• trendig

gå in i kyrkan med sin pappa eller inte?

vad tycker ni om att gå in i kyrkan med sin far och bli "överlämnad"?

är det en amerikansk sed från början eller?

min blivande man vill inte att vi ska se varann innan vigseln och tycker att det skulle vara finare och mer känslosamt att se mig komma in med min far.

jag vet inte riktigt om jag gillar detta än...

hur gör ni?
    vet ni ngt om denna sed? vad det har för "betydelse" eller så?

tack på förhand!!

• Svar på tråden gå in i kyrkan med sin pappa eller inte?
  • JustMeAndMyLove

det finns gott om sånna trådar. Bara leta runt lite :)
    Seden anses påvisa en symbol för tvångsgiftemål.
    Du frun förs in som din fars ägodel till näste man.
    I många länder är det en verklighet att som kvinna inte ha någon som helst makt eller rätt så därför finns det upprörda känslor kring ämnet.

Man kan alltid gå in själv om mannen inte vill se än före ceremonin :)

• Duchess

Kanske din blivande kan gå in med sin mamma, och så står du framme i kyrkan och väntar på honom?

• JustMeAndMyLove

Varför skulle det vara mer passande?
    Eller föredrar du att se män ägda av kvinnor?
    För den sortens femenism är lika sjuk som det femenister slåss mot.

Duchess skrev 2009-10-08 23:15:57 följande:
    Kanske din blivande kan gå in med sin mamma, och så står du framme i kyrkan och väntar på honom?
  • Duchess

I grund och botten tycker jag inte att det är mer passande, men jag tycker samtidigt att det skulle vara intressant om någon valde brudgumsöverlämning istället för den mer vanliga brudöverlämningen.

JustMeAndMyLove skrev 2009-10-08 23:18:18 följande:
    Varför skulle det vara mer passande?Eller föredrar du att se män ägda av kvinnor?För den sortens femenism är lika sjuk som det femenister slåss mot.
  • Hemlig2009

Jag tycker det är finare och mer känslosamt att ses innan vigseln, på tu man hand... Sedan att gå in i kyrkan gemensamt och när alla blickar var på oss, det var det mest romantiska vi har gjort!

• JustMeAndMyLove

Själv tycker jag inte förtryck är det minsta intressant... men jag kan se humorn i det

Duchess skrev 2009-10-08 23:19:19 följande:
    I grund och botten tycker jag inte att det är mer passande, men jag tycker samtidigt att det skulle vara intressant om någon valde brudgumsöverlämning istället för den mer vanliga brudöverlämningen.
  • Duchess

Men det är ju just det som är spännande! Om man föreslår att mannen ska överlämnas så ser det flesta det som ett skämt. Varför är det ett skämt, men inte när kvinnan överlämnas?

JustMeAndMyLove skrev 2009-10-08 23:20:56 följande:
    Själv tycker jag inte förtryck är det minsta intressant... men jag kan se humorn i det
  • J plus A likamed JA

Jag har tänkt fråga pappa om han vill leda mig in i kyrkan, jag tyker det är jättefint. Tycker om min pappa och vill ha hans "välsignelse" och att han verlämnar mig i min blivande mans händer. Har aldrig tänkt tanken på tvångsgifte när jag sett andra bli ledda in i kyrkan av sin pappa.

Jag tycker dessutom om detta symboliskt, man går in som två skilda människor, och påväg ut är man ETT, och följs därför hand i hand ut genom kyrkan.

Tror pappa kommer känna sig hedrad att få leda sin lillflicka genom gången:)

• Duchess

Ska din blivande också ledas in i kyrkan av sin mamma eller pappa?

J plus A likamed JA skrev 2009-10-08 23:24:06 följande:

Jag har tänkt fråga pappa om han vill leda mig in i kyrkan, jag tyker det är jättefint. Tycker om min pappa och vill ha hans "välsignelse" och att han verlämnar mig i min blivande mans händer. Har aldrig tänkt tanken på tvångsgifte när jag sett andra bli ledda in i kyrkan av sin pappa.Jag tycker dessutom om detta symboliskt, man går in som två skilda människor, och påväg ut är man ETT, och följs därför hand i hand ut genom kyrkan.Tror pappa kommer känna sig hedrad att få leda sin lillflicka genom gången:)
Svar på tråden gå in i kyrkan med sin pappa eller inte?