Inlägg från: BrudSommar2006 |Visa alla inlägg
  • BrudSommar2006

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Telis, hur går det med amningen? Så fort vi kom hem igår slutade vi med koppmatningen och gick över till flaska på förslag från sjukhuset och det har varit så skönt. Vet inte om de bara rekommenderar det när amningen fungerar bra men jag har ju haft tur med det den här gången, Astrid fattade direkt till skillnad mot Iris. Gissar att det är för att jag har bättre koll eller också är Astrid smartare!

• BrudSommar2006

Telis, vi har fått göra som Mrs B, det har inte gått att hålla Astrid vaken tillräckligt länge för allt i världen så hon har fått babysemp på flaska först och sedan fått somna till vanliga amningen. Meningen var att hon skulle få amma först för att få så mycket bröstmjölk först och hålla igång amningen men ska man få i henne tillräckligt för snabb viktuppgång så är det bara att glömma, det fungerade ju bra med sondmatningen men inte nu. Fast min amning har ju heller aldrig krånglat och Astrid har sugit bra ända sedan hon var fem minuter gammal så där har jag kanske haft tur. Babysempen och flaskmatningen har inte sabbat något för oss. Varför måste du ha amningsnappar? Visserligen gör det jäkligt ont när hon fattar grepp men med lite profylaxandning så löser det sig, det måste ju gå över snart. Fick ett sår på ena sidan men den sårskorpan har precis lossnat nu.

• BrudSommar2006

Lapinette, lyckades bara komma till din profil med den länken.

EA, tur att ni är sams igen, trist med byråkratin.

Vänner, vad läskigt med olyckan, vilken dramatik för lille prinsen!

• BrudSommar2006

Lapinette, jodå, det känns rätt bra, jag klarade ju mig bra vid förlossningen så har inte behövt återhämta mig. Om nu foglossningen vid svanskotan kunde ge med sig också så vore det bra. Har nästan inget avslag längre heller så det var fort avklarat. Det enda är att jag inte kan lägga ner Astrid utan måste bära på henne hela tiden och hon är ju inte så stadig i huvudet att det räcker med att bära på ena armen än heller och för liten för selen än. Iris var ju stor nog för selen från dag ett. Så om jag lägger ner Astrid så skriker hon och då blir Iris bekymrad och vägrar följa med för att byta blöja eller vad som nu behövs så det kommer att bli knepigt att ha dem båda själv nästa vecka. Plus att det är för mycket snö och inte plogat för att kunna dra vagnen så jag kommer att få ta bilen för att hämta på dagis och så bära Astrid in. Hoppas att personalen kan hjälpa till sedan för jag får inte bära babyskyddet än.

• BrudSommar2006

Är inte ikappläst än men Telis, 60 ml är ju hur mycket som helst, det skulle vi aldrig få i Astrid!

EA, vi har alltid velat ha tvåplans och nu har vi fått som vi vill. Fast om någon kan påminna mig varför det ska vara så foffigt får ni gärna göra det för med småbarn ser jag bara fördelar med enplans!

Vickan, här blir man inte insläppt på förlossningen för studiebesök pga infektionsrisker, rs-virus och svininfluensa. Fast genom Auroramottagningen får man komma dit fortfarande. Jaja, roligt är det ju inte men de som får bedövning verkar ju tycka att det är helt ok?

Maken är på väg hem från dagis med Iris, hosta påstår de.

• BrudSommar2006

Telis, aha så du ammar inte alls nu då, han får bara flaska?

Vad det gäller tvåplans så blir det nog bra när barnen är äldre men nu är de ju för små för att vara i sina rum själva så det blir ju lekstuga av vardagsrummet. Plus att om jag ligger i sängen och ammar på övervåningen blir det helt omöjligt att kommunicera med maken som befinner sig på bottenvåningen om jag skulle behöva assistans med något.

Har snart glömt hur det var när man hade två händer att skriva med...

• BrudSommar2006

Telis, säger de att du kommer att bli tvungen att ha amningsnappen hela tiden eller bara nu i början?

Gissar att det gått så bra med Astrid nu för att jag har bättre koll.

• BrudSommar2006

Grattis Muggles och Frejis!

• BrudSommar2006

Pust, jag har hållit på sedan igår eftermiddag och försökt läsa ikapp!

Det är när Iris är hemma som det strular, usch vad hon är besvärlig. Ja, inte värre än vanligt men det märks ju så mycket mer nu med Astrid. Hon är i alla fall jättemysig med Astrid, tror inte att det går att hitta en bättre storasyster. Fast mot maken är hon förjävlig, tror han börjar bli deprimerad av att känna att han är en dålig pappa men hon är ju dum mot mig med ibland. Imorse orkade jag bara inte upp ur sängen när Iris vaknade vid sju för jag hade varit uppe med Astrid mellan fyra och sex och då skulle maken försöka ta henne fast det var ju nästan omöjligt som vanligt. Till sist försökte jag förklara för henne att hon fick följa med pappa istället men då blev hon så arg på mig för att jag inte ville gå upp med henne att hon klippte till mig över ansiktet, suck. Till sist fick jag i alla fall gå upp för att fixa blöjbyte och hjälpa till med overallen för hon bara satt och grät och vägrade och sparkade hej vilt efter maken, blä. Jag vet inte hur jag ska orka ta hand om Iris helt själv nu när jag har Astrid också. Maken försökte ta med Iris ut och åka tåg igår men när de skulle hem så hade hon slängt sig på marken i snösörjan på perrongen och vägrat gå på tåget så maken hade fått släpa in henne och sedan hade hon slängt sig på det slaskiga golvet på tåget och skrikit. Inte roligt för honom att försöka göra saker med henne när hon bara är dum. Helst vill hon sitta hemma i sin sacco-säck och titta på tv hela dagarna...

• BrudSommar2006

Ser att Viktor har namnsdag idag (fast med "k")!

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter