• AndLisa

Min sambo och mina vänner (långt)

Jag har ett litet problem, det är väl egentligen ett I-lands problem men ack så irriterande.
    Jag och min sambo är förlovade och ska snart börja planera bröllop, livet är jättebra och vi älskar verkligen varandra.

Däremot har vi ett problem med en av mina närmsta vänner. Jag och hon lärde känna varandra i högstadiet och har varit nära vänner ända sedan dess och alltid funnits där för varandra.
    I början gillade hon inte min sambo och jag tror att det fortfarande finns en känsla av att han har "tagit" mig. Hon har hursomhelst verkligen försökt på sista tiden att lära känna min sambo men han vägrar. Han tycker att hon och hennes kille är så fruktansvärt tråkiga och jobbiga.
    Jag vill självklart att de ska komma överens men vill å andra sidan inte att han ska behöva umgås med någon han inte tycker om.

De bjöd oss på middag i somras och jag lyckades få med mig sambon. Nu förväntar sig hon att vi ska bjuda dem på middag men sambon vill verkligen inte ha dem här hemma. Jag vill inte behöva tala om för henne att han inte gillar dem och vill så gärna att de ska komma överens.

Behövde bara skriva av mig lite samt få höra era åsikter.

• Svar på tråden Min sambo och mina vänner (långt)
  • 090208

Håller med alla ovanstående, och tycker Chrisses förslag var alldeles utmärkt.

Man får faktiskt ställa krav på sina partners, mycket man får stå ut med far varandras skull... Men han tycker inte dom är otrevliga? Bara tråkiga?? Bjud in dom på förfest då! Men ärligt talat, att folk "bara" är tråkiga är faktiskt något man kan överleva.

• nano86

Min sambo har ung lika svårt för min gammla barndomsvän. Hon bor nu i en annans stad så vi träffas inte så ofta. Jag har helt gett upp tanken på att bjuda över henne med sin sambo hit och hon skulle inte bjuda över oss som par (eller jo, men hon skulle inte bli minsta arg om "bara" jag kommer ). Dom är helt enkelt så olika som det är möjligt. Det är bättre om jag umgås med henne själv så vi kan ha trevligt än föröska umgås alla fyra.

MEN nu när ni vartit bjudna till henne så håller jag med de överiga om att det är barnsligt att vägra bjuda tillbaka, hade min sambo vart där på middag så hade absolut gått med på att bjuda hit dom. Inget snacka om saken. Att bjuda med nåt annat par är dock en bra ide.

• lecaroline

Chrisse och Jonas skrev 2009-10-22 23:26:21 följande:

ett förslag är kanske att bjuda in ett par till.. några som din sambo gillar så blir det kanske lite lättsammare.
    Ja och ifall han fortfarande tycker att de är tråkiga så har han ju någon mer att prata med
  • AndLisa

Hmmm...ja det kanske är en idé att försöka iallafall. Kanske skulle kunna bjuda in ett gäng på middag och sen förfest. De är iofs. inte sånna partyprissar men vem tackar nej till att dricka lite vin och lyssna på musik och snacka massa?!

• novia72

Jag är/ har varit i din väninnas ställe...tyvärr är det sånt som man "känner på sig" att någon inte tycker om en... kan säga att det har slutat med att jag och min väninna inte ses överhuvudtaget... Vi har inte "gjort slut" på nåt sätt men från att ha setts nästan dagligen så hörs vi på telefon typ, en gång i månaden! krystat som f-----n !!!

Mitt råd! Lyssna på dig själv, hur mkt betyder din vän för dig... & var ärlig mot henne.

• 090208

Men f-n vad jobbigt! Varfor vill hon inte traffa dig?

