Inlägg från: Det stora Blå |Visa alla inlägg
  • Det stora Blå

Greklandsexpert sökes!

Jag skulle föreslå Kreta, antingen Makrigialos på södra Kreta eller Geogoupoli på östra Kreta, båda ställena extra barnvänliga. Även Rethymnon.
    Och även Samos är ok för barn.
    Vissa resmål i Grekland kan ha blåsigt väder = höga vågor, och inte ha så långgrunda stränder, ev. oxå med klapperstenstrand.
    Barn gillar ju eg. mest pool, så då är i princip alla resmål ok.

• Det stora Blå

Vissa platser i Grekland har en hög andel (inte sällan berusat exalterade) ungdomar under högsäsong (juni--augusti) t ex platserna Hersonissos och Malia på Kreta, ön Zakynthos, ön Kos, och kanske några fler öar. Men, det är helt ok där under andra perioder, maj och september t ex.
    Santorini är en vacker ö (och dyr) med svart lavasand, något för bröllopspar, men kanske inte för barn.
    Naxos (nära Santorini) har fina barnvänliga stränder.
    Lyxhotell hittar ni många i Elounda på Kreta.

• Det stora Blå

"BrudSeptember10"
    Det brukar gå resor till södra Grekland (Kreta)under hela oktober.
    Vädret varierar år från år som på andra ställen, men om det är molnfritt och solen skiner blir det som en svensk varn och skön sommar på dagen. En kofta eller jacka behövs vanligtvis på kvällen i oktober. Vattnet är betydligt varmare i oktober än i maj.

• Det stora Blå

Båtluffa med två små barn första gången man är i Grekland kan vara jobbigt, därför tycker jag nog att de mer "unika" öarna typ Amorgos, Milos, etc., kan uteslutas.

Ett både genuint, billigt, barnvänligt ställe (som jag glömt bort att nämna i tidigare inlägg) är THASSOS.
    Dit kan Sara V. med familj verkligen rekommenderas att resa. Dit går även enkel charter dessutom.

• Det stora Blå

Insektsperioderna är säsongsbetonade i Grekland precis som i Sverige. Mygg på försommaren (maj - juni) och getingar på hösten (augusti-september). Är också olika från plats till plats, och från år till år.

Svar på tråden Greklandsexpert sökes!