Inlägg från: Lapinette |Visa alla inlägg
  • Lapinette

Resa mera

Flodbåt till Greenwich låter trevligt och något som jag inte gjort. Ska googla och ge som förslag.

Mrs B - vi åkte mycket till Idre när jag var typ 13-15 år. Där har de varierande backar och stugor att hyra. Klädväg så skulle jag säga - underställ, bra sockor, vantar, mössa, byxor och jacka.

• Lapinette

Maken verkar ha tråkigt på jobbet för han länkar musikaler och restauranger till mig i New York. Har ni några tips så tar jag tacksamt emot. Gällande musikal så tvekar jag mellan Mamma Mia, Burn the Floor och Wicked.

• Lapinette

nenne - lite NY tips kanske? Vad MÅSTE vi se och göra som förstagångsbesökare? Nu är det ju inte jag som ska planera denna helg men jag kan ju alltid komma med lite tips och idéer till maken (som säkert blir upprörd but who cares ).

• Lapinette

By the way ... åker till London precis innan NY dvs Kristihimmel ska vi vara i London med svärmor och makens bror + fru. Kommer hem söndag kväll, jobbar måndag och tisdag och sen drar vi till NY. Kanske inte den bästa planeringen men vad fasen jag tyckte det var så skoj att dra iväg på självaste födelsedagen så jag/vi får stå ut.

• Lapinette

nenne - helikoptertur har jag nämnt för maken men det skadar ju inte att repetera . Och visst kommer det att bli så ... först upp och först till sängs, minns hur det var i SF i somras. Händer liksom annars aldrig att jag och maken står utanför och väntar på att affärerna ska öppna .

• Lapinette

På tal om jetlag - i natt (tredje natten hemma) sov jag hela natten . I måndags och tisdags vaknade både jag och maken vid 5.30-tiden och kunde omöjligt somna om. Har dock lyckats hålla mig vaken varje kväll. Det är väl 6 timmars skillnad mellan NY och Stockholm (precis som Thailand)?

• Lapinette

nenne - SF är nio timmar och första kvällen hade optimisten (moi) beställt bord till en toppenrestaurang kl 20.00 på kvällen. När klockan var 18.00 sov vi!

• Lapinette

Så maken undrade igår om det var någon idé för honom att boka en restaurang på min födelsedag. Jag sa, ja om du bokar tidigt för sov vi 18.00 i SF borde vi klara att vara vakna till 21.00 i NY.

• Lapinette

Miss Moneypenny - har du någon bra hemsida eller namn till företaget som ni bokade helikopterturen hos?

• Lapinette

Miss Moneypenny - tack för superbra tips! Ska ge dem till maken.

• Lapinette

Tar tacksamt emot alla tips som är trevliga, goda och bra !

• Lapinette

Ahhh... supertack för tipsen Miss Moneypenny och Ab fab! Tipsen är helt i vår smak och visst maken älskar kött och skulle absolut kunna äta det varje dag om han bara fick.

• Lapinette

Här kommer min reseberättelse från Bryssel (som är ca 2 år gammal).

Vi anlände en fredagskväll och hade läst oss till att tåget funkade jättebra in till stan från flygplatsen. Det var bara det att vi hade stämt träff med makens bror + fru på hotellet och efter att ha betalat tågbiljetten så missade vi precis ett tåg, nästa var om 30 minuter?vilket skulle innebära att vi skulle komma för sent till hotellet. Min man bad om att få ändra tågbiljetten till returbiljetter till flygplatsen istället och sen sprang vi hela vägen tillbaka för att ställa oss i en lång taxikö. Väl i en taxi så fick vi en otroligt kunnig och trevlig man som visade oss alla sevärdheter vi passerade på vägen till hotellet.

Vårt hotell låg vid Place Sainte Cathrine och bestod av rum med olika teman. Vi fick rum Kongo vilket innebar myggnät över sängen, djurhud på dörren, palmer ritade i taket i badrummet och en elefant över badrumsdörren. För att hitta rummet så stod det träskyltar med de olika destinationernas namn och antal fotsteg till varje rum och på rumsdörren stod inga nummer utan något som var specifikt för landet. Vill ni kika lite mer så finner ni länken till hotellet här: www.brusselswelcomehotel.com/

Place Sainte Catherine där hotellet låg är känt för sina fiskrestauranger så efter att ha ?överraskat? makens bror (som inte visst att vi skulle vara där) så gick vi bara runt kvarteret och åt moulles marinées med pommes. Så belgiskt det kan bli!

På lördagen gav vi oss ut på stan, från Place Sainte Catherine är det inte långt in till de centrala delarna och Grande Place, det stora torget med de vackra, gamla husen. Efter Grande Place gick vi vidare till Manneken-Pis. En sägen säger att han räddade staden från att brinna ned genom att kissa på en eldsvåda men egentligen vet nog ingen varför denna lilla nakna, kissande pojke är så känd.

Nåja, efter Manneken-Pis gick vi genom hela centrala Belgien, över marknader, genom vackra arkader etc bort till museet med tecknade serier. Självfallet fanns det en massa om Tintin men även en massa andra serier. Gick omkring där rätt länge och läste historierna bakom och om författarna. Sen blev det en god lunch på ett av stadens brasserier. Efter lunchen tog vi en promenad till Park van Bryssel. Satt där i parken och lyssnade på ett gäng som spelade salsamusik och gick sedan förbi slottet innan vi vandrade nedåt mot stan igen. Var tillbaka på hotellet vid 17.30-tiden och hade då gått sedan 10.00 på morgonen. Var fullkomligt död så jag störtade i säng och sov i en timma. På kvällen hade vi bokat en annan restaurang som låg i närheten av vårt hotell. En litet, mysig bistro som också hade typiskt belgisk mat. Vi tog allihop olika rätter lagade med öl. Jag åt en slags gryta med öl i?fast självfallet drack jag gott, franskt rött vin till. Promenerade sedan runt och såg Bryssel ?by night?. Hamnade i några kvarter, tror det var vid Place st Gery, där det fanns massor med uteserveringar. Jättemysigt att se folk sitta ute fast det var i mitten av oktober.

På söndagen var det dags att promenera igen (tack och lov hade jag packat ned gympadojjorna). Denna gång gick vi upp till Place du grand Sablon där det var marknad. Runt om det området ligger de förnämsta chokladbutikerna. Promenerade vidare till Place Poelaert som ligger framför Justitieparlamentet. Därifrån var det en underbar utsikt över staden. Tog en hiss ned och gick i supermysiga kvarter med uteserveringar, lite bohemiskt stil, tills vi kom till ytterligare en marknad, Place du jeu. Sen var det dags att åka hem. Denna gång tog vi både t-banan (för första gången under hela helgen) och tåget tillbaka till flygplatsen.

Svar på tråden Resa mera