Greklandsexpert sökes!
har varit på åtminstone 7 olika öar i grekland vad jag kan komma på.
Jag håller med Cackis om att Amorgos är en favorit. Så genuint grekisk på något sätt. Inte paradisstränderna direkt men det är något visst med Amorgos ändå. Filmen "det stora blå" spelades in där och jag har aldrig sett blåare hav än i amorgos. Inte så väldigt turistigt som t ex Kreta.
Undvik partyställen som nämnt ovan. Var en gång på Hersonisos på Kreta, usch!
Santorini är vackert med vacker utsikt men otroligt exploaterat, varannan butik är en smyckesaffär och det är gott om lyxkryssare precis utanför och mycket amerikanska turister. Dit skulle jag inte vilja åka tillbaka, känns inte som att det är så mycket "grekisk" känsla kvar.
Naxos är också jättefint. Gyllene sandstränder, det finns saker att göra men det är inte sådär hysteriskt turistiskt. Oftast brukar man flyga till Santorini och sen åka båt till Naxos. Då får man ju se lite av Santorini på köpet.
Om du inboxar mig din e-post kan jag skicka lite bilder om du vill.
Jag håller också med om att kalimera.nu är en bra hjälp för att hitta pärlor i Grekland.
Jag har grekiska vänner som tipsat om ön Milos, där jag själv inte har varit ännu. De säger att den är väldigt fin och inte så mycket utländska turister utan mer grekernas "egen" paradisö, så den ska nog vi prova nästa gång.
Lycka till!