• Tinga

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Nenne - ja, Puff hade nog blivit glad om jag haft den där burken istället! Det känns bättre idag, tack och lov, men nu har ju Piff ätit lite bättre några mål, och Puff äter ju iallafall näringslösning vettigt nu. Det är helt otroligt hur mitt "mående" är kopplat till barnens ätande, även om jag nu ägnat mer än ett år åt att försöka koppla loss de där delarna ifrån varandra.

• Tinga

Lappis - 11:e januari är det dags för dagis.

• Tinga

Junilejon - usch, det låter jobbigt med din väns son! Hoppas att 2010 blir bättre.

September - då får vi hoppas att ni får en skön jul i sänghalmen. (Synd att julbocken brunnit, annars kunde ni ju slaktat den för att få lite halm. )

Snaily - snigeltempo passar väl utmärkt som vägarna ser ut nu!

Sweet - klart att vi vill träffa dig när du är i Skåne! Jag har mailat dig, Mrs B och EA nu, så kan vi höras den vägen om träffen. Eventuellt skulle väl Oupsie, Junilejon och MSW också hänga på, eller? *hoppas att jag inte glömde någon nu*

• Tinga

Nenne - du är så välkommen! Vi har plats för övernattande gäster.

• Tinga

Oupsie - usch, vad trist med jobbet. Även om det är en klen tröst är det ju skönt att det var pengabrist som var orsaken, och inte någon brist hos dig. Vi får hoppas på ett gott nytt år istället! Men jag håller helt med dig; det är trist och jobbigt att söka jobb.

• Tinga

Oupsie - det är ingen panik för dig att bestämma dig om deltagande i tråddejten om du frågar mig. Blir det hos mig räcker det om jag får besked samma morgon.

Parnassia - har du varit nere hos pannan många gånger? Skönt att du mår bättre idag. Är det krångliga familjeband som gör att du mår dåligt, eller? Stor kram!

Koko - usch, vad trist att det gått bakåt för er också nu i jultider och allt. Jag skulle med glädje skippa alla julklappar i evigheter, bara för att få önskeklappen (ordentligt ätande barn) uppfylld. Stor kram till dig!

BS - vad kul att se dig här igen! Låter som att du haft det grymt stressigt, men nu får du ge dig själv chansen att njuta av lite julefrid. Skönt att du hinner vara ledig ett tag innan Astrid kommer, så att du får ladda batterierna lite. Stor kram!

• Tinga

God fortsättning på er allihop! Vi hade en jättemysig julafton och idag drar vi vidare till svärisarna för att fortsätta julfirandet där.

Kängu - tack för extra kramar! Just nu är Piff utan sond, men han äter inget vidare, så det är stor risk att den får sättas igen imorgon. Puff åt iallafall jättebra igår, så det blev en fin julklapp till oss föräldrar.

MSW - det verkar som att det blir trådträff hos Mrs B.

• Tinga

Koko ? usch, vad jag lider med dig. Hoppas att Lillebror snart kommer på andra tankar vad gäller nattsömn, så att du kan få lite lugn och ro i alla fall. Stor kram!

Lappis ? krya på förkylningen! Det är ju aldrig kul att vara förkyld, men bättre nu än under semestern i alla fall. Kram!

Telis ? vad menas med flätad prinskorv? Vilken tur att ni fick se Kalle Anka till slut; ingen jul utan det. Fast våra barn, som växer upp med tecknad film tillgängligt dygnet runt lär väl inte bry sig särskilt mycket om Kalle Anka på julafton.

Nenne ? vad skönt att ni berättat nu. Men vilken svärfar ? jag förstår att du blev ilsk!

PB ? det låter som att ni haft en riktigt gammaldags, mysig jul hos er, fast förstås hårt slit för dig. Hoppas att gästerna hjälpt till lite också!

FruLlan ? jösses, vilket släktbråk! Hur känner din man nu, bortsett från att han är ledsen? Kommer han att fortsätta att vara familjens ?ledarhund??

Snorkis ? vad kul med kramkalas och glada reaktioner. Jag lyckades faktiskt kolla in Mullberrys rea på julafton (passade på under Tjuren Ferdinand ? tråkigare film finns inte), men hittade tyvärr ingen väska jag gillade tillräckligt mycket för att vara beredd att betala begärt pris för. Jag får väl fortsätta att leta efter en julklapp till mig själv. (Boomerangs rea lär bli ett bra tillfälle, om inte annat. )

Skånetjejer ? tack för en supertrevlig träff i eftermiddags. Kul att du, Sweet, också hade tid en stund, trots ert späckade schema. Tack för gästfriheten, Mrs B!

• Tinga

God fortsättning alla raringar!

Koko ? jag hoppas verkligen att lyckas stuva undan det mesta av fröken Duktig i dig, för det kommer bara att sluta med elände för din egen del annars. Jag vet, för jag var själv likadan länge, men till slut höll det inte längre och när vi väl bestämt att maken skulle vara hemma lite mer från jobbet för att avlasta mig så tog det inte mer än tre dagar förrän jag bröt ihop fullständigt. Nu vill jag förstås inte måla fan på väggen, men det jag vill säga är att det är förståndigt och inte svagt att ta hjälp av andra. Stor kram; jag tycker verkligen att du kämpar tappert!

Muggles - tant! Stor kram!

Piggelin ? låter som att det blev toppenfint i Amandas rum! Jättefint tyg till gardinerna. Vi håller just nu på att riva ner tapeter i vårt sovrum, men när vi är klara där ska vi gå på Piff & Puffs rum. Jag är inne på att göra lite ?djur- och djungeltema? där, men vi får väl se hur jag får ihop det. Både min syster och hennes sambo är konstnärliga av sig, så de ska måla en fondvägg med lite roliga motiv.

Kängu ? apropå nyårslöften och så, hur går det med din löpning? Du kom ju igång väldigt bra och verkade grymt peppad tidigare i höstas.

Lappis ? hoppas att ni får en härlig resa till Thailand!

EA ? inboxa gärna länk till huset ni ska titta på. Skickar en tantkram också.

Snaily ? tur att du fick en trevlig nyårsmiddag i alla fall, inklämt bland allt jobb.

Ore ? jag förstår att du börjar bli luttrad angående inflyttningsdatum i huset, för sade inte din man tidigare att ni skulle ha flyttat in redan i maj 2009? (Eller minns jag fel? )

Här hade vi också en lugn och skön nyårsafton, som flera verkar ha haft. Mina föräldrar och syster med sambo var här, och vi åt gott och spelade lite spel. Pappa bjöd på vildsvinsfilé till huvudrätt och det var verkligen gott. Tyvärr är Piff febersjuk, så han har varit rejält hängig de senaste dagarna (upp emot 39 grader på morgonen). Som väl är både äter(!) och sover han bra, så det går rätt så bra ändå. Puff har återgått till gamla synder med att försöka (och ofta lyckas ) framkalla kräkningar när vi matar honom. Dessutom sover han lite oroligare just nu, vaknar ofta med ett skrik och slutar sen inte skrika förrän han kräkts. Mycket kräktorkande blir det nu, och jag hoppas verkligen att 2010 ska föra betydligt mindre med sig av den varan än vad 2009 gjorde.

• Tinga

Lappis - jag glömde ju kommentera ditt läkarbesök; förlåt! Det låter ju jättebra att det är en sådan där doktor som faktiskt tar tag i saker, och inte bara mumlar hit och dit, och inte kommer någon vart. Vad "praktiskt", om man nu kan säga så om en operation, att de faktiskt kan styla om livmodern direkt, om det nu skulle visa sig vara ett problem. Ett spännande 2010 väntar! Men först en välförtjänt semester.

Kängu - det var ju bra att jag fick till en spark i baken på dig. Här har det också varit trögt med träningen i vinterväglaget, men en del raska promenader har det blivit iallafall.

PB - ojdå, låter som att ni har ett tufft diskussionsämne framför er. Det är så svårt att råda hit eller dit, utan det är ju bara ni som kan bestämma vad som är rätt för er. 25 000 är lite för någon och mycket för någon annan, och så är det ju förstås alla känslor som är inblandade i en ivf-process. Jag kan inte annat än skicka en kram, och så hoppas jag att du och din sambo får till bra samtal. Kram!

Mrs B - "budet" vi har fått om Puffs kräkningsframkallande är att det är hans sätt att protestera mot att bli matad/äta. Eftersom han inte kan uttrycka sig i tal får han ta till en metod han klarar av. I våra öron låter det rimligt, eftersom han inte alls visar något intresse för att äta, någonsin (iallafall inte bli matad med sked; i perioder går det jättebra med näringslösning på flaska).

Sweet - hoppas på bilder från stockholmsdaten i din blogg. Låter som att ni hade en trevlig träff, Norénberättelser till trots.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter