• Lina o Peter

Majssirap ("Corn syrup")...?

Nån som vet om man kan hitta majssirap i Sverige?

Och om "granulated sugar" är samma sak som vanligt strösocker?

Min fråga beror på att jag hittade ett så bra recept på ett slags godis som heter "sea glass candy", som tydligen ska vara tokenkelt att göra. Kul grej tyckte jag, men vet inte om sakerna finns att få tag på överhuvudtaget.

Även måtten är jag lite osäker på... Är en dl samma sak som en "cup"?

www.intimateweddings.com/blog/diy-wedding-favors-make-your-own-sea-glass-candy/

(Jag använde Google Translator för översättning. Helt suveränt, även om grammatiken blir lite galet ibland..)

• Svar på tråden Majssirap ("Corn syrup")...?
  • MV85

Majssirap finns att köpa i vissa mataffärer. Inte alla som tar hem det, men de flesta har det efter min erfarenhet.
    O ja granulated sugar är strösocker

• Lina o Peter

Aha, okej. Får kolla med ICA osv då. Tänkte att man kanske kunde ersätta med vanlig ljus sirap, men googlade och det verkar som de inte alls smakar likadant. (Vilket inte är så konstigt då det är olika källor iofs..) Och ska det va så ska det va. Tack för hjälpen!

• Aleta

Cup och dl är inte alls samma sak. Dessutom är en amerikansk cup och en brittisk cup inte lika stora.

Här finns lite omvandlingstabeller, du kan säkert hitta fler om du googlar lite.
    www.recepten.se/artiklar/maatt_enheter.html
    mdmetric.com/tech/kitchen.htm

Corn syrup är samma sak som glukossirap, det finns i affärerna. Man använder det för att binda vatten och förhindra att sockret kristalliserar sig.

Svar på tråden Majssirap ("Corn syrup")...?