• martinako

    bidrag till bröllopsresa

    hej!

    Jag och min sambo ska gifta oss i sommar 2010.
    vi vill istället för presenter önska oss bidrag till vår bröllopsresa.

    men var skriver man det?
    gör man det på inbjudan, eller skickar man med en separat lapp om det?

    hur formulerar man sig utan att det låter dumt?
    ska man ange kontonr, eller är det konstigt?
    eller kan man skriva att de får vända sig till värdparet för inbetalnings uppgifter, eller nämner man inget om hur själva inbetalningen ska gå till??

    behöver råd från er som har lite erfarenhet :)

  • Svar på tråden bidrag till bröllopsresa
  • lecaroline

    Det beror nog lite på hur viktigt det är att ni bestämmer.
    Vi spred ryktet föräldrar, kompisar, värdinna, tärna, bestman sedan lades pengar ihop i stora kuvert. Familjen spred till resten av släkten osv.. De visste vart vi ville åka så vi fick Eur också.

    Vi fick lite presenter också och det var faktiskt roligt att öppna dagen efter

  • Stolpen

    Vi önskade också bidrag till bröllopsresa och det skrev vi på vår bröllopshemsida! Vi hade ställt en fin låda på presentbordet där alla la sina kuvert med pengar. Alla tyckte det var en bra idé!

  • Snufflan

    Vi önskade oss bidrag till våran bröllopsresa och vi skrev inget om det i inbjudan utan vi lät våra värdinnor informera om det när folk ringde o meddelade om dom skulle komma eller ej.

  • 26maj2007

    Så här skrev vi på vår hemsida

    "Vår högsta önskan är att bli make och maka,
    och att släkt och vänner ska få vara med och bevaka.
    Vi tänkte ge ett litet tips,
    på hur ni problem med en eventuell gåva löser vips.
    Vi har grubblat och funderat,
    och vårt hushåll grundligt studerat.
    Man kan snabbt konstatera
    att vi inte behöver mera!
    Er närvaro är mer än nog, men om ni än mer vår dag vill hylla,
    pengar till en bröllopsresa vår framtid kan förgylla!?

    Adressen till hemsidan hade vi skivit i vår inbjudan.

  • Plutten2010

    Vi kommer också önska oss pengar till bröllopsresan men då snarare till reskassan (själva resan är redan betald) och vår tanke just nu är att vi ska önska oss dollar (ska till USA) istället för svenska kronor.

  • lecaroline

    Vi fick rätt mycket pengar och för oss hade det blivit en vansinnigt löjligt stor reskassa

  • Plutten2010

    Vi får ha 64 kilo var i bagage plus att vi kommer vara borta i nästan tre veckor.. Både jag och min sambo har mer än gärna en löjligt stor reskassa då.. =) Men å andra sidan så beror det ju också på hur många gäster man har och hur mycket de ger.

  • lecaroline

    Ja det är ju lite så

    Vi har köpt en soffa för en del av den svenska summan vi fick och en www.Lay-z-spa.se kolla in den

  • Sörön10

    Vi kommer också önska oss bidrag till resa! Prylar har vi så det räcker och blir över, men skulle bli glad för att få komma ut på en tripp! =)

  • Mirey

    Va gulligt o smart av er med dikten!

    Vi önskar oss pengar i present, ändamålet e inte aktuellt för oss att uppge. Men vi kommer använda pengarna till resekassa o möbler o sånt!

    Tycker dock inte att d e fint o skriva d i inbjudningskorten... sprid ut rykten som lecaroline sa lr skriv en sånhär fin o rolig dikt! Kanske kan man skicka med en liten lapp med inbjudan med en dikt?

    Ang att skriva kontonr, d e ganska vanligt i mitt hemland men jag tycker att d e bättra med kontanter, tycker inte d ska stå nått om önskemål om gåva i inbjudningarna... men alla tycker juh olika!!


    26maj2007 skrev 2009-10-26 12:50:29 följande:
    Så här skrev vi på vår hemsida"Vår högsta önskan är att bli make och maka,och att släkt och vänner ska få vara med och bevaka.Vi tänkte ge ett litet tips,på hur ni problem med en eventuell gåva löser vips.Vi har grubblat och funderat,och vårt hushåll grundligt studerat.Man kan snabbt konstateraatt vi inte behöver mera!Er närvaro är mer än nog, men om ni än mer vår dag vill hylla,pengar till en bröllopsresa vår framtid kan förgylla!?Adressen till hemsidan hade vi skivit i vår inbjudan.
  • martinako

    Stort tack för alla fina svar!
    har mycket bättre koll nu, kommer inte att skriva nått om bidrag till resa i inbjudan. Tyckte dikten "rimmet" va jättebra, kanske gör något liknande och det kan man ju som mirey skrev, skicka med i inbjudan.
    :)

  • Zephiennia

    Jag citerar en inbjudan till ett bröllop jag var på nyligen, där brudparet önskade sig bidrag till bröllopsresan som bröllopsgåva.

    "Bröllopsgåvor önskas i form av presentkort på *valfri researrangör* då bröllopsresan går till *valfritt resmål*"

    Som gäst tyckte jag det var ett enkelt och tydligt sätt att för gästerna meddela vad som var önskvärt. Tog mig dock friheten att klippa ut namnet på researrangören och destinationen...

    Men vill du inte direkt i inbjudan skriva ut vad ni önskar er så är det ju bara att utse en person som får hålla i sådana frågor och skriva ex: "För frågor om bröllopsgåvor ring *Maria* på tel nr 000-0000"

Svar på tråden bidrag till bröllopsresa