt fint (typ något man gjort själv eller så) om man inte har så mycket pengar att röra sig med.

Dock har jag full förståelse för par som har festen på restaurang eller liknande som bara har råd att bjuda gästerna på dryck till maten och där gästerna sedan får betala övrig dryck själva.

Vi valde att ha ett mindre bröllop på en hembygdsgård där i hade buffé från ett cateringföretag. Dricka köpte vi på finlandsfärjan och på systembolaget. Det passade vår budget och vi hade möjlighet att bjuda gästerna på allt hela kvällen, vilket var viktigt för oss.

Så, det blev lite långt, men det var mina tankar.

Svar på tråden "kuvertavgift" för gästerna