novia72 skrev 2009-10-23 18:03:52 följande:
    Jag är/ har varit i din väninnas ställe...tyvärr är det sånt som man "känner på sig" att någon inte tycker om en... kan säga att det har slutat med att jag och min väninna inte ses överhuvudtaget... Vi har inte "gjort slut" på nåt sätt men från att ha setts nästan dagligen så hörs vi på telefon typ, en gång i månaden! krystat som f-----n !!! Mitt råd! Lyssna på dig själv, hur mkt betyder din vän för dig... & var ärlig mot henne.
  • novia72
    090208 skrev 2009-10-23 18:08:00 följande:
    Men f-n vad jobbigt! Varfor vill hon inte traffa dig?
    Jag tror att precis som ex. ovan tycker inte hennes man inte om mig och min man- anledningen vet jag inte-. Vi har t.om varit varandras tärnor på våra bröllop. I mitt fall så skulle jag nöja mig med att träffa henne eftersom jag inte heller har ett gott öga till hennes man...- onda spiralen, ni vet-. Min väninna gör också ett val & det har stört mig på sistone, ex. kan hon bjuda min andra bästa väninna(som hon träffat genom mig)& hennes man på middagar, fester , tillställningar etc etc men inte oss! schysstaklubben!
  • nano86
    novia72 skrev 2009-10-23 18:03:52 följande:
    Jag är/ har varit i din väninnas ställe...tyvärr är det sånt som man "känner på sig" att någon inte tycker om en... kan säga att det har slutat med att jag och min väninna inte ses överhuvudtaget... Vi har inte "gjort slut" på nåt sätt men från att ha setts nästan dagligen så hörs vi på telefon typ, en gång i månaden! krystat som f-----n !!! Mitt råd! Lyssna på dig själv, hur mkt betyder din vän för dig... & var ärlig mot henne.
    Men, ni kan väl träffas för det? Man måste ju inte umgås i par jämt?
  • AndLisa

Novia72: Ja, det blir ju som en ond cirkel. Man känner ju självklart av sådant från båda håll och då är det väl klart att man inte gillar varandra. Men tycker du verkligen att jag ska säga till min kompis att han inte gillar henne?
    Jag menar, vi umgås ju fortfarande bara vi två. Skulle aldrig säga upp kontakten med henne bara därför.

Anne på grönkulla:
    Mycket barnsligt!!!

• novia72
    nano86 skrev 2009-10-23 21:38:38 följande:
    Men, ni kan väl träffas för det? Man måste ju inte umgås i par jämt?
    Håller med!
  • novia72
    AndLisa skrev 2009-10-23 22:20:27 följande:
    Novia72: Ja, det blir ju som en ond cirkel. Man känner ju självklart av sådant från båda håll och då är det väl klart att man inte gillar varandra. Men tycker du verkligen att jag ska säga till min kompis att han inte gillar henne?Jag menar, vi umgås ju fortfarande bara vi två. Skulle aldrig säga upp kontakten med henne bara därför.Anne på grönkulla:Mycket barnsligt!!!
    jag tycker verkligen du ska fortsätta umgås med henne, menar att du inte ska låta dig påverkas av vad din sambo/man tycker, OM du tycker om din vän. Lycka till!
  • AndLisa
    novia72 skrev 2009-10-23 22:31:48 följande:
    jag tycker verkligen du ska fortsätta umgås med henne, menar att du inte ska låta dig påverkas av vad din sambo/man tycker, OM du tycker om din vän. Lycka till!
    Ja, men det har jag inte haft en tanke på, självklart kommer jag att fortsätta träffa henne oavsett. Hon är ju en av mina närmsta vänner.
    Det jag undrade var om du tyckte att jag skulle vara såpass ärlig att jag säger till henne att min sambo inte gillar henne?
  • Chrisse och Jonas

lite svårt att säja till någon att ens man inte gillar dem för att de är så tråkiga.. stor risk att det påverkar er egen situation tror jag.. fast igentligen tror jag på öppen kommunikation så det är svårt.

AndLisa skrev 2009-10-24 06:39:45 följande:
    Ja, men det har jag inte haft en tanke på, självklart kommer jag att fortsätta träffa henne oavsett. Hon är ju en av mina närmsta vänner. Det jag undrade var om du tyckte att jag skulle vara såpass ärlig att jag säger till henne att min sambo inte gillar henne?
  • AndLisa

Chrisse och Jonas skrev 2009-10-24 10:24:06 följande:

lite svårt att säja till någon att ens man inte gillar dem för att de är så tråkiga.. stor risk att det påverkar er egen situation tror jag.. fast igentligen tror jag på öppen kommunikation så det är svårt.
    Ja, det är ju det jag är rädd för. Visserligen har vi varit vänner såpass länge att det inte borde vara ett problem men jag tror att det kan kännas som ett hårt slag mot dem.
  • 090208

Men tråkiga?? Sätt på en film väl! Huvudsaken är väl ändå att folk inte är otrevliga.

Svar på tråden Min sambo och mina vänner (långt)