• Telis

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Vickan, jag förstår precis vad du går igenom just nu och jag lider med dig! Nu finns det ju inget utrymme för ångerrätt utan trollet måste ut på något sätt så jag hoppas att du kan försöka ta en dag i taget och inte se bortom nästa dag, eller timme om det är så. Jag tror inte att alla måste vara så himla pålästa och förberedda på allting, i ditt fall kanske det bara skrämmer mer och gör att du får ångest i onödan och i förväg? Ha förtröstan bara att allt kommer att ordna sig oavsett hur läskigt och stort det känns nu (lättare sagt än gjort, jag vet!)! Stora stödkramar!

• Telis

BS, 60 ml var igår, idag ska han äta 70 per måltid enligt BB.

Men Astrid ammar ju också, räknade du med det? Jag kan förstå att hon inte kan få plats med 60 ml och så amning uppepå det.

• Telis

Tack igen för alla sympatier, det värmer verkligen! Ja, vi hoppas att det bara är ett fall av ett helt normalt, trött barn och ett par hönsiga föräldrar.

• Telis

Tack för länken, muggles! Hoppas att du har det riktigt bra idag!

• Telis

AM, men ni kommer ju snart att få tomt hemma i lägenheten eftersom jag lånat och övertagit allt. Jag hittade den på Adlibris för 41 kr så jag beställer den nog därifrån. Jag tror att maken vill läsa den också och han är inte så vidare rädd om böcker. Men tusen tack ändå!

• Telis

Tillbaka från BVC, Televinken har inte gått upp ett gram sen i fredags. Urk och gah, vad jobbigt. Man får väl försöka trösta sig med att han i allafall inte gått nere ännu mer. Nästa vägning på fredag.

BS, vi försöker lägga honom till bröstet ett par gånger om dagen men inte vid varje måltid eftersom vi inte vill att han ska slösa bort för mycket energi där. Sen får han ibland utpumpad bröstmjölk och ibland ersättning i nappflaska. Jag tror att han egentligen har rätt teknik med amningsnappen men han orkar inte suga tillräckligt länge för att det ska komma något. Och utan nappen fattar han inte vad han ska göra.

En del säger att det inte går att vänja dom av vid nappen och andra säger att det går med lite tålamod. Amningscentrum säger att jag bara ska köra med amningsnappen för att inte förvirra honom mer och BVC tycker att jag ska strunta i nappen helt eftersom den ändå inte funkar utan envisas med bröstet. Så på det stora hela är nog både Televinken och jag lika förvirrade.

• Telis

EA, jag tror, men kan ha fel, att en fördel med den korta metoden är att kroppen liksom redan är "up and running", den behöver liksom inte väckas och komma upp ur klimakteriet först innan den kan börja producera äggblåsor.

• Telis

PB, stora stödkramar! Jag tycker också att sjuksköterskan borde ha betonat att IVF är något man gör tillsammans.

Jag vet att många män känns oengagerade i hela processen, och en del är det säkert. Dom kanske har svårt att ta till sig att dom faktiskt behöver hjälp och det kanske sårar deras stolthet. Men sen tror jag också att det finns dom som låtsas vara oengagerade för att dom känner sig så otroligt maktlösa. Innan någon pressar den där plastburken i handen på dom och pekar på toaletten så känner dom kanske att dom inte kan göra ett dugg. VI vet ju förstås att dom kan göra massor genom att vara med som ett känslomässigt stöd men det tror dom nog inte själva att det räcker.

Kram iallafall, jag önskar också att du slapp gå igenom det där!

• Telis

EA, ja precis, skillnaden är att man vid korta inte försätts i klimakteriet först, det är ingen annan skillnad.

Lappis, jag tror att det är för att kroppen kan vara lite trögstartad hos oss tanter som den korta kan vara bättre.

• Telis

Gulle dig, kängu!!

Åh, vad härligt att allt gått bra hittills, snaily!! Hoppas på tretton perfekta små befruktade ägg imorgon!

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter