Inlägg från: ona |Visa alla inlägg
  • ona

JUNI 2010 nr 3

Troligtvis får det bli kinaklänning, men kommer att gå som på nålar från det att jag skickar första mailet tills jag får ta på mig klänningen.. Är inte direkt den som har lust att lägga hur mycket pengar som helst på en klänning, men vill ju inte se ut som ett troll i en sovsäck heller..

• ona

O ja, bild har jag. Så det löser sig nog, jag har tre mostrar som är sömmerskor och en kusin som utbildar sig inom området, så det löser sig säkert på ett eller annat sätt ändå. Men jag ska nog ändå fara och prova klänningar "i butik", för jag har ju ännu ingen aning ifall modellen passar på mig. Vet hur jag vill att klänningen ska se ut, men jag vet ju inte hur jag skulle se ut i en sådan klänning, eftersom jag itne har provat någon klänning alls!

(För den som undrar över vad jag har för smak när det gäller klänningar så är det är en Aspera 4167)

• ona

Lina o Peter, jag kommer snart att göra din blogg till min startsida :D

• ona

Jag har för mig att jag har sett en blogg där skaparen gjorde reklam för en massa bröllopsföretag och blev i sin tur sponsrad av dessa för sitt eget bröllop. Då lyckades hon få ihop de saker hon själv önskade till sitt drömbröllop. Så, nog går det säkert att leva på också. Går det att leva på att modeblogga så går det garanterat att leva på att bröllopsblogga!

• ona

Om jag inte redan var "med blivande make" så skulle jag banne mig skaffa mig ett ebaykonto.. :)

• ona

Ifall man inte har plats för hotellnatt i budgeten kan man ju alltid be någon närstående om hjälp med att "mysa till" hemma. Ge hemnyckeln till denna, som städar/ställer i ordning/fixar sköna morgonrockar och tofflor i hotellstandard/fixar frukost... En fin present från någon som kanke inte har råd att lägga ut en massa pengar på en dyr bröllopspresent, kaske?

Jag skulle själv tycka det var skönt att vakna upp i egen säng första dagen som fru, och inte behöva rusa iväg för någon viss utcheckningstid. Men som det ser ut just nu så sover vi i en båt vår första natt :)

• ona

Jag måste bara skriva av mig. Jag är så kär, i min m2b förstås. Idag gick vi på stan och svängde in via Lagerhaus, där han började titta på dekorationer till festen! Och ikväll var vi till en blomaffär då han började titta efter blommor till brudbuketten! I fredags var vi och tittade (prövade) klänningar åt mig, och när jag då hittade "min" klänning (den andra jag prövade) blev han så rörd att han blev helt tårögd. Han bara satt och knäppte kort efter kort... Så nu har vi börjat komma någonvart, har planerat och funderat hela helgen. Men så ska han ju på jobb igen och då händer ju ingenting. Suck. Inte kul att vara (blivande) sjömanshustru...

Men fy vad man känner sig vacker i brudklänning! Jag grät när jag prövade den jag förälskade mig i! Det är ju nästan så att man skulle kunna gifta sig varje vecka.

• ona

Tausen: Precis! För mig fanns inget alternativ än att dela stunden med honom, han ska ju också tycka att jag är fin! Jag sitter ju i provrummet och hökar när han provar kostymer, så :)

Trollia: Ja, jag har förstått från bekanta att det brukar vara blivande frun som bestämmer. Kände också att jag gjorde det (kanske pga att han är på jobb mest hela tiden), men diskuterade det med honom. Då konstaterade vi att vi båda har synpunkter på hur vår dag ska vara, och att det alltså är bäst att planera tillsammans. Det blir så mycket roligare då också. Fast ibland önskar jag att jag fick bestämma allt själv, för då skulle allt vara klart redan :)

• ona

Ja, jag är jätteglad att han vill vara med. Det känns som att det kommer bli VÅR dag istället för min.. Fast han är sådan som person, vill vara med och vara delaktig. Han skulle jättegärna följa med mig på mina föreläsningar och seminarier på universitetet, men där är det jag som stoppar då jag vet att han skulle bli uttråkad! Vi älskar dessutom att göra saker tillsammans, eftersom vi oftast är ifrån varandra, coh då blir det ju en naturlig sak att planera allt tilsammans.

Vi köpte inte klänningen, eftersom jag inte kunde bestämma mig om den skulle vara ivory eller vit. Skulle jag ha vit måste jag beställa, och det tar fyra månader.. Sedan är jag inte helt säker. Den var ju jättefin och så, men när man kan få en kinaklänning uppsydd en aning billigare, så... Funderar, funderar...

• ona

Jag ville inte ta av mig klänningen, tyckte vi kunde åka till närmaste kyrka och bara köra igång! Jag har aldrig känt mig så vacker. Det är ju så speciellt. Hoppas, hoppas du får din innan julen då! Fast du lär väl itne heller vilja ta den av dig då... Lika bra för mig att vänta, annars skulle jag nöta ut den..

Vi kommer att gifta oss i en 1300-talskyrka i den åländska skärgården, eftersom vi båda är från Åland (Finland). Så det blir skärgårdsbröllop för vår del!

• ona

Vad många junibröllop det börjar bli! Kul att ha flera som man delar dag med, får hålla tummarna att vädergudarna är på bra humör hela juni bara. Idag har min fästman fixat vår transport från kyrkan, och för att det ska fungera vill man ju helst itne att det blåser storm och ösregnar..

• ona

Vi ska åka båt från kyrkan, har brudskålen på bryggan intill kyrkan (inte kul med regn), åker iväg med båten och tar våra bilder och sedan till festlokalen. Hoppas vi. Det är visserligen en båt modell större, så man kan ju alltid sitta inne. Men ja. Huvudsaken är ju ändå att man gifter sig med rätt person.

Fast uppehåll och en liten solglimt skulle ju inte skada...

• ona

Lina: vad mysigt med bilen! Jag tycker det är en fin idé att ha något sådant inslag när man gifter sig. Att det inte bara är en speciell och annorlunda dag, utan att man liksom "knyter ihop säcken", två liv blir ett gemensamt (även om det varit det ett tag redan) och så.

Det blir ju jättefina (eller gulliga kanske är det rätta ordet) bilder ifall man pussas under ett paraply, och detdär paraplyet var ju inte helt fel. Själv hade jag gärna stått i vatten under fotograferingen, med tanke på vårt tema. Men det kanske blir lite överkurs. Vatten, vatten, vatten, liksom.

En helt annan sak. Färg på klänningen. Jag har problem. Vitt eller ivory, fördelar och nackdelar med färgerna. Vad har ni valt, eller vad tänker ni välja? Hur fungerar det emd en ivoryklänning till vita dukar, eller en vit klänning till gula tänder? Jag blir tokig.

• ona

Det kanske går att kapa skärgårdsön som vi ska gifta oss på undertill, liksom skära av under markytan, och flytta den till Grekland..

Det låter spännande med Grekland, hur kommer det sig att ni gifter er där?

• ona

Jaa, väldigt tyst här, och tystast av oss alla är väl lilla jag som hållit mig i bakgrunden. Min mamma är ju sjuk, och det har bara blivit sämre, så min energi ligger just nu på att resa fram och tillbaka till henne och att orka med skolan och julfix och sådant. Ibland får jag panik, ibland känns det som att allt löser sig småningom. Upp och ner, som en berg- och dalbana.

Martinaa: Det är roligt när man hittar saker till bröllopet sådär! Bara att passa på när det finns! Såg själv glas på Ikea idag som skulle passa till vårt tema, men köpte inget av någon konstig anledning..

Tausen: Underbar klänning! Du fullkomligt strålar i den! Så ska en klänning vara!

Ellabay: Ja, det gäller att passa på nu, jag tänkte i liknande banor, eller att lösa in guld nu och få pengar och spara dem tills guldpriset gått ner (=billigare ring). Fast då kan man ju bli blåst på konfekten ifall guldpriset stiger ytterligare..

Bettertogether: Exakt! Bröllopsplanering/BT-häng och julfix är ingen lyckad kombination, iaf inte för mig. Vi har ju hela våren på oss!

Nej, vad tusan gör jag vaken nu, jag skulle ju lagt mig för länge sedan. Energi mitt i natten, som vanligt. Värre att hålla sig vaken på seminariet imorgon bara.. :)

• ona

April 99: Tack, det värmer, även om jag själv i princip gett upp hoppet om att hon blir det. Men vi får en fin jul tilsammans i alla fall, och så får vi se hur det blir sedan. Hon är själv inställd på att vara med vid bröllopet, men eftersom läkarna inte kan göra så mycket mer så vågar inte jag hoppas längre. Och det spelar egentligen ingen större roll för mig, hur illa det än låter, för hon kommer alltid finnas med i mitt hjärta ändå. Jag vill inte att hon ska lida mer, jag älskar henne så mycket. Mirakel kan ske, men.. Det gör så ont ibland bara.

• ona

Kribban: Vi gifter oss också på Åland den 5/6!

Svar på tråden JUNI 2010 nr 3