• E11a

Resa mera

Är sugen på en långhelg i slutet av November. Några tips?
    Är inte sugen på någon storstad eller Morocco. Lugn och ro gäller (har varit i NYC och Paris redan i år och bor i London så det räcker bra).
    Det är kallt, regnigt och räligt i Europa så års. Vad kan man hitta på. "Go all out" när det gäller novemberrusket och typ åka till Skottland ta med vandrarkängor, gore-tex outfit och trotsa klimaten med långa blåsiga promenader för att sedan belöna sig med att mysa framför stor brasa med gott vin (whiskey ska det väl egentligen vara) och god middag..... eller satsa på att man kan få någa dagar sista sommar känsla vid medelhavet? Var vid Amalfikusten en vecka förra året och fick drygt halva veckan sommar och höst de sista dagarna.

Lutar nog kanske mot Skottland alternativet..... blir mörkt så tidigt på kvällarna. Är också på något vis bäst om man har planerat för regn och rusk så blir det bara en trevlig överraskning om det blir fint.

• E11a

Namibia gav mersmak!

Funderar på att nästa år hyra en 4x4 i Windhoek igen men åka österut genom Kalahariöknen upp genom Botswana och avsluta i Zambia.

Eller så har jag länge fnulat på Patagonien. Bara så attans långt att ta sig dit! Vill inte spendera för mycke tid på att resa.

• E11a

Det blir en november långhele i Wales! Efter Namibia får det bli det motsatta. Kommer säkert regna en del. Ser fram emot vandring i Brecon med full goretex mundering för att belöna sig med att sippa champange framför brasan efteråt och äta en riktigt god middag. Vi ska bo på The Drawing Romm som fått jättebra reviews.

www.the-drawing-room.co.uk/index2.html

Brukar kolla på Mr & Mrs Smith. De är bara någr autvalda hotell och de beskriver så bra.
    www.mrandmrssmith.com/luxury-hotels/united-kingdom/wales/the-drawing-room/

• E11a

Man hittar så bra deals i november. The Drawing Room har "tre nätter för priset av två" hela oktober och november.

• E11a

En äldre släkting till mig vill fira födelsedag med släkt/vänner "på lokal". Jag har i ett svagt ögonblick lovat att hjälpa till med arrangemanget. Men inser att jag inte har någon koll alls i Stockholm längre. Någon som har något tips på ställen?

Kravlista:
    - 20-30 gäster så vore trevligt att kunna sitta lite avskilt
    - Nära tunnelbana så folk kan ta sig dit lätt
    - Det är den äldre generationen så typ sushi går bort
    - Ganska snäv budge. Trevligt och enkelt!

Det jag ser framför mig är "mysiga lilla kvarter grek-resturangen" fixar buffe eller en färdig 3 rätters meny. Max några hundralappar per skalle. Inte Ulriksdal eller Stallmästargården - skulle vara lite över deras budget och inte riktigt deras stil.

Några tips?

• E11a

Tusen tack för tipset. Ska jag kolla upp. Ja det är ju en lördag i januari som gäller så det börjar bli lite brådis.

Wales gäller nästa helg. Ser supermycket fram emot 3 nätter på mysigt hotell. Hoppas att det blir vackert väder så vi kan vandra lite. Annars funkar bok framför brasan ganska bra det med.

Har köpt ett nytt favoritvin 2006 ?Jadis? från Faugeres, Languedoc. Provade en flaska i veckan och det var superbra men kommer inte må dåligt av att ligga en 2-3 år till.... om vi kan låta bli dom.

Härligt det låter med solsken.
    Vi ska få skurar här i London i helgen men jag ska shoppa har jag bestämt mig för. TYcker oftast att det inte är särskilt kul.... inte om man måste ha en särskild grej. Har lite fester framöver där jag skulle behöva den där snygga "lilla svarta" som passar till allt. Problemet är att jag inte har någon sådan "lilla svarta". Jag ska prova Selfridges, dom har faktiskt ett himla stort utbud där. Borde kunna hitta något utan att springa runt för mycket.

