• Chamomilla

    Hur tolkar du denna inbjudan?

    I början av december skickar vi ut våra inbjudningar till vår bröllopsdag. Vi gör det hela lite på vårt egna sätt vilket innebär att det bara är våra respektive föräldrar och de vi valt som vittnen som närvarar vid själva ceremonin. Brudgummens föräldrar är skilda men deras respektive är inte välkomna att delta vid den ceremonin.

    Detta är alltså den inbjudan som ska ut till de övriga som vi vill ska fira kvällen med oss. Hur tolkar du inbjudan? Vi vill absolut inte signalera en formell middag då det är tapas som bjuds på restaurangen.

    Lördagen den 10/02-2010 blir vi herr och fru
    Det vi önskar oss är att kunna fira vår allra första bröllopsdag tillsammans med våra närmaste!
    Därför bjuder vi samma kväll på middag på en av våra favorit restauranger

    Plats: Restaurang XX
    Tid: kl.XX.XX
    Klädsel: ...

    O.S.A 2010-01-10

    Borgerlig vigsel äger rum privat tidigare under dagen

    Och vad ska vi egentligen skriva vid klädsel? Den generella koden Kavaj känns ändå för uppklätt, vi vill bara att folk ska komma så som dom brukar vara klädda när de går på restaurang?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-15 20:39
    Efter kloka råd ser inbjudan nu ut så här:

    Lördagen den 20/02-2010 blir vi herr och fru
    Det vi önskar oss är att kunna fira vår allra första dag som gifta tillsammans med våra närmaste!
    Därför bjuder vi samma kväll på middag på en av våra favoritrestauranger

    Plats: Restaurang XX
    Tid: kl.XX.XX
    Klädsel: ...

    O.S.A 2010-01-10

    Borgerlig vigsel äger rum tidigare under dagen

  • Svar på tråden Hur tolkar du denna inbjudan?
  • Chamomilla
    sofia10 skrev 2009-10-15 13:55:36 följande:
    Först och främst undrar jag varför ni inte bjuder föräldrarnas respektive?
    Det har väl iofs inte så mycket med det hela att göra.

    Men iaf, det beror på att situationen mellan brudgummens föräldrar och deras respektive är minst sagt "ansträngd" och den sinnesstämningen vill vi inte ha under ceremonin.
  • Chamomilla

    Alltså - bara för att undvika missförstånd

    Brudgummens föräldrar är varmt välkomna på middagen under kvällen, det är endast under själva ceremonin som vi bara vill ha våra föräldrar och våra vittnen närvarande

  • Chamomilla
    sofia10 skrev 2009-10-15 14:04:27 följande:
    Då förstår jag verkligen att ni gör så Jag tyceker inbjudan låter perfekt!
    Tack så hemskt mycket :)
  • Chamomilla
    Luring skrev 2009-10-15 14:38:00 följande:
    Tycker inbjudan låter jättebra. Vi skrev klädsel: Trevlig och bekväm på våra inbjudningar, ett alternativ?
    Åh! Ett klockrent uttryck!
    Det kommer vi nog att låna :)
  • Chamomilla
    Imma skrev 2009-10-15 15:14:44 följande:
    Jag tycker att det är tydligt. Dock är jag allergisk mot särskrivningar och tycker naturligtvis att du ska skriva "favoritrestauranger" och inget annat.
    Du har så rätt :)
  • Chamomilla
    Fårävvör skrev 2009-10-15 15:58:05 följande:
    Jag blir bara lite konfunderad över uttrycket "första bröllopsdag". I mina öron låter det då som att ni redan är gifta och ska fira 1-årig bröllopsdag, inte att ni bjuder in till vigsel och middag (vilken jag förstod sen att det handlar om)
    Fast det är ju vår bröllopsdag, vår allra första dag som gifta?
    Jag förstår att det är något som utomstående kan reagera på men våra respektive familjer kommer förstå vad vi menar
  • Chamomilla

    Ang. Middag respektive Tapas

    Iom att våra morföräldrar ska vara med är det inte aktuellt att skriva Tapas då det ordet inte har en innebörd för dem. Att skriva middag är lagom neutralt tycker vi, det signalerar ju egentligen vare sig 3-rätters eller mosbricka :)

  • Chamomilla
    Fårävvör skrev 2009-10-16 08:18:20 följande:
    Ok, jag ser det nog snarare som att ens första bröllopsdag är ett år efter vigseln när man firar sitt första år som gifta... Som att ens 5-åriga bröllopsdag är fem år efter vigseln, inte fyra. Men jag kan ha fel!
    Det är nog det traditionella sättet att se det på :)
    Men vi väljer att se det som vår första bröllopsdag.
  • Chamomilla
    Aleta skrev 2009-10-16 08:53:30 följande:
    Jag tycker absolut att ni ska ha med något om att vigseln inte är för alla. Folk har oerhört lätt för att missförstå. Jag antar att ni pratar med föräldrarnas respektive innan så att de vet att det bara är föräldrarna som ska komma på vigseln.Jag skulle tolka det som en fin middag i och med att det är bröllop och restaurang. Kanske namnet på restaurangen avslöjar lite? Sedan kan ni ju prata med gästerna också, de ska ju svara osv. och då kan ni nämna att det är en tapasrestaurang.Så här kan ni skriva om vigseln."Borgerlig vigsel sker med närmaste familjen tidigare under dagen"
    Tack för tipsen!
    Vår tanke är att vi ringer våra respektive föräldrar och säger att vi önskar att de är med vid cermonin. Då har vi chans att säga att det "bara" är dem vi önskar ha med.
    Och absolut, namnet restaurangen säger en hel del :)
Svar på tråden Hur tolkar du denna inbjudan?