• MrsWindh

Malaysia

Hej!
    Vi planerar en bröllopsresa till Malaysia. Men eftersom att ingen av oss varit i Asien så vet vi inte vart vi ska börja. Så nu söker jag tips på flyg/boende/måste-ses.

Jag har kollat lite flyg dit och det verkar hamna på 12.000:-/pers är det mycket?

Vi planerar att vara där i 3 veckor.

Snälla kom med tips!!!

• Svar på tråden Malaysia
  • Berri

Jag och min fästman har löst pratat om och åka till Malaysia i april tänkte vi åka.

Vet att Ving har resor ditt, jag är lite förvirrad, vi vill ju oxo vara i huvudstaden några dagar, har hört att shoppingen har en enorm utbud ! Ni som har rest ordnade ni era resor själva eller via resebolag ?

När man åker ditt i april, vilken sida ska man åka? och MrsWindh hur länge var ni borta då ni kombinerade med maldiverna och hur mkt gick själva resan på (hotell +flyg?)

• Taaanja

12 000:- låter lite saftigt. Vi har köpt separata flygresor via kelkoo.se och vi kommer först att åka till Peking 1 vecka, därefter till Malaysia 2 veckor och sen till Phu Quoc 1½ vecka (vietnam). Detta betalar vi 12 000:- per person för.
    Kolla på kelkoo, där hittar man alltid bra priser.

• Berri

Taaanja ojj så billigt? Vad kul hur gör ni med hotell?

• Miss Moneypenny

Vi bokade flyg direkt med Malysian airlines. Kostade 7000 per person ungefär.

• Miss Moneypenny

Om ni ska till Kuala Lumpur kan jag rekommendera Mandarin Oriental. Superlyxigt hotell mitt i stan precis bredvid den stora shoppinggallerian KLCC.

• iregnet2010

vi tittar på att åka till malaysia i juli, vi hade tänkt oss 10 dagar på pangkor laut och sedan 5 nätter på mandarin oriental.

jag är dock lite orolig över mat och dryckespriserna på Pangkor Laut. Lite av anledningen till att man väljer malaysia är ju att det är lite billigare än andra ställen..då känns det lite saftigt att betala stockholms-priser för mat mm. Någon som har någon erfarenhet av Pangkor Laut ?

Vi funderar även på the Datai på Langkawi som ett alternativ, någon som har varit där ? (sorry ts om jag lånar tråden lite..)

• Taaanja

Berri: Hotel har vi bokat via kelkoo också, och vi kommer att bo på riktigt fina hotell (femstjärniga, något hotell är 4*) överallt. Med alla flyg och hotell så landar vi på 40 000:- totalt för oss båda tror jag. Riktigt bra pris!

• Cltsp

Vi har bokat vår resa nu :)

Vi kommer att vara borta i ca tre veckor och då är vi först några dagar i Singapore sedan flyger vi därifrån till Langkawi där vi ska vara i tio dagar. Från Langkawi flyger vi sedan till Kuala Lumpur och är där några dagar innan vi flyger hem.

Hela resan (flyg + hotell) kostar ca 32.000. Vi räknar med att ha med oss ungefär lika mycket i fickpengar.

Vi har bokat allting genom resia utom internflygen mellan singapore-langkawi och langkawi-KL, de har vi bokat själva via lågprisbolag på nätet.

• Cltsp

Ni som har varit i Malaysia (Langkawi eller KL), vad kostar det att t ex äta ute och åka taxi? Är det så billigt som man har hört att det är eller är det som i många länder - dyrt där turisterna är?

• Nibla

Om ni ska till Tioman kan jag INTE rekommendera Berjaya Beach & Spa Resort. Tråkigt område! Då ska man satsa på Japamala Resort, riktig lyx! Bodde där endast en natt, annars bodde vi i bungalows på stranden Salang. Billigt och bra, men kanske inte honeymoonstuk direkt.....

I KL bodde vi på Crowne Plaza. Hur bra som helst! Ca 700 kr natten.

• Miss Moneypenny

De flesta resorts och öar har ju all inclusive eller åtminstone halvpension och då ingår ju maten. Kuala Lumpur var inte jättebilligt men helt ok ändå. Taxi var billigt men att äta ute gick väl på mellan 50 och 100 kr per rätt. Inte så där sjukt billigt som man hört av folk att det skulle vara.

Och shoppingen i galleriorna var inte heller så billig. Inte märkesvaror i alla fall. Billigare än hemma så klart men inte jättemycket.

Cltsp skrev 2009-12-07 11:10:31 följande:
    Ni som har varit i Malaysia (Langkawi eller KL), vad kostar det att t ex äta ute och åka taxi? Är det så billigt som man har hört att det är eller är det som i många länder - dyrt där turisterna är?
  • SessanC

Hej!
    Jag och m2b ska resa till Malaysia nu på Lördag! Vi Har aldrig varit där förut, men sett och hört mycket bra! Vi ska till Langkawi.
    Vi hade egentligen föredragit att åka till Perenthian islands, men det ska visst vara lågsäsong där nu.
    I lkangkawi bor vi på ett hotell som heter Westin, ska vara riktigt fint! (champange och chokladfontän till frukost, kan det bli bättre?) hihi!
    Vi hittade hotellet på en sajt som heter tripadvisor, där har massor av tidigare gäster betygssatt massor av hotell över hela världen! Både med text, och foton. Gå in och kika där vet jag!
    När vi är i Kuala Lumpur bor vi på Hilton, och Traders hotel.
    Lycka till!

• Ammo

Hej på er!

Såg att många tänkt åka till malaysia
    Vi var där på vår bröllopsresa -06, helt fantastiskt!
    Jag skrev rätt mycket i en malaysiatråd strax efter om ni är intresserade att veta mer.
    Börjar på sidan 2 om den inte kommer upp direkt.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2015221-2.html
    Tyvärr har jag inte kvar länken så ni kan se våra underbara bilder...
    Hojta till om ni behöver veta mer

• MrsWindh

Hej, tack för alla superbra tips!
    Vi har nu bokat resa, åker i juli och är bort i 3 veckor.

Jag hittade en resa med Air Asia (Stansted - KL) för 5.750:- t/r
    Boende i KL vet vi ej än, ev hos släktingar. Sedan ska vi ha 10 dagar på östkusten - tips på hotell mottages gärna!!! Och 5 dagar på Tioman - Japamala resort (riktigt lyxboende).

Så ni som varit på östkusten (gärna på fastlandet) och bott på ett bra hotell, hör gärna av er med tips!

Vore oxå bra att få tips på vad man bör/kan se i KL/Fastlandet.

Svar på tråden Malaysia