• E11a

Sen har jag varit lite sverigesugen på senaste tiden. Har bokat julbord på Ulriksdal när vi kommer hem till jul. Känns både väldigt juligt och svenskt. Vi hinner faktiskt studsa en helg i Stockholm helgen efter Wales innan vi åker över för jul.
    Blir ett himla flängande med både andra advent, en vecka i jul och en helg i början av januari i Svedala. Sen är det dags att börja tänka på skidåkning. Blev av olika anledningar inte av förra året (synd det var bra snö i Alperna). Jag saknar skidåkningen i Lake Tahoe i mitt kära California och skulle vilja ta med maken dit någon gång. Men det är för lång resa och för mycket jet-lag för en veckas skidor. Vi kommer boka skidor nära inpå när vi vet var det finns bra snö. Jag gillar Andermatt och kan tänka mig det igen medan maken är lite inne på Italien i år. Med åren så blir annat än skidåkningen också viktigt. Vil gärna bo mysigt och ha bra mat också. Phu.... man börjar bli gammal. Sova på golvet 10 pers i en stuga för 5 pers i en vecka för att få åka skidor är liksom inte ett alternativ längre .

Apropå äldre. Maken blir 40 om drygt ett år. Ska jag fixa en "holiday of a lifetime" överraskning åt honom? Det är kanske då vi skulle göra Patagonien. Han gillar semestrar när han får ha gore-tex och stegjärn. Hotell Remota (www.remota.cl/) eller någon liknade destination. Han var också eld och lågor efter Namibia (jag med!) och vi vill köra Kalahri up genom Botzwana till the Zambezi nästa gång.

Fast frågan är om jag verkligen gör det för honom, om ni förstår vad jag menar? Jag vill ju så gärna själv.

• E11a

Tack Ab fab!!
    Ja det kanske blir Patagonien. Lång resa men lite jet-lag på våran vinter (jag vet jag är besatt av jet-lag tycker det är så trist på semestern).

Det blir nog Remota eller Explora. Verkar bra tycker jag!
    www.explora.com/

• E11a

Nästa vinter tror jag det skulle bli Patagonien.
    Nu gäller Wales en långhelg, 3 resor till Sverige inom loppet av 1,5 månad. Sen skidor kanske i Feb/Mars.

Mycket jag vill göra men känner mig själv lite inne på "favorit i repris". Skulle vilja göra de delar av Island vi inte hann med sist. Sen var hela den här Landrover prylen i Afrika så kul att vi vill köra Botswana bums.

Jag har också sneglat lite västerut. Canada eller de stora Nationalparkerna i USA.

Vi måste ta vårat "gap year" snart!

• E11a

Har precis varit i Stockholm över helgen och är nu hema i London igen. Mrs B - Jag flyger nästan alltid BA, tycker om är helt klart bäst på den rutten. Många avgångar och bäst service för tex mängd handbagage som jag tycker är viktigt eftersom jag oftast flyger korta "handbagage resor". Kolla www.britishairways.com/travel/home/public/en_gb

• E11a

Lapinette - er resa låter perfekt! En vecka sol värme och god mat. Kan knappast bli bättre. Var i Thailand åker ni? Vilket flygbolag?

• E11a

Vad bra Lapinette. Korsika ligger högt upp på min lista också så du får berätta vad du kommer fram till!

• E11a

Var i NYC i påskas. Bodde vid Washington Square. Superbra läge. Midtown är trist.

Bra Mexicanare
    www.cabritonyc.com/

Diner som absolut är värt omvägen till upper east side
    www.lexingtoncandyshop.net/

Katz är lite turistigt förståss men inget jagar undan jetlagen som en corned beef bagle med mycket pickles 
    www.katzdeli.com/

Stor brunch på Balthazar förståss men boka innan!!
    www.balthazarny.com/

Sen finns alla top end resturanger för middag men där är utbudet så oändligt stort.

• E11a

Gsnosen - låter härligt!
    Klart ni ska till Namibia härnäst vi tyckte det var TOPPEN!

Svar på tråden Resa mera