• Telis

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Så där, nu har jag jobbat klart och tänker ta jullov (till på måndag iallafall). Men jag tar ju inte jullov från tråden så jag tittar in här lite i helgen.

Julstressa inte ihjäl er där hemma nu utan ha det lite lugnt och skönt också!

• Telis

God fortsättning alla!!

Och välkommen tillbaka BS, vi har saknat dig! Hur mår du? Nu är det inte så länge kvar tills Astrid kommer!

Lappis, skönt att tanten kom när hon skulle så att det funkar med både läkarbesök och Thailand. Hur var restaurangbesöket igår?

Sweet, det är klart att du är välkommen hit! Bered dig på kaos bara. Jag inboxar dig om adress. Är det någon mer som vill komma ut till förorten och fika på nyårsdagen?

Jag vill också ha rapport från nenne om hur det gick med berättandet!

till alla!

• Telis

Hej!

Jag jobbar också!

koko, hoppas att natten gick bra, både för dig, Lillebror och din sambo. Hoppas också jättemycket att ni får vara friska och krya nu så att vi kan ses på nyårsdagen!

sweet, jag har mejlat dig.

Parnassia, jo tack, julen har varit jättefin i huset men jösses vad vi har jobbat. Det där med att man kan föda för tidigt om man inte tar det lugnt kan inte stämma.

Sen gjorde vi en liten tabbe också - vi tänkte att vi lika gärna kunde handla julmaten på julafton, vi skulle ju ändå inte ha så mycket och då skulle det säkert vara mindre med folk i affären. Och visst var det inte så mycket folk där då, men det betydde ju också att alla andra redan hade varit där så det fanns ingen julskinka och ingen flätad prinskorv (och det SKA vara flätad på julen) och ingen sillsallad. Och sen som lök på laxen höll vi på att missa Kalle Anka, bara för att vi letade prinskorv så länge, och det GÅR ju bara INTE. Men det blev bra tills slut ändå och proppmätta blev vi!

Lappis, usch vad jobbigt med förkylningen. Men med lite piller och sprej borde den väl ha hunnit släppa till Thailand iallafall.

Ha en mysig Skånedejt idag!

• Telis

Ja, nu är det bara 2,5 arbetsdagar kvar innan jag ska var ledig i 10-11 månader. Det går bara inte att förstå.

• Telis

Nja, säkert inte. Men ledig från jobbet iallafall, det ska bli underbart! Inget mer gå ut i mörkret på morgnarna och trängas med en massa snoriga människor på tunnelbanan (på ett tag).

• Telis

Vickan, jag funderade på det där med din jobbångest häromdagen. Om ni nu är välvilligt inställda till ersättning, vad hindrar er från att dela på föräldraledigheten redan från början? Det finns ju ingen lag som säger att mamman måste vara ledig först eller vara ledig på heltid.

• Telis

Vickan, ja med din pendling så förstår jag ju att man inte kan dela upp dagar men jag tänkte tex att du kunde vara hemma tre dagar varannan vecka och två dagar varannan och så kunde din man göra likadant. Men jag tror nog också att det kommer att vara rätt skönt att vara hemma på heltid i början och sen får ni väl se hur lång tid det tar innan du klättrar på väggarna.

nenne, pfffff vilken svärfar alltså. Bra att det känns bra med övriga iallafall.

Din förklaring tycker jag var för övrigt glasklar, jämförelsen med jobb var klockren. Det var precis det jag ville säga själv.

• Telis

Ha, jag har inte receptet på min Amarettodessert här men jag har Lappis chokladfondant.

Chokladdessert i portionsform

4 personer
    200 g smör
    200 g mörk choklad av hög kvalitet, t ex Valhrona
    4 ägg
    2 dl strösocker
    2 tsk konjak
    florsocker till garnering

Sätt ugnen på 250 grader, men endast på övervärme. Smält smör och choklad i vattenbad eller i mikrovågsugn. Vispa ägg och strösocker pösigt. Blanda ner konjak, smör och choklad. Fyll i 4 portionsformar. Ställ formarna på en kyld bakplåt och grädda i i 5-8 minuter. Chokladdesserten ska få yta men fortfarande vara lös inuti. Sikta över lite florsocker och servera med bär eller glass.

(Jag tror iallafall att det är Lappis recept. I alla fall så räcker det till bra många fler än 4 st.)

• Telis

viktualia skrev 2009-12-28 13:43:43 följande:

Och vi tänkte göra så efter att maken har varit hemma på heltid också.
    Oj, för någon som inte vill vara hemma så verkar det som om du ska vara mycket hemma. Hur länge ska din man vara hemma på heltid då?
  • Telis

PB, vilken härlig jul ni verkar ha haft, även om det förstås är jobbigt också att ha så många gäster att ta hand om!!

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter