• erica1982

Har ingen tärna...=(

Ja som rubriken...Vi ska gifta oss nästa sommar...länge dit men ändå...
    Min sambo har funderat på att ha en bestman, men jag har ingen tärna... =( Jag känner mig så ledsen..
    För man kan väl inte bara ha en bestman å ingen tärna?? Eller...??
    Jag har inte så många kompisar, några gamla som jag tidigare varit nära men som jag nu pga olika aneldningar har kommit ifrån ganska mycket...Vi lever långt ifrån varanndra och har så olika liv.
    Så det är som vi inte har så mycket gemensamt med varanndra längre.
    Några nya, men jag känner att ska jag ha en tärna på mitt bröllop som ska stå där framme med mig vill jag ju att det ska vara nån som man nästan säkert kan säga kommer följa en resten av sitt liv med...
    Kanske verkar lite konstigt, men så känner jag.
    Jag har en storasyster. Vi är inte längre lika tajta som vi var tidigare, men hon vägrar!
    Jag skulle vilja ha henne...men hon vägrar..
    E så ledsen..
    Kan man ha en bestman och vara utan tärna? Det känns pressande att tänka på det över huvudtaget!

• Svar på tråden Har ingen tärna...=(
  • JuliaAmalia

Självklart behöver man inte ha någon tärna! Det ska inte jag ha, men det är bara för att jag inte vill det. Jag tycker att det här med tärna och brudnäbbar och allt känns så amerikanskt och... mycket liksom. Jag vill bara att det ska vara jag och min blivande som går fram till altaret, känns helt rätt för mig. Dock ska jag ha min syster som sitter längst fram och sedan håller buketten under vigselakten osv. Men det är allt.

Men vill du verkligen ha en tärna så är det ju jättetrist att du inte känner att du har någon som är så pass nära. Men kan du inte be din syster att, som jag, bara ha henne längst fram i kyrkan/lokalen så att hon kan hålla buketten osv. Hon kanske inte behöver gå med i själva brudföljet om det är det hon inte vill. Sen kan hon ju vara med och hjälpa dig med andra "tärn-uppgifter" som att följa med till frissan, hjälpa till att klä på osv, men då i egenskap av syster och inte just tärna, så att du känner att du har någon med dig som hjälper och stöttar dig lite. Det kanske kan vara något, ett mellanting liksom.

Hoppas allt ordnar sig i alla fall!

• MallaA

Vad tråkigt att din syster inte vill. Varför, för att hon själv redan är gift? Du kanske kan förklara för henne hur viktigt det känns för dig så kanske hon ändrar sig.

Ett annat allternativ är om du har en kusin som kan vara tärna.

• chachounette

Det finns säkert nån som har skrivit regler för sånt där men jag tycker inte det finns nåt rätt eller fel, det gör väl inget om bara brudgummen har en bestman.

MEN jag tycker du ska prata med din sambo om att du tycker det känns jobbigt. Är det inte superviktigt för honom att ha en bestman så skulle jag tycka att det bästa vore om ni struntade i det helt och hållet. Varken jag eller min blivande ska ha någon bestman/tärna, känns inte så viktigt för oss att någon följer med oss fram till altaret. Å nu får vi all uppmärksamhet för oss själva

• KatjaB

de vänner jag haft hela livet känns som att man växt ifrån varandra litegrann, och en del nya bekantskaper känns lite för "färska" för att jag skulle fråga om de vill vara tärna. Två systrar har jag, o visst hade de säkert ställt upp, men efter att ha klurat lite så valde jag att fråga min kusin som jag lekt med ända sen jag var liten. Vi har fortfarande kontakt, även fast det mest är på telefon eftersom vi bor långt ifrån varandra. Känns helt rätt för mig att ha henne.

Men klart du inte måste ha en tärna om du inte vill det, min sambo vet inte om han ska ha en bestman. Han vet inte vem han ska välja och klurar fram och tillbaka. Tror att han vill ha en, men har ingen direkt given för uppdraget

• Snufflan

Vi hade ingen tärna på vårat bröllop utan bara en bestman och det gick hur bra som helst. Ingen tyckte det var konstigt och han gjorde oxå ett utmärkt jobb med att hålla min bukett när det var dags för ringarna
    Så har du ingen som passar för rollen som tärna strunta i det, bättre det än att välja nån som inte känns helt rätt. Hoppas att allt kommer gå bra nästa sommar, du har mycket roligt att se fram emot.

• passionsblomman

Först och främst så är det väl en marskalk din blivande make ska ha, om han inte kör enligt amerikansk sed.

För det andra ska du väl bara ha en tärna om det underlättar och gör dig glad. Det är ju inget som på något som helst sätt är en förutsättning vare sig för vigsel eller en fantastisk dag.

jag kommer inte att ha någon tärna ifall vi en dag slår till med bröllop.

Vill min sambo ha en marskalk så är det helt ok med mig.

Låt inte sådana detaljer grumla din bägare.

• kikel

Klart du inte måste ha en tärna. Men jag kan förstå om du vill ha en. Du har ingen annan släkting som kan ställa up, Kusin eller något?

• crazynenne

Vi har tvärtom, bara en tärna men ingen best man

• JCM

å, det känns så tråkigt att du är ledsen. En av mina tärnor är en äldre vän och den andra är en nyfunnen. Vi har bara kännt varandra i ca ett år och jag frågade först inte henne. Allteftersom bröllopsplanerna växte fram kändes det konstigt att hon inte var delaktig mer än som gäst och då frågde jag henne om hon ville vara delaktig som min andra tärna. Det jag vill ha sagt är att jag tycker det är helt OK att du inte har ngn men vill du gärna ska du inte bry dig om hur länge ni har kännt varandra. En nyfunnen vän kan ju också finnas kvar länge, förhoppningsvis alltid, i ditt liv.

Svar på tråden Har ingen tärna...=(