• viktualia

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Brudsommar... det har ju rätt i... att det kanske är mer läge att skicka ett gäng stärkande kramar till Gosnosen, September, Mugglan och PB... *kram till er alla*

(...än att som jag tjoooa över nåt så världsligt som ett par jeans.. men å andra sidan rymmer ju den här tråden det mesta...)

*godnattkram till er alla*

• viktualia

Och jag siktar som vanligt på att shoppa julklappar på nätet.... dags att diskutera frågan om vem som ska ge vem julklappar i år... ska ju fira med makens familj och har ingen större lust att lägga nån möda på att hitta på nåt smart till makens brors sambo som jag knappt känner...

• viktualia

Och apropå ambulanser så började min dag på jobbet med att en fotgängare blev påkörd på övergångsstället utanför jobbet 10 minuter efter att jag hade gått över på samma ställe. Läbbans!

• viktualia

Tinga - ååååå cykelkärra till dagis... det väcker ljuva minnen... supersmidigt att låsa fast kärran vid dagis och lämna nyckeln där - på det viset kunde det enkelt vara mamma, pappa, mormor eller morfar som hämtade brorsan och mig. Oavsett om de kom på cykel eller ej var det bara att packa ner oss och dra med oss hemåt!

• viktualia

Julklappar - det visade sig igår att maken hade diskuterat julklappsfrågan med de berörda på sin sida. Tråklösningen lyder att alla ska ge resp familj varsin julklapp - alltså en från oss till makens bror m sambo osv. Jajaja.. blir väl enklare i alla fall...

...och Parnassia.. jag har inte heller nån aning om vad jag önskar mig... tid i almanackan och kraft för en weekendresa till dig kanske... *ler*

AM - pannacottarecept till många kommer här:

Yoghurtpannacotta till 20 pers

14 gelatinblad
    3 liter vaniljyoghurt (2%)
    1 dl florsocker
    1 ½ msk vaniljsocker

Jordgubbar

3 liter jordgubbar
    sockerlag
    5 passionsfrukter

Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 min. Vispa ihop yoghurt och socker. Ta upp gelatinbladen och smält dem i en kastrull över mycket svag värme. Rör först ner lite av yoghurten i kastrullen och blanda sedan detta med resten. Häll upp smeten i en skål eller portionsskålar. Låt stelna i kylen i ca 4 timmar. Skiva jordgubbarna. Gör sockerlag och smaksätt med innehållet i passionsfrukterna. Häll över jordgubbarna och låt stå i kylen, ös någon gång under tiden.

September - megakramar!!!

mugglan - skönt att budgivningen är igång, hoppas att den tar nya krafter och tar sig upp mot önskade nivåer!!!

mugglan igen.. arkeologiskt skräp.... *garvar* roligt uttryck....

Gosnosen - megakramar till dig också!!!!

• viktualia

har förresten en väldigt on topic-fråga:

Läget på den MVC där går är att de har ställt in alla föräldrargrupper pga vaccineringen tar all tid. Jag börjar snart nojja över att maken ska få sin dos av den utbildningen.. jag har ju er, min gravida kollega (som väntar nr3) och div andra att fråga. Maken har förvisso sin bror.. men ändå. Nån som har nåt boktips eller länktips till vettig info?!?

• viktualia

Telis - komiskt med gammalt namn på ny tråd!

Intressant med era åsikter om boktips... grabbigt passar inte mig så då lär inte jag bidra med sådant till maken... grubblar över de övriga tipsen! (och pluggar vårdguiden under tiden)

Parnassia - tips på restaurang i Kalmar: Jag var i mitt förra jobb i Kalmar och snurrade och åt vansinnigt god mat här: www.kallarenkronan.com/ Om det är barnvänligt eller inte har jag däremot ingen aning om...

Omsan - *vinkar frenetiskt* Skoj att se dig här!! Har saknat din stiliga bild bland inläggen!!

• viktualia
    Tinga skrev 2009-11-12 20:59:16 följande:
    Fanihelvetesjävlaskit
    *kramar om lääääääänge*
  • viktualia

Izzie - håller med AM om att han bör kolla om det kan vara nåt gammalt fästingbett som spökar!!! Lät mycket läskigt!!

Annars är det FREDAG och det är ju himla skönt! Trist är dock att maken kommer att vara borta hela dagen imorgon och på söndag förmiddag drar han till Tyskland på tjänsteresa i 10 dagar. Så jag får helt enkelt underhålla mig själv... Nästa helg tänkte jag åka hem, men den här helgen blir väl inte så upphetsande.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter