Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

Resa mera

Här samlas vi som gillar att upptäcka världen om det så är en övernattning på Västkusten eller safari i Namibia.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Upp och ned, hit och dit: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2989098-3.ht...
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html
    Nästa anhalt: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.html
    Go to gate www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3484455.html

• Svar på tråden Resa mera
  • Lapinette

Var inne på den gamla tråden för att samla ned info om Berlin samt E11a's underbara Namibia resa (den ligger nu i min Namibia map ) och insåg att den gamla tråden var nedstängd.

• Lapinette

Ab fab - berätta vad du tyckte är lite sugen på att se den.

Själv har jag faktiskt tjuvkikat lite på Berlin och skrivit ned de tips som nämndes här för en månad sedan. Vet att jag ska dit med öppet sinne och bara följa med men OM någon frågar så kan jag ju komma med lite förslag .

• Lapinette

Restauranger Berlin

Grill Royal www.grillroyal.de/
    (bra grill, "for the beautiful people", skojig stamning och suveran vinlista)

Hotell de Rome www.hotelderome.com/
    Perfekt for en apero innan Grill Royal ar baren pa Hotell de Rome; ett fantastiskt hotell med gudomliga cocktails.

Borchard - Institution ( runt hornet fran Fichers Fritz) brasseri-stuk, god mat men ibland ojamn service, bland dom mest kanda restaurangerna i Berlin)

Osteria - Kurfuerstendamm - Skaldjur och fisk; jattegott, bra pris, typisk "ostron-bar-restaurang-stuk"

Alpenstueck cgi.alpenstueck.de
    - mitte - fantastisk wienerscnitzel, cool publik, bra pris

Paris Bar www.parisbar.net
    - middag serveras fram till 02.00, perfekt efter teater el dyl, god entrecote, typisk fransk brasseri

Bocca di Bacco www.boccadibacco.de
    - Freidrichstrasse - fantastisk Italienare, prislage dyr

Kuchi www.kuchi.de
    - Bleibtreustrasse - suveran Japansk mat, japansk Kuchi-grill, dvs har ej sushi, prislage: mellan-dyr

Alla guidebocker over Berlin rekommenderar Mr Vong - Indonesiskt som ar en superbra lunch-restaurang men ganska stokig och cafeteria-stil med langbord sa inget jag skulle rekommendera for middag.

--------------

Lovade ju att återkomma med lite Berlin-intryck. Vi var i Berlin helgen 25-28/9 och hade verkligen supertur med vädret. Soligt och varmt två av tre dagar. Lördagen var det mulet, men ändå ok temperatur. Vi kom ned på fredagförmiddag och åkte direkt till hotellet (Circus Hotel) som var väldigt trevligt (öppnade för ett knappt år sedan), med bra frukost och miljöinriktning. Hotellet låg i utkanten av Mitte, vid Rosenthaler Platz med t-banestation precis utanför dörren. Perfekt läge! Vi bytte om och tog oss sedan till Fischers Fritz (Berlins enda tvåstjärniga restaurang) för trerätterslunch. Omdöme, bra men inte superbra. Hade inte varit tvåstjärnigt i Sverige kändes det som. Men bra service, helt ok mat och vin. Eftermiddagen spenderades flanderandes mot Brandenburger Tor och sedan på Unter den Linden och tillbaka mot hotellet.

Vi var väldigt trötta på kvällen så det blev en enkel middag med Döner Kebap (vilket var otroligt gott för att vara kebab) och lite utflykt i Berlinkvällen. Lördagen blev stora sightseeingdagen med en tripp till East Side gallery och sedan besök på Judiska museet och museet vid Checkpoint Charlie. Tyvärr var museerna nästan FÖR informativa med massa text på tavlor, vilket gjorde att man blev ganska trött till slut. Men jag gillade ändå judiska museet mer tror jag. Kvällen spenderades på Grill Royal efter tips från MlleM här på tråden. Det var verkligen ett populärt stället och även om personalen inte var jättebra på engelska (och min skoltyska inte var på topp) så lyckades vi beställa både goda drinkar, gott vin och bra mat. Fick nog den största creme brulen någonsin (en hel djuptallrik)! Mycket trevligt och gott! På söndagen var det toppenfint väder och vi spenderade den bland annat på Berlin Zoo och med goda glassar på uteserveringarna vid Potsdamer Platz. Mitt bestående intryck av Berlin är att det känns väldigt konstnärligt, på ett äkta sätt. Vet inte om vi kommer att åka tillbaka de närmaste åren, då ingen av oss fick riktigt samma känsla för staden som vi fått för ex. NY och Paris. Men vi hade en supermysig weekend och det var väl värt besöket.

• Lapinette

Ab fab - jag är riktigt stolt över mig själv! Jag som annars alltid palnerar in i förbannelse och kollar upp allt man ska se och göra ... ska nu bara glida med i Berlin .

• Lapinette

Ingen aning ... har dock hört talas om detta fast jag vet inte om det är i Berlin. Få man även hacklappar eller ikläds man i platssäckar? Tänkte bara på hur mycket jag spiller även när jag ser.

• Lapinette
    jag måste säga att jag tycker att äta en god middag innebär att uppfylla alla sinnen så jag tror inte att det där med mörkerätning är något för mig ... även om jag bortser ifrån att jag troligen skulle kladda ned mig.
  • Lapinette

Tillbaka efter helg i Berlin. Otur med väder och förkylning ... samt att makens kort var spärrat men i övrigt var det bra .

Vi bodde på öst-sidan och vi ägnade mest tid där. Första dagen då det regnade besökte vi DDR museet och Pergamon. Pergamon museet var helt otroligt med bl a Babylons portar (blå) och massor med grekiska skulpturer. På kvällen hade svägerskan letat upp en afrikansk restaurang som låg i ett bartätt område på östsidan. Supermysig restaurang, jättegod mat och så himla billigt!

På lördagen ville jag och maken inte gå på fler museum och la upp som önskemål att få komma över till väst. Vi besökte Brandenburger Tor och riksdagshuset och promenerade sedan ned till Potsdamer. Därefter slipprades gruppen upp för de som ville gå på museum eller ej. Vi promenerade vidare mot väst och Kurfürstendamm. Hamnade lite snett och fick se Berlins prostitution. Ganska så ofarligt dagstid men en syn som man inte är så van vid som svensk. Det blev ett besök på KaDeWe där även gruppen slöts upp igen uppe i restaurangen. Vi ville äta på Boccadibaccio men det var tyvärr fullt utan istället blev det något helt annat - koreanskt eftersom vi suktade efter bibimbap. Inte så charmig restaurang, i rätt skumma kvarter men maten var god.

Idag så skulle vi börja vår resa hemåt ganska så tidigt så vi gjorde bara ett kort stopp på Checkpoint Charlie (som inte var mycket att se) och sen promenerade vi tillbaka till hotellet.

Summa sumarum om Berlin. Grått, ganska så grått och trist, ingen charm men jag känner att vi borde ge stan ett nytt försök då förutsättningarna (dåligt väder + en jäkla förkylning) inte var de bästa.

• Lapinette

E11a - jag skulle nog ändå rösta för Medelhavet (efter en regnig helg i Berlin) fast mys framför brasan låter också trevligt. Själv är jag sugen på att åka ned till Småland efter att ha läst en artikel i DI om restaurang som de gav superrecension till - www.pmrestauranger.se/start.html. Tänkte att det kunde kombineras med ett besök i glasriket. Tyvärr får nog denna helg vänta tills våren då vi inte har vinterdäck och man vet ju aldrig från en dag till en annan om det helt plötsligt kommer snö.

Jag och frugan - USA är stooooort så det beror nog lite på vad ni är ute efter. Vi är flera här inne som har varit i Kalifornien. Själva var vi där i somras och bilade runt i dryga 2 veckor vilket jag varmt kan rekommendera.

• Lapinette

Tror man bör dela upp USA på flera resor eller ta flera månaders semester.

Som sagt vi var enbart i Kalifornien och hann under dessa 16 dagar besöka San Francisco, Yosemite, Bodie, San Diego, Los Angeles, vindistriktet precis ovanför Santa Barbara, Carmel och slutligen Napa Valley. Vi kände att vi gärna hade lagt ytterligare några dagar på vår resa och då hade det blivit en till natt i Yosemite (det var det bästa på hela resan!), en natt i Los Angeles (alldeles för stort att greppa på 2 dagar) och så en natt i Santa Barbara (där vi endast stannade för lunch).

Svar på tråden Resa